Koos Dalstar – Bericht uit de oude doos
Koos Dalstra (foto Facebook)
Bericht uit de oude doos. Arti Magazine, november-december 1991. Dalstar, in Cairo op bezoek bij Paul Blanca, kijkt terug op een succesvolle workshop IMPRESSIE MANAGEMENT aan de Gerrit Rietveld Academie Amsterdam. Hier zijn de namen van de studenten: Lonnie van Brummelen, Deborah Solomon, Agniet Meyermann, Yariv Alter Fin, Ram Katzir, Mariette Groenland en vele anderen in de Grote Kelder zaal van Kunstacademie. Gastsprekers: Therese Legierse (Brussel), Ab van Hanegem (Berlijn), Bart van der Ven (Amsterdam), Hans Gieles (Amsterdam) en vele, vele, anderen.
Facebook, 14 juni 2019
Reacties:
Koos Dalstar
Tja, mensen vragen zich af: wat stelt dat impressie management nu eigenlijk helemaal voor? Dat die Dalstar dat aan studenten kunstacademie moet hebben kunnen, willen, onderwijzen, nogmaals, vraagteken?
Impressie management, een term van Irving Goffman, heeft te maken het feit, dat de mens in zijn sociale omgang met anderen, nooit beschikt over een volledig beeld, maar alleen fragmenten van ervaringen ermee. Je moet dus zelf een beeld in elkaar zetten, dat in meer mindere mate beantwoordt aan ‘hoe het echt is’. Ook weet je dat nooit zeker, behalve dan in de wetenschap.
Het beste voorbeeld, dat ik altijd gaf was: de file, een mobiele vorm van wachten. Wachten is sowieso de helft van een leven, dus niet onbelangrijk. Niemand heeft in de file heeft overzicht over de hele file. Alleen de verkeerspolitie helikopter boven de file ziet wat er ‘echt gebeurt’, namelijk een bewegende slang van auto’s op een gegeven pad, die zich als een longitudionale golf voortplant: uitdijen en indikken, versnellen en vertragen.
Om een sociaal verschijnsel als wachten te kunnen onderzoeken, moet je dus afstand nemen van de plek, waar het gebeurt. Denk aan een bomaanslag met – al weer – een explosieve auto. Waarom? Omdat de mens een sociaal wezen is, dat zich bij voorkeur associeert met andere mensen vanwege de gezelligheid, dat is de markt. Dat mensen bij elkaar betrokken zijn, is een natuurlijk groepsgegeven van vele soorten zoogdieren, maar ook van vissen bijvoorbeeld. Dus ook van de primaten, de apensoort, waar wij zes miljoen jaar geleden van afsplitsten.
Het gaat dus om indrukken, vooral de eerste indrukken van iemand, of iets ergens op een bepaald moment. En welke rol die indrukken spelen in de etiketten plakkerij met naamwoorden in onze taal, waardoor een indruk kan worden weggezet in het korte termijn werkgeheugen. In de kunstwereld is dat anders dan in welke andere wereld ook. Het totemwoord: kunst, is alleen maar etiket om een bepaald soort sociale wereld weg te zetten.
Wat ik de studenten in de tiendelige cursus impressie management vooral probeerde bij te brengen was een helder onderscheid kunnen maken tussen verwondering en bewondering. Oftewel informele presentatie versus formele representatie.
Het klinkt als een klein dingetje en dat is het ook, maar de consequenties van het verschil tussen iets oorspronkelijks en de imitatie daarvan, zijn enorm en beslissend voor een levensloop.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2540415159311237&set=a.497819806904126&type=3&theater
Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=impressie+management
https://robscholtemuseum.nl/?s=Gerrit+Rietveld+Academie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Yariv+Alter+Fin
https://robscholtemuseum.nl/?s=Therese+Legierse
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ab+van+Hanegem
https://robscholtemuseum.nl/?s=Hans+Gieles
https://robscholtemuseum.nl/?s=Irving+Goffman
https://robscholtemuseum.nl/?s=bomaanslag+explosieve+auto
https://robscholtemuseum.nl/?s=Dani%C3%ABl+Groen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Koos+Dalstra
https://robscholtemuseum.nl/?s=John+Studulski
https://robscholtemuseum.nl/?s=Paul+Blanca
https://robscholtemuseum.nl/?s=Peter+Klashorst
https://robscholtemuseum.nl/?s=Oscar+Hammerstein
https://robscholtemuseum.nl/?s=Eef+Hoos
Plaats een reactie