Kees Broere – Peter Klashorst, de Meisjes en Afrika + Rutger Pontzen – Klashorst in Cambodjaans ziekenhuis + Peter van Brummelen & Maxime Smit – Onverzekerde Klashorst redt hachje
Peter Klashorst, de Meisjes en Afrika
Toen ik als correspondent pas in Afrika was, neukte ik wel twaalf meisjes op een dag. Dat ging echt bijna 24 uur per dag door (…).
Ik begrijp niet, dat je elke dag zin hebt.
Ja, maar U neukt misschien om het neuken, ik niet. Dat schrijven is er echt mee verweven. Maar er zijn gigantisch veel mensen, en zeker journalisten, die dit totaal belachelijk vinden. Journalistiek kun je helemaal niet verweven met neuken, want journalistiek zou iets hoogs zijn.
Hoe blijf je op je 43ste zo potent?
Ik denk, dat het redelijk normaal is voor iemand van mijn leeftijd. Mijn Telegraaf collega in Nairobi is net 30 en hij neukt er zes op een dag. Momenteel zit ik trouwens in een diep dal; ik heb er nog geen zes geneukt van de week. Ik heb een beetje een depressie in het schrijven, dus is mijn seks leven ook eventjes van slag.
Even uit geneukt?
Zeg dat wel.
Toch heeft het schrijven van boven staande regels me hoog uit één orgasme gescheeld. Ze vormen namelijk een parodie op de woorden, die HP verslag gever Tom Kellerhuis onlangs in Kenia op tekende uit de mond van Peter Klashorst. Vervang woorden als ‘Schrijven‘ en ‘Journalistiek‘ door ‘Schilderen‘ en ‘Kunst‘ en je hebt een redelijk getrouwe weer gave van wat Klashorst zei. Met excuses aan mijn Telegraaf collega, die net vader is geworden en dus wel iets anders aan zijn hoofd heeft dan dagelijks zes dames te vermaken.
Klashorst is een snelle jongen. Dat blijkt ook uit zijn schilderijen, die door gaans in een razend tempo tot stand komen. Zo als veel kunstenaars is hij gegrepen door, zo niet bezeten van de even duidelijke als moeilijk grijpbare relatie tussen erotiek en kunst, in zijn geval tussen seksen en kwasten.
Daar is allemaal niets op tegen. In tegen deel. Dat Klashorst er de voor keur aan geeft met zijn vrouwelijke modellen ook de liefde te bedrijven, iets, dat naar zijn zeggen vol ledig weder zijds is, zal de kwaliteit van zijn schilderijen mogelijk ook om hoog brengen. Mooi zo. Alles voor de kunst!
Maar daar mee is het verhaal nog niet af. Vorig jaar streek Klashorst neer in Dakar, de hoofd stad van het West Afrikaanse Senegal. Zijn zo bij zondere, laat ons zeggen lichamelijke manier van schilderen bracht hem in de gevangenis. In Nederland opereert hij ongetwijfeld binnen de wet. Maar in andere landen, zo als die in Afrika, bestaan vaak geheel aan Nederland tegen gestelde op vattingen over Klashorsts credo Artis Natura Magistra.
Dat geldt ook in Kenia, waar hij sinds enige tijd van uit de hoofd stad Nairobi aan het werk is. In het HP interview noemt Klashorst zich behalve schilder ook een ‘Bevrijder‘, een ‘Cultureel Ambassadeur‘ en iemand die ‘Eigenlijk Verschrikkelijk Gesubsidieerd‘ zou moeten worden. Hij en zijn Afrikaanse modellen, zo beweert hij, stellen een politieke daad en zijn de voor vechters van de seksuele revolutie, die in een land als Kenia nog moet komen.
Dat laatste kan het geval zijn. Als gast in Kenia, zo als ook Klashorst een gast is, heb ik niet zelden de in druk, dat in deze vroegere Britse kolonie de preutse Victoriaanse moraal nog lang niet is verdwenen.
Maar waar om toch denkt Klashorst, dat hij bevrijdend en cultureel ambassadeur werk verricht? Door zich, zo als in het interview, gering schattend over zijn gast land uit te laten? Door schilderijen te maken, waar voor in Kenia zelf geen markt bestaat, en die dus pagina root te adverteren in Nederlandse bladen? Door jonge vrouwen zwanger te maken, wier kinderen misschien hun natuurlijke vader nooit meer zullen zien?
Het zou zielig zijn als het allemaal niet zo vernederend was. Vernederend voor Kenia en de Kenianen, vernederend voor Afrika en de Afrikanen, en uit eindelijk ook vernederend voor de tomeloze schilder zelf.
Met dat laatste zal Klashorst niet in zijn maag zitten. ‘Ik hoef Me Niet Fatsoenlijker Meer Voor te Doen Dan ik Ben‘, zegt hij in HP | De Tijd. Zo is dat. Maar daar mee blijft het nog wel degelijke een morele vraag, of hij daar voor naar Afrika, naar Senegal en Kenia moet komen.
Toen Klashorst in Dakar gevangen zat, was de Nederlandse kunst wereld er snel bij om het voor hem op te nemen. Dat is loven waardig, de vrijheid van expressie blijft het waard om voor te strijden.
Maar als Klashorst de ogen, die hij gebruikt om zijn modellen te schilderen ook elders de kost geeft, moet hij toch ook zien hoe bizar zijn zelf verklaard gedrag in een land als Kenia is. Behalve schilderen en seks, zegt hij, is eigenlijk niets belangrijk voor hem. Wat jammer nou. Een beetje fatsoen kan soms zo aardig zijn.
De Volkskrant, 17 augustus 2001, 00:00
https://www.volkskrant.nl/archief/peter-klashorst-de-meisjes-en-afrika~a587003/
Kunstenaar Peter Klashorst met TBC en HIV Op Genomen in Cambodjaans Zieken Huis
Peter Klashorst ligt in een ziekenhuis in Phnom Penh, geveld door tbc. Vrienden doneren geld om de hospitaal rekening van de Nederlandse schilder te betalen.
Hij dankt zijn gulle gevers via Facebook, vanuit een ziekenhuisbed, met donker omrande ogen en een zuurstofslangetje in de neus. Klashorst (60) ligt in een hospitaal in Phnom Penh, ten gevolge van tbc, laat hij weten. Maar ook door HIV, zoals hij in 2014 bekendmaakte. Nu voert hij ‘een strijd om het bestaan’.
En om dat bestaan in de Cambodjaanse hoofdstad een tijdje vol te houden, met een dure opname van ’tussen de 1.000 en 2.000 dollar per dag’, doneren vrienden en collega-kunstenaars. Ook dat blijkt uit reacties op Facebook, waar zelfs Klashorst’s bankrekening circuleert. Vanuit zijn ziekbed laat de schilder de Volkskrant weten, dat inmiddels 6.000 dollar (5.140 euro) is gestort, zonder dat hij erom gevraagd heeft, verzekert hij. ‘Ik vind aids mijn eigen verantwoordelijkheid en dat ik dat ook zelf moet dragen’. Niettemin: ‘Al die mensen krijgen een tekening of schilderij van mij.’
Want ja, hij zou geen HIV krijgen, was zijn theorie, omdat hij kon ‘proeven’ of een meisje dat had
Het is niet de eerste keer, dat Peter Klashorst in het ziekenhuis ligt. Het seksleven van de kunstenaar was altijd een vorm van kansberekening. Want ja, hij zou geen HIV krijgen, was zijn theorie, omdat hij kon ‘proeven’ of een meisje dat had, liet hij drie jaar geleden weten. ‘In een discotheek moet je even met zo’n meisje tong zoenen. Als haar adem goed ruikt, kun je overgaan naar de volgende ronde.’ Een morbide gedachte voor iemand, die liet weten: ‘Ik neuk zonder condoom, al honderden keren.’
Ondertussen wil de kunstenaar, als hij eenmaal is opgekrabbeld, naar Nederland reizen. Hij is daar, volgens zijn zus op Facebook, wel uit de verzekering van Zorg en Zekerheid ‘gegooid’. Reden volgens haar: Klashorst zou niet meer in Nederland wonen. Klashorst verblijft inderdaad al jaren in het buitenland, maar altijd op een toeristenvisum, facebookt hij.
Overigens krijgt hij, eenmaal terug in Nederland, te maken met woonstichting De Key, waarmee hij in een gerechtelijke procedure is verwikkeld. Van het openstaande bedrag van naar schatting 50 duizend euro ontbreekt, volgens Klashorst, ‘nog 6.000’. De woonstichting heeft al tweemaal geprobeerd beslag te leggen op zijn werk, laat hij weten.
Het herstel van Klashorst laat nog even op zich wachten. ‘Zowel bij aids als bij tbc is er tijd nodig om je immuunsysteem weer in orde te maken en de tbc onschadelijk te laten zijn. Maar ik zit hier vol gepropt met antibiotica enz.’ Er wordt voor hem gebeden, zegt hij. ‘Als zondaar. Een kerkdienst voor Klapworst.’
De Volkskrant, 28 juli 2017, 02:00
Onverzekerde Klashorst Redt Hachje voor Lopig met Donaties
Het Parool, 29 juli 2017
De Telegraaf | Robert Vinkenborg – Kunstenaar Peter Klashorst (67) Over Leden
Amsterdamse In Lichtingen Dienst – Gaan We Nu een Pedofiel Begraven?
Arthur van Amerongen – Peter Klashorst, Over de Doden Niets dan Goeds
Tom Kellerhuis – Peter Klashorst, 1957 – 2024, Wilde Beest in Nairobi
Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Kees+Broere
https://robscholtemuseum.nl/?s=Rutger+Pontzen
https://robscholtemuseum.nl/?s=De+Volkskrant
https://robscholtemuseum.nl/?s=Peter+van+Brummelen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Maxime+Smit
https://robscholtemuseum.nl/?s=Het+Parool
https://robscholtemuseum.nl/?s=Peter+Klashorst
https://robscholtemuseum.nl/?s=Tom+Kellerhuis
https://robscholtemuseum.nl/?s=Barbara+Kerseboom
https://robscholtemuseum.nl/?s=Phnom+Penh
https://robscholtemuseum.nl/?s=Cambodja
https://robscholtemuseum.nl/?s=Dakar
https://robscholtemuseum.nl/?s=Senegal
https://robscholtemuseum.nl/?s=Nairobi
https://robscholtemuseum.nl/?s=Kenia
https://robscholtemuseum.nl/?s=Afrika
https://robscholtemuseum.nl/?s=HIV
https://robscholtemuseum.nl/?s=AIDS
https://robscholtemuseum.nl/?s=TBC
https://robscholtemuseum.nl/?s=Zorg+en+Zekerheid
https://robscholtemuseum.nl/?s=Victoriaanse+Moraal
https://robscholtemuseum.nl/?s=Artis+Natura+Magistra
https://robscholtemuseum.nl/?s=Alles+voor+de+Kunst!
NewWild AfterNature Expressionist Peter Klashorst is a renown visual Dutch Artist growing in strenght year after year perfecting his visual expressions in colorful contrasts.