Maaike Staffhorst – SCHOONHEID IS VERADEMING
WAT: expositie WAAR: Amsterdam Art Rooms, Johannes Vermeerstraat 29, Amsterdam WANNEER: vr en zo, t/m 1 oktober INFO: http://amsterdamartrooms.nl
Amsterdam is weer een kunsthuis rijker. Om de hoek van het Museumplein openden Kees Wieringa (oud-directeur Museum Kranenburgh in Bergen) en biotech ondernemer Dinko Valerio onlangs Amsterdam Art Rooms. Hier laten ze werk zien van kunstenaars die ze al een tijd volgen en waar ze een persoonlijke band mee hebben, onder wie Jan Fabre, Marc Mulders, Rob Scholte en Sjoerd Buisman.
Wat de tentoonstelling Schoonheid (t/m 1 oktober) zo interessant maakt, is dat de werken van deze kunstenaars niet of nauwelijks in het openbaar te zien zijn geweest. Zoals een aantal mozaïeken van Fabre, glassculpturen van Mulders en afdrukken van borduursels van Scholte. Daarnaast is het verrassend dat alles te koop is, het concept zit zo tussen een galerie en een museum in. Met gratis entree en het organiseren van lezingen en ontmoetingen tussen kunstenaars en bezoekers slagen de initiatiefnemers er bovendien in om laagdrempelig te zijn.
Wat de tentoonstelling Schoonheid (t/m 1 oktober) zo interessant maakt, is dat de werken van deze kunstenaars niet of nauwelijks in het openbaar te zien zijn geweest. Zoals een aantal mozaïeken van Fabre, glassculpturen van Mulders en afdrukken van borduursels van Scholte. Daarnaast is het verrassend dat alles te koop is, het concept zit zo tussen een galerie en een museum in. Met gratis entree en het organiseren van lezingen en ontmoetingen tussen kunstenaars en bezoekers slagen de initiatiefnemers er bovendien in om laagdrempelig te zijn.
Hoewel het interieur strak is, voelen de kamers huiselijk. Toch heerst er een (intieme) museale sfeer, door de professionele belichting en de ruimtelijkheid. De inrichting bestaat vooral uit kunst. De enkele stoelen die er staan zijn in huis gemaakt, want er is ook een atelierruimte. Op dit moment huist Atelier Kesteren Valerio in Amsterdam Art Rooms.
Grote indruk op de tentoonstelling maken de monumentale mozaïeken van Jan Fabre, over het koloniale verleden van België. Hoewel Fabre kritisch is, weet hij een enorme boef als koning Leopold II, die Congo innam en op brute wijze bestuurde, toch in schoonheid uit te drukken. Doordat hij zijn portret maakte van schildjes van juweelkevers, die een waar kleurspektakel teweeg brengen als je erlangs loopt. Niet voor niets noemt Fabre, die in oktober als eerste hedendaagse kunstenaar een solotentoonstelling krijgt in de Hermitage in Sint Petersburg, zichzelf een ’krijger van de schoonheid’.
Alle kunstenaars in de tentoonstelling geven hun eigen interpretatie op het thema schoonheid, wat heeft geresulteerd in een aangenaam, bevrijdend geheel. En ook blijkt maar weer dat in tijden van ellende, kunst kijken een verademing kan zijn.
De Telegraaf, 9 augustus 2016
http://www.pressreader.com/netherlands/de-telegraaf/20160809/282110635995430
Plaats een reactie