Johnny Quid – Middenstand weg uit binnenstad: En nu?

De goeroes (http://www.telegraaf.nl/dft/goeroes/willemokkerse/article24979822.ece) van De Financiële Telegraaf hebben even hun licht laten schijnen op de gatenkas in de binnensteden. Goeroes ja, check die URL maar. Steeds meer grote winkelketens doen een David Bowietje en vallen om. Met als gevolg Aleppo-achtige leegstand in alle binnensteden, omdat al die Hollandse steden exact dezelfde winkelketens in hun centrum hebben. De eenheidsworst wordt nu een gatenkaas. Meneer Okkers van DFT heeft allerlei complexe economische oorzaken en de overheid, maar iedereen weet dat het gewoon de schuld is van het internet. Zoals altijd. Met als gevolg dat we met leegstand zitten, waar niemand blij van wordt. Wat gaan we daarmee doen? High-end stores omdat de rijken nog wel geld hebben? Volplempen met horeca, zoals hippe koffietentjes waar freelancers de hele dag de gratis WiFi leegtrekken? Ophaalpunten voor pakketdiensten, zodat de pakketbezorgers met hun gigantische witte busjes niet steeds de stoepen in woonwijken naar de tiefus rijden? Pop-up stores, pop-up restaurantjes, pop-up musea, al dan niet gesubsidieerd door overheidsgeld via DWDD? Waarbij ‘pop-up’ natuurlijk een trendy woord is voor ’tijdelijk’. Of toch maar gewoon volplempen met AZC’s en culturele centra? U weet natuurlijk al wat er gaat gebeuren. De overheid komt met een paniekplan, vol nieuwe reguleringen en potten geld die tegen de verkeerde zaken aan gesmeten worden, waardoor de binnensteden deels verpauperen en deels bezet gaan worden door idealistische projecten die alleen bestaan bij gratie van heel veel subsidie, waar uiteindelijk geen hond op afkomt. We willen u niet bang maken -zo zijn wij niet- maar alle Nederlandse steden worden straks zoals Detroit de laatste jaren was: urban donuts, met woongebieden in een grote ring rondom een volkomen verlaten midden. Internet + wanstaltig overheidsbeleid (dixit DFT-goeroes) sloopt onze winkelstraat. Maar vooral internet, dus u. Aldus de winkeleigenaar in Utrecht hieronder. Tijd voor goede ideeën en een lange termijn visie. Haha, geintje. Dat heeft nog nooit iemand in dit land gehad.

Geen Stijl, 11-01-16 | 17:04

Reaguursels:

De schuld van internet ? Als ik iets wil kopen en ik ga naar de winkel dan hebben ze in 90% van de gevallen niet wat ik zoek. Ik moet wel kopen op internet…
De hersenloze | 11-01-16 | 17:07

Enorm hoge huren, 21% BTW, in de kaag gesplitste crisis met dank aan Minister President Rotte.
ugur | 11-01-16 | 17:07

Achterhoede gevechten.
Maar zo dadelijk ga ik met de trekschuit naar mijn hunnebed, en voor avondeten op dino-jacht.
KarelMarks | 11-01-16 | 17:09

Ik heb ook steeds meer moeite om te blijven bestaan, gelukkig heb ik de rookzone goed geregeld anders had ik al kunnen sluiten. Gelukkig blijven de vaste klanten komen en heb ik biljart en dart wedstrijden in de kroeg anders was het al afgelopen denk ik.
de uitbater | 11-01-16 | 17:10

Een probleem dat genegeerd wordt, is de opgeblazen prijs van panden. En wie hebben deze panden in de portefeuille? o.a. pensioenfondsen. Laat de bel leeglopen, en blijf geen geld rondpompen. Een normale winkelier kan een dergelijk pand namelijk gewoon niet betalen, dat is het probleem.
vanderbilt | 11-01-16 | 17:10

Ongeveer hetzelfde als het verdienmodel van de platenzaak en de Filmverhuurbedrijven (Hoi Timmetje !) :
Hopeloos verouderd businessmodel blijven najagen…
Wijze uit het Oosten | 11-01-16 | 17:10

Het probleem is niet begonnen met internet. Het probleem is begonnen toen het vak ten grabbel werd gegooid, zelfbediening in schoenenzaken en zo verder. Als je niet met een gedegen advies en gastvrije ontvangst de klant beter weet te bedienen dan 1920×1080 pixels samen met bestellen op de gok, dan heb je gewoon geen toekomst.
Feynman | 11-01-16 | 17:12

Afschaffen van (duur) betaald parkeren zou een hele goede eerste stap kunnen zijn, gewoon alles vervangen voor gratis blauwe zones met een max parkeertijd van 4 uur. Zodat je voorkomt dat de plakken door carpoolers (mis)gebruikt gaan worden.
Op prijzen kunnen de winkels niet concurreren met de webshops, wel in service en toegankelijkheid. Maak het gewoon weer interessant om naar een winkel te rijden, komen de mensen vanzelf weer terug.
N3uk33nd | 11-01-16 | 17:12

Gatenkas?
Claude_Vieaul | 11-01-16 | 17:12

@De hersenloze | 11-01-16 | 17:07
Inderdaad, de winkelshier in Leiden zijn allemaal relatief klein en die er zijn bieden allemaal hetzelfde kleine assortiment, iedereen heeft dezelfde populaire merken en van die populaire merken weer de populairste producten en eigenlijk is er in de winkelstraat alleen nog maar kleding over (slagers, gadgets, groenteboeren, slijters, ijzerwaren, electronica-onderdelen etc zijn al jaren verdwenen). Ik woon midden in het winkelgebied, dus voor mij geen enkel probleem om er te komen (het is een groter probleem om er uit te komen) maar slagen doe ik er nooit, ookal probeer ik het iedere keer weer (zeker nu ik een ban heb op zalando….)
rode peper | 11-01-16 | 17:13

Ik leg de schuld ook voorlopig neer bij de belastingen. Wedden dat ze in Zwitserland geen lege stadscentra hebben. Nee als er 80 miljard per jaar gaat naar van alles en nog wat dat niet werkt. Ja dan blijven er alleen export- en voedsel bedrijven over. Welkom in de socialistische hel.
heldheino | 11-01-16 | 17:13

Het Nederlandse MKB, winkelprijs rekenen op hun webwinkel (geen huur/precario/buma/ gemeentebelasting/muziek/ interieur/enz) Dat MKB verdient het, de hele wereld snapt internet behalve die gierige zakkenvullende Nederlanders niet. €5000 huur hebben ze geen probleem mee maar een online winkel 24/7 voor 1 malig €500 vinden ze teveel. Zelf bijhouden willen/kunnen ze niet. man man man.
toetanchamon | 11-01-16 | 17:15

En nu?? En nu, vraagt u?? Da’s toch duidelijk! Nu gaan wij van de PvdA extra belasting eisen! Belasting op internet-achtige dingen. Want die zijn de schuld van alles. Alles, zeg ik u!?!
marcoplarco | 11-01-16 | 17:15

Minister Van der Steur kent mensen die zijn overleden aan winkelpandenleegstand.
Driewerf Hoezee | 11-01-16 | 17:16

Ja, wie heeft er nu nog een winkel in een winkelstraat nodig. Te weinig keus, ongeïnteresseerd personeel, dito deskundigheid, schrale keuze (je waant je soms in de Gum in Moskou), kut parkeren tegen veel te hoge tarieven, binnenstadsvolk (hangjeugd, schreeuwtokkies, patatvreters), rotzooi op straat, overal dezelfde formuleshit (of overal dezelfde formuleshit weg).
.
Het mkb gaat door een periode van sociaal darwinisme. Het is geen openluchtmuseum. Jammer, maar helaas. Of kom met iets dat wel aanspreekt – deskundigheid, service, gied werkend e-commerce, flagshipstore. Heb je inderdaad iets minder van nodig. Net zo min als aan lantaarnopstekers, klompenmakers, hoefsmeden enzovoorts.
Glasgow Argus | 11-01-16 | 17:16

Ik vind die 1. wel een goeie; door belastingbeleid de massale uitroeiing van de Nederlandse middenklasse als mede-oorzaak.
.
Bij mijn Lidl lopen al een paar jaar ook de corduroy broeken en knickebockers van de lokale Rotary de dozen wijn in te laden. Die zag je daar vroeger echt never niet.
Piet Karbiet | 11-01-16 | 17:16

Lol @raampapiertje. Alsof je de economie niet helpt met een internetaankoop.
Driewerf Hoezee | 11-01-16 | 17:16

Een paar uurjes parkeren kost ook een vermogen. Daarom ga ik niet naar de stad. OV? nee!
Jozes | 11-01-16 | 17:17

Kleine gespecialiseerde winkeltjes lopen als een trein, en de huur is in Amersfoort echt niet goedkoop. Winkelen moet leuk zijn, dagje van maken.
Bokito ergo sum | 11-01-16 | 17:17

Vol plempen met multicultiparels zoals ze ook doen in Duitsland met de leegstaande voormalige woonblokken in DDR.
“Germany Is Housing Refugees in Communist Ghost Towns”
http://foreignpolicy.com/2016/01/06/building-a-new-life-in-communisms-ghost-towns-east-germany-migrant-refugee-crisis/
Bouwmaffia en woningcorporaties zijn blij met de niet aflatende stroom van dakloze immigranten. en zij zijn niet de enige roofdieren die zich te goed doen aan deze stroom immigranten die het geld van de belastingbetaler deels overhevelen naar de huurmaffia, de kleding en voedselmaffia en hu eigen maffia. Al die gasten zetten hun tanden in ons sappoge belasting geld. En wij maar ophoesten.
ecologiste | 11-01-16 | 17:17

In mijn gemeente zijn alle winkels vanuit de binnenstad naar de rand van de stad verbannen dus ga ik daar naartoe want kan ook nog eens gratis parkeren.
Een kopje koffie op een terrasje in de stad is er dus ook niet meer bij. Eigen schuld. De gemeentes verzieken eerst zelf hun binnensteden en dan heeft internet het gedaan? Er kon wel een nieuw – volkomen overbodig – nieuw stadhuis vanaf voor 60 miljoen! maar visie, wat is dat, visie?
.
En ja, zeker koop ik weleens iets via internet (op Marktplaats b.v.) maar dat heeft NIETS te maken met de leegstand van winkels in de binnenstad.
.
Trouwens, nu vertrekt ook op het “bedrijventerrein” aan de rand van de stad de ene na de andere winkel. Succes ermee.
Lupuslupus | 11-01-16 | 17:17

Het “ontblokkeren” van de Nederlandse binnensteden is alleen maar toe te juichen.
Ziet u het verschil tussen een winkelstraat in Heerlen, Haarlem of Heerhugowaard?
kapotte_stofzuiger | 11-01-16 | 17:18

Hier in Sodom hebben ze betaald parkeren afgeschaft en mijn indruk is dat het veel drukker is qua auto’s. Of dat ook in omzet zo uitpakt weet ik niet.
Maar als je hier door de belangrijkste winkelstraat loopt, is het een trieste bedoening. Leeg pand na leeg pand. Gratis parkeren is een goede stap, maar als zelfs de tandarts op loopafstand van het centrum al moet gaan betalen voor zijn bordje aan de muur…. http://www.dvhn.nl/groningen/Medici-in-Winschoten-moeten-ook-reclametaks-betalen-20973622.html
Waar ben je dan als gemeentebestuur mee bezig?!?
Wat ik ook niet snap is dat er nog steeds – met al die leegstaande winkelpanden – wordt bijgebouwd. Groot winkelcentrum gekomen hier. Nieuwe panden gekomen. Gebouwd voor leegstand. Weet iemand wat daar de clou van is? Maken dat soort pandjesmelkers / vastgoedboeren soms nog steeds winst op een nieuw bedrijfspand dat vervolgens jaren leegstaat? Subsidies? Iemand?
macmiep.nl | 11-01-16 | 17:18

Naast wat Feynman, Vanderbilt en hersenloze hierboven al opmerken, is winkelpersoneel duur en vaak weinig dienstbaar. In menig winkel is de smartfoon belangrijker dan de klant.
Guido | 11-01-16 | 17:18

Gek hè, het is voor mij aanzienlijk goedkoper om iets in China te bestellen, want dan ook nog eens gratis wordt verzonden, dan dat ik het product ga kopen in de het dorp een paar kilometer verderop.
Mr. Bigglesworth | 11-01-16 | 17:18

te hoge huren, duur parkeren, weinig voorraad en crisislonen, maar het ligt aan het internet..
tweekeerdehelft | 11-01-16 | 17:19

Telefoonwinkels en andere witwasnagelsalons erin en kappers natuurlijk, binnenkort heeeel veel kappers.
Tokoloshe | 11-01-16 | 17:19

Wat dacht je van de combi wonen en winkelen? Het is toch volslagen ruk dat na 18:00 rolluiken dicht gaan en het complete centrum een uitgestorven bende is. Zet er woningen tussen, meer kroegen.. breng wat leven in het centrum.
PureYak | 11-01-16 | 17:19

Het aanbod is tegenwoordig te groot voor de gemiddelde winkelier. Mensen zien alles op internet en verwachten dat je ook alles zomaar op voorraad hebt. Geduld om het te bestellen heeft men niet meer. En mensen zijn makkelijk geworden. Internet is niet altijd geodkoper, maar wel lekker vanuit de luie stoel te bestellen. Wat men vergeet is dat de winkelier in de binnenstad wel de lokale verenigingen sponsort, en niet de internet winkels.ik kijk eerst of ik iets in mijn eigen stad kan krijgen voor ik het online koop. Ook al is dat artikel dan 1 euro duurder.
XverderNix | 11-01-16 | 17:19

Hoofdoorzaak zijn de hoge kosten van een winkel in het centrum: huur, belastingen en wat de gemeente allemaal nog voorschrijft. Tel daarbij op een gemeente die graag grond ver buiten het centrum goedkoop aanbiedt want ja, er is al zoveel in geïnvesteerd, en hup, weer een paar middenstanders in het centrum failliet. Daar komt bij dat de keus bij webshops doorgaans veel groter is (aan de prijs ligt het lang niet altijd) en de service ook nog eens vaak beter, dus ja, voor een deel is de klant schuld. Maar verdorie, je moet wel. Had de winkelier maar moeten kunnen leveren.
Synecdoche | 11-01-16 | 17:21

Langere openingstijden moet gewoon kunnen. Zet winkels tot desnoods 20:00 of zelfs 22:00 open. Werkt in Amsterdam ook en die zaken doen toch extra omzet.

Ik zou het in ieder geval prettig vinden als ik ergens tot 22:00 terecht zou kunnen. In Amerika is het ook zo het geval, walmart die tot zelfs 24:00 open is. En dat zijn winkels die ‘vanalles’ verkopen. Prettig hoor.
Anoguurder | 11-01-16 | 17:21

Was tijd terug ook weer eens op Dukenburg. De ene telefoonwinkel na de andere, dat was het eigenlijk wel, zo’n beetje. Oh ja, en heel veel leegstand.
Conan de Rabarber | 11-01-16 | 17:21

Niks internet, gewoon een probleem van veels te hoge winkelhuren. Dan moet je als middenstander wel heel veul omzet draaien om die huur nog op te kunnen hoesten. Dus blijft er veel leeg staan. Ondertussen klagen de verhuurders steen en been en vragen de gemeente om steun, die ze dan ook nog vaak krijgen ook. Doe es gewoon de huur per m2 eens omlaag, dan komen de ondernemers vanzelf wel!
kapotjeplov | 11-01-16 | 17:22

De lange termijn-visie is, dat de pensioenen verlaagd worden. Pas dan wordt de verhuurmarkt van retail weer een kwestie van vraag en aanbod en niet een kwestie van papieren illusies aan de aanbodzijde van het vastgoed om de babyboomers nog even te laten geloven dat hen een hongerdood op late leeftijd bespaard blijft.
tipo | 11-01-16 | 17:22

@De hersenloze | 11-01-16 | 17:07
Laatst enkele keren naar een computerwinkel geweest (4 in dezelfde straat om precies te zijn).
1 keer voor een gewone netwerkkaart, nergens te krijgen. 1 keer voor een nano usb adapter. 1 merk te krijgen van 29,95 terwijl ik hem op internet voor 8,95 kan krijgen, maar dat merk hadden ze dus niet in de winkel.

Doe ik dus nooit meer. Ik dacht ik ga even de lokale middenstand sponsoren. 3 uur van winkel naar winkel sjokken en gewoon niet vinden wat je nodig hebt. Of 4 keer zo duur en niet precies wat je wilt, maar net ff anders omdat dat is wat ze wel hebben, in tegenstelling tot wat je exact *wilt* hebben.

Idem stromparaplu. 5 winkels afgeweest. Niet te krijgen. Terwijl als ik op internet had gezien dat ze hem in de winkel hadden, had ik even langs gegaan. Maar nergens is ook te zien wat ze in de winkels hebben. Alle lokale winkels “doen niet aan internet” niks niet. Ook niet even makkelijk kunnen kijken of wat ik wil ook in de winkel aanwezig is. Ze verwachten dat ik een halve dag vrij neem om alle winkels af te lopen om te zoeken. Flikker op het is 2016. Laat dan maar. Dan laat ik het wel bezorgen. Ook kut, want dan moet ik weer wachten en zorgen dat er of iemand thuis is, of weer lopen kutten met de buren.

Als ze zelf niet zo hopeloos achter lopen op technologie, dan wil ik best naar de winkel. Hoe moeilijk is het om ff je assortiment op internet te gooien?
peterdh | 11-01-16 | 17:24

De truc is alles online bestellen en dat is ook prima voor de economie. Dolgelukkig sinds ik niet meer door die (extreme censuur) supermarkt hoef met 2 pakezels. Op internet hebben ze alle maten kleding die ik zoek en geen opdringerige verkoper die je de hele winkel achterna loopt en liegt dat ie barst. Leve de toekomst.
RealGlass | 11-01-16 | 17:26

Dit is nog maar het begin. Nu zijn het vooral de kleinere en middelgrote steden die de strijd aan het verliezen zijn. De echt grote steden met hun flagstores en de baanwinkels redden zich nog wel.
Maar objectief gezien is internet shoppen gewoonweg 100 keer beter. Ruimer aanbod, lagere prijs, je zit niet vast aan de openingsuren….
Ondertussen is men hard bezig die logistieke keten te verbeteren. Dus: nog goedkoper, nog sneller leveren. En eens de zelfrijdende vrachtwagen er is, is het helemaal gedaan voor de fysieke winkel. Net zoals de videoshop zijn ze dan voorbijgestoken door nieuwe, betere technologie.
Mijn bankkantoor heb ik de laatste 5 jaar 3 maal bezocht. 2 keer om de hypothecaire lening te herzien en 1 maal omdat mijn visa kaart vervangen moest worden (nog steeds een raadsel waarom ze dat niet gewoon met de post hebben opgestuurd). Dus ook die zullen binnenkort uit het straatbeeld beginnen te verdwijnen.
nog-eenbelg | 11-01-16 | 17:26

Vierkante meter prijzen van retail zijn hoog omdat de huren hoog zijn en dat komt weer vanwege de absurde grondprijzen in Nederland, die ook nog eens door een kongsi van gemeenten, ontwikkelaars en vastgoedbezitters zo hoog wordt gehouden door middel van schaarste door vergunning.
Glasgow Argus | 11-01-16 | 17:26

Tuurlijk.. Het ligt uiteraard niet aan die enorm hoge parkeerbedragen en BOA’s.. Het ligt uiteraard niet aan het koopkrachtverlies dat eind jaren 80 al ingezet is.. Neen, het ligt weer aan mij, de werkende Nederlander… Lijkt wel een boodschap van Tofik Dibi!
WellusNietus | 11-01-16 | 17:26

@Bokito ergo sum | 11-01-16 | 17:17
Woon in 033 centrum maar koop alles toch echt online.
overVecht | 11-01-16 | 17:27

Beetje domme gedachte om van de overheid een oplossing te verwachten. De overheid is juist het probleem.
postmodernismisdead | 11-01-16 | 17:27

Het zou geweldig zijn als in 020 de Klaverstraat en de Nieuwe Dijk alle winkels zouden vertrekken. Daar zijn veel mooie panden die oorspronkelijk ook woonhuizen waren en nu alle etages boven de begane grond leeg staan. Krijg je ook weer twee historische straten voor terug i.p.v. tokkiewinkelstraten.
McMarx | 11-01-16 | 17:27

@ugur | 11-01-16 | 17:07 “Enorm hoge huren, 21% BTW, in de kaag gesplitste crisis met dank aan Minister President Rotte.”
.
Dat is precies waar ik aan dacht. Het gegraai (woekertaxen) en de bemoeizucht en geklooi van de overheid (overregulering, EU-crisis) en niet te vergeten, de opgedrongen demografische crisis.
ben kokhals | 11-01-16 | 17:27

Vervelend hé ambtenaren: een werkelijkheid buiten jullie plannenmakerij om.
Als we nu eens beginnen met alle ambtenaren te ontslaan die een oplossing willen bedenken voor dit probleem (of op andere wijze “Nederland vorm willen geven”).
Dat scheelt waarschijnlijk al een hoop ellende.
frank87 | 11-01-16 | 17:28

Alle steden in Nederland zijn hetzelfde…één grote eenheidsworst. En vooral saai.
duitse herder | 11-01-16 | 17:28

De Rijksoverheid is overigens de huurbaas van 12 Vroom en Dreessman-panden, omdat we de ABN zonodig moesten nationaliseren. De overheid is dus inderdaad het probleem.
tipo | 11-01-16 | 17:30

50 jaar geleden klaagden de melkboer, groenteboer, bakker, slager en kruidenier steen en been, want Albert Heijn, De Gruyter. Later Jac. Hermans, Aldi en Lidl enz. Hun winkels verdwenen grotendeels omdat het makkelijker was alles bij elkaar te hebben in de supermarkt. Nu gebeurt iets soortgelijks met het internet. De gemeentes helpen mee met betaald parkerebn en autoverboden, juist in Utrecht.
Dat noemt men moderne tijd. Zorg ervoor dat je meer biedt als het internet door service en betere kwaliteit te bieden, maar dat gebeurt niet. Hoe vaak ik al een winkel uitgerend ben (free record shop, media markt bv) vanwege de kolere herrie waarvan men mij wil dwingen het mooi te vinden en heus ik heb een uitgebereide smaak in muziek. Ondertussen behoor ik wel tot de doelgroep die veel geld kan achterlaten voor audio/tv/ict/fotografie, maar de muziek is gericht op de jongeren. Jammer dan, leve het internet. Vanuit je makkelijke stoel op je gemak alles bekijken en het wordt thuis bezorgd.
bergsbeklimmer | 11-01-16 | 17:30

Voor aankopen op internet hoef ik geen parkeerbelasting te betalen. Dus dan maar geen binnenstad. Het is er simpelweg te duur om je vervoermiddel even te stallen.
odulator | 11-01-16 | 17:32

Tijden veranderen. Get over it middenstand!
ZwengelMeister | 11-01-16 | 17:32

Grappig, de laatste weken flaneer ik weer met plezier in het gerenoveerde winkelcentrum van de Haagse binnenstad. Alleen de koopavonden blijf ik mijden, te veel sissende types.
sastro | 11-01-16 | 17:32

@Guido | 11-01-16 | 17:18
Andersom is mijn eigen smartphone in de winkel ook behulpzamer dan het personeel. Als ik in de mediamarkt sta zoek ik eerst even de tweakers reviews op van de producten die ik zie. Het heeft totaal geen nut om een verkoper te vragen naar wat een externe harddisk doet qua performance. Ze weten er geen zak van en smeren je gewoon de duurste aan.
peterdh | 11-01-16 | 17:32

De laatste keer dat ik op mijn fiets (met fietstassen) ben gestapt (ivm de achterlijke parkeerprijzen) om het centrum in de uitverkoop te shoppen is ook 1 van mijn laatste keren geweest. man, o man, ga je met je goede voornemens tot flinke aankopen een bekende kledingwinkel in,op de afdeling kids en vrouwen 1 jong wicht te vinden. Of ze even mee kon kijken naar een maatje groter voor een kidstrui. Dat deed ze, helaas niet te vinden. Ze kon via internet!!deze wel bestellen. Kreeg ik het gratis thuis gestuurd, wel eerst even betalen!Uiteindelijk een maatje kleiner gekocht om te passen. Bij de gekochte kleding de vraag, of ik een tasje (2 nodig)van a 0,30 cent ( met reclame van de saek d’rop) erbij wilde! Mijn nee verbaasde het wicht zo dat ze het even niet verder wist. Had ze nog niet meegemaakt. verbazing alom dat ik met een flinke stapel kleding door diverse afdeling zo naar buiten liep.De volgende dag bij ruil van de te kleine trui viste een wat oudere verkoopster zo de juiste maat uit de stapel!2x door de regen met de fiets, ja duh!
fikkieblijf! | 11-01-16 | 17:33

De Schuld van het Internet:
Te Hoge Parkeer Tarieven in de Binnenstad.
Te hoge Accijns op de Benzine.
Dit heeft een Sneeuwbal effect voor een Winkelstad .
Zo is hier in de jaren 80/90 al het modaal weggejaagd,en komen er vreemde minder kapitaal krachtige forensen voor terug ,die weinig affiniteit met de streek en stad hebben.
Internet heeft ook zijn nadelen,een hele vrije dag thuiszitten wachten op die geile DHL,die pas om 6uur savonds aan komt schijten.
Torquemada | 11-01-16 | 17:33

-weggejorist-
Tokoloshe | 11-01-16 | 17:34

De parkeertarieven zijn de laatste tijd nogal onevenredig verhoogd door de gemeentes waardoor een middagje shoppen je zomaar 6-8 euro kost.Als de steden weer wat meer levendig willen maken en de middenstand tegemoet willen komen kunnen ze eerst eens beginnen de tarieven drastisch te verlagen!
Marc52 | 11-01-16 | 17:34

En het wordt van kwaad tot erger. De huren worden alsmaar duurder. Tenzij je een grootgrutter als Albert Heijn of V&D (oh wacht…) bent, kun je de huurprijzen in een duf winkelpand in Schubbekutteveen vanaf € 100 ,- per m² simpelweg niet ophoesten. Meedoen met dat enge Internet en e-commerce is een optie, al begint het daar ook al te wringen. Door Europese wet- en regelgeving wordt dat ook steeds lastiger. Zoek maar eens op #EUVAT (binnenkort ook voor fysieke goederen in plaats van enkel Digitale).
Le Roi | 11-01-16 | 17:34

Geenstijl doet overigens ook aardig mee: “Wat gaan we daarmee doen? ”
Ik wist niet dat jullie eigenaar of op andere wijze verantwoordelijk waren voor de binnensteden. Het is volgens mij zo dat de eigenaren van al dat leegstaande spul er iets mee moeten verzinnen. Dan zie je vanzelf hoe ze het ingevuld krijgen.
frank87 | 11-01-16 | 17:35

Ik heb het net weer geprobeerd, iets kopen in zo’n winkel van een keten in de stad. Eerst op internet gekeken wat ik wilde hebben en dan naar de winkel om te kijken of het past en of het er inderdaad zo uitziet als op de foto.
Maar wat blijkt? De winkel heeft het artikel niet op voorraad. Welgemeend advies van de verkoopster: maar je kunt het wel via internet bestellen hoor, en dan wordt het morgen thuisbezorgd.
Zucht…
Maar inderdaad, de werkelijke reden van de verpaupering van de binnenstad is de vastgoed maffia die belachelijke huurprijzen rekent en nog steeds met 5-jaars wurgcontracten werkt.
De Tusschenspreker | 11-01-16 | 17:35

Tover de winkelcentra om naar een plek waar wat meer te beleven is. Cultuur (theater, bibliotheek, bios), horeca en winkels die elkaar versterken.
.
Winkels iedere werkdag open van 13.00 tot 21.00, zodat je na het (uit)eten of voor een bezoek aan de schouwburg nog even een rondje loopt en misschien wel een impulsaankoop doet.
.
Of dat je na je werk nog even een boodschap kan doen en niet alles online hoeft te bestellen als de winkels op tijden dat je vrij bent ook dicht zijn..
.
Helaas voor winkeliers betekend dit omschakelen, maar je zult met de tijd moeten meegaan. Het is later eten voor de winkeliers, of gegeten worden door het boze internet.
kornexz | 11-01-16 | 17:35

Wat trefwoorden: Hoge huur, parkeer beleid, reclame uitingen, belastingen, auto luw maken etc … Ik mag dit wel..een saaie dode binnenstad. De gemeenten zijn straks de kind van de rekening, of toch niet?
Mr_Pikibelly | 11-01-16 | 17:35

De winkeliers zijn zelf al jarenlang bezig met een race to the bottom. Dit is al voor de opkomst van internetwinkelen begonnen. Vooral jonge mensen die voor minimumloon in de winkel staan en niets van het product afweten. Gek he dat mensen dan online kopen, vaak is de service daar nog beter ook. Maar ik ken bijvoorbeeld een kledingzaak die als een trein loopt omdat de service daar wel goed is, dus het kan nog steeds.
Rapclubje | 11-01-16 | 17:36

@XverderNix | 11-01-16 | 17:19
Juist maar dan wil ik wel kunnen kijken of ze iets hebben voordat ik op de bonnefooi naar de stad ga, daar 3 uur door winkels loop te leuren om vervolgens alsnog ’s avonds op internet maar ga bestellen.

Ik kan het me niet veroorloven om een halve dag vrij te nemen om te zoeken naar wat ik heb. Jij wel?

Hoe moeilijk is het om je assortiment op internet te zetten? Doen 9 van de 10 winkels ook niet. Een of andere 500 euro brakke internetsite en verwachten dat de kopers wel op de winkel af komen. Wanneer moet ik dat doen? Ik ben tot 7 uur aan het werk.
peterdh | 11-01-16 | 17:36

Iets met op voorraad hebben ja of nee.
Mertom | 11-01-16 | 17:38

Grondwet de kliko in.
Neut | 11-01-16 | 17:39

Hier in 079 staat bijna alles leeg. Het is om te huilen. Maar goed, dat was het hier toch al.
1+1 | 11-01-16 | 17:39

Een echte reaguurder komt sowieso niet buiten. Laat staan in een winkel. #horror
Botte Hork | 11-01-16 | 17:39

het geld dat je uitspaart door online te shoppen kun je toch gewoon weer uitgeven in de lokale horeca, ik zie het probleem zo niet.
sennholz | 11-01-16 | 17:39

Parkeergeld. Parkeerboetes. Parkeergeld. Parkeerboete.
In Nijmegen een boete, altijd, binnen 5 minuten. Op inet nog nooit een boete gehad.
Voor kenners van Nijmegen: vorige week stond er een politiewagen bij MacD. Karelplein op de stoep. 1 agent in de wagen. Ik vraag of hij daar wel mocht staan. Erg boze reactie, wat dacht ik wel niet, domme burger, spoedgeval. Uit zijn auto, neus aan neus. Op dat moment komt z’n collega naar buiten met 2 zakken voer. Ik ben maar weggegaan. Lachend, dat dan weer wel.
RoBD=Skullfucker | 11-01-16 | 17:40

@kapotte_stofzuiger | 11-01-16 | 17:18
Haarlem is nu juist wel redelijk onderscheidend van de andere steden. Veel speciaalzaken, kleine winkeliers met bijzondere producten. Ook wel grote ketens uiteraard, maar als winkelstad is Haarlem niet vergelijkbaar. Daar gaat het ook wel redelijk goed, heb ik de indruk.
Stormageddon | 11-01-16 | 17:40

@1+1 | 11-01-16 | 17:39
Kunnen er mooi asieleisers in toch?
de uitbater | 11-01-16 | 17:41

In Keulen hebben ze wel een leuke binnenstad
RoBD=Skullfucker | 11-01-16 | 17:41

RoBD=Skullfucker | 11-01-16 | 17:41
Ik hoor ook goede verhalen over Hamburg, Bielefeld, München en Stuttgart.
Glasgow Argus | 11-01-16 | 17:42

Heerlijk we hebben extra ruimte. Helaas zitten er mensen aan de knoppen die dus inderdaad gaan zorgen voor gesubsidieerde opvulling. Modeontwerpers, kunstenaars, elkaar aflossende (want niet rendabele) hippe food (al dan niet geprint) tentjes , inlooppraktijken/informatiepunten voor iedereen behalve voor jou (toersisten, nieuwe nederlanders, verslaafden, hangjeugd). Niets wat u wilt of nodig hebt, maar wel allemaal van uw geld.
Afgeschminkte Bassie | 11-01-16 | 17:42

Heet de verhuurder soms Tofik Dibi?
Elmauro | 11-01-16 | 17:43

De overheid doet er van alles aan dat ik de binnenstad niet meer inkom. Hoge parkeertarieven in plaats van een zone voor de parkeerschijf. Kom je desondanks in een winkel, staat iemand die van toeten noch blazen weet je aan te kijken. Dan is internet inderdaad een betere optie.
El Rico Grande | 11-01-16 | 17:44

Wat overigens ook een trieste ontwikkeling is, is dat gemeenten, om leegstand te bestrijden, met speciale regelingen, subsidies en kortingen strooien om winkelpanden op te vullen. En voor een of andere reden zijn dat steeds vaker pizzeria’s, shoarmatenten en kebabzaken. Zelfs de meest onbenullige kutdurpen hier in de provincie hebben tegenwoordig en handjevol van die lichtgetintiër-enclave’s.
Le Roi | 11-01-16 | 17:45

Door de hoge huren van de panden en de kosten van ongeïnteresseerd personeel, alle regels en belastingen door de overheid opgelegd is er geen middenstander die nog kan concurreren met de geautomatiseerde opslag loodsen van internet verkopers.
Therapietje | 11-01-16 | 17:45

peterdh | 11-01-16 | 17:32
Dat was idd ook mijn recente 1 na laatste ervaring in een live winkel (mediamarkt)binnenlopen. Op zoek naar een t.v. zelf een jonge gast (andere lopen er niet rond) aangesproken. Nadat ie 2x een blik op mij had geworpen en mijn vraag had gehoord.. ik zoek een mooie t.v. welke kun je mij adviseren was de gast na het ongeinteresseerd aanwijzen van een peperdure t.v.klaar met mij. Ik moest eerst maar eens zelf gaan onderzoeken via internet!! Wat bij mij zou passen. Nou, dat heb ik gedaan. Ik heb er gisteren via internet 1 gekocht van 2000 euro,flink afgeprijsd ook nog, morgen gratis thuisbezorgd. Goed advies van die knul!
fikkieblijf! | 11-01-16 | 17:45

De ‘warme bakker'(MKB) die fabrieksbrood verkoopt in plastic zak voor €3,- of diepvries gebak….. Dan snap je niks van het bakkersvak en van ondernemen. heb 2 bakker in mijn buurt die beide zo werken………
toetanchamon | 11-01-16 | 17:48

Verhuurders laten liever een pand 10 jaar leeg staan dan de huurprijs te verlagen ! Waarom ? Die het weet mag het zeggen !
Troost J.E. | 11-01-16 | 17:49

Mwah. Ergens hebben zij een punt. Het is wel zo dat er online winkels bestaan die betrouwbaar zijn en ook dezelfde garantie bieden. En dat als ik in winkels kom helemaal geen hulp nodig heb. Helemaal niet op technisch gebied van zo’n praatjesmaker sufferd waarbij ik binnen 10 seconden al doorheb dat ik beter mijn huiswerk heb gedaan dan die muppet. In 020-gaza is de service om te huilen overigens. Loopt meer te klooien dan te werken. Dus niet zo vreemd. Kleding winkels kom ik wel, wil het wel passen graag voordat ik koop. Moet ik het weer terugsturen omdat het groot/te klein is.
Vageling | 11-01-16 | 17:49

De schuld van internet ? Als ik iets wil kopen en ik ga naar de winkel dan hebben ze in 90% van de gevallen niet wat ik zoek. Ik moet wel kopen op internet…
De hersenloze | 11-01-16 | 17:07

Winkels kunnen ook produkten bestellen die niet standaard in het assortiment zitten. De groothandelskorting die de winkel heeft vs. Particulier prijs die jij krijgt (dus ook online) zou als het goed is moeten betekenen dat je ook niet méér betaalt terwijl de winkelier ook een paar centen kan verdienen. Plus een voordeel voor jou: je kan persoonlijk praten met iemand als je problemen hebt of advies wil.
Mr. Squits | 11-01-16 | 17:51

Ik lees hier ook veel tegenstrijdige berichten met name over onkundig personeel en shit.

Je moet gewoon weten welke winkel je binnen stapt, en vooral een beetje onderzoek doen is niets mis mee. Een kledingwinkel bijv zal je gewoon goede adviezen geven en kleding aansmeren dat daadwerkelijk ook bij je past en niet binnen 3 dagen uit elkaar scheurt van ellende. Ik ben bereid gewoon 600 euro neer te lappen voor kleding na een dagje amsterdam en doe dat graag in winkels waar ik gewoon goed advies krijg.

Kleding is een andere tak dan multimedia bijv, je moet niet verwachten dat jonge scholieren je daar hetzelfde advies kunnen geven. Je moet ook niet verwachten dat de oudere personeelsleden in MM je wel een goed advies gaan geven. Die smeren je gewoon een printer van 5 tientjes aan wetende dat je die catridges niet kunt hervullen en je automatisch weer binnen een paar weken voor dure catridges terugkomt.

Als je echt winkels steunen wilt in bestaansrecht steek je centen dan in een winkel waar dat waard is. Een bakker, een groenteboer, een slager (overigens erg lekker vlees), een visspecialist, de V&D bijv (Net te laat) of een andere op nederlands traditie gebaseerde winkel.

Je wordt in zulk soort winkels niet meer geholpen met de trend klant is koning, maar gewoon gewezen waar de sokken of shirts bijv liggen. Tegenwoordig is het vaker massa dan klantgericht. Ga er gewoon op uit, winkel in winkel uit, en ontdek het gewoon zelf.
Anoguurder | 11-01-16 | 17:51

Shoppen doe ik om het gewilde in het echt te horen, voelen, passen, proeven en zien. Daarna ga ik naar huis en zoek de goedkoopste aanbieder en bestel. Geen gesjouw en geen geleur.
roosvrij | 11-01-16 | 17:52

Maar in Heerlen, een van de armste steden met veel leegstand van winkel en kantoorruimte wordt toch effe een (megalo)Maankwartier uit de grond gestampt voor 180 miljoen.
Bulletje Bloedworst | 11-01-16 | 17:53

Het durrep waar ik woon profileert zich als regionaal centrum maar er zijn vooral ruim voldoende schoenenwinkels om de halve EU van schoenen te voorzien. Wekelijks gaat er eentje onderuit en komt er 200m verder weer een andere. Het is net onkruid. En opticiens. Zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. En ja, dan heb je een speciale bril nodig. Wat we bijvoorbeeld niet meer hebben is een fatsoenlijke boekwinkel. Of goede electronicazaak. Of een computerzaakje. Of een bouwmarkt waar ze het verschil tussen een kruiskopschroevedraaien en een gipsplaat wel weten….En dan vinden ze het nog gek als je naar internet uitwijkt zodat nu 15% leeg staat.
jan-lul-de-behanger | 11-01-16 | 17:53

verandering is de schuld. DAT moeten we stoppen!!
Daarnaast is pop-up het hippe woord voor idealistisch even de regels die voor anderen gelden, niet voor mij laten gelden.
omineuze omnipotent | 11-01-16 | 17:54

@Le Roi | 11-01-16 | 17:34
Niet alleen de huren. Gasten zijn ook aan het kutten qua voorraad beheer. Ik als slanke man moet vechten. Vooral spijkerbroeken is voor mij een drama. Pantalons daarentegen niet. Winkels staan vol met maten die veels te groot voor mij zijn.
Vageling | 11-01-16 | 17:55

Veranderingen…
Vroeger woonden er gewoon mensen in de binnenstad, en waren de huidige voetgangersgebieden gewoon straten.
Dat kan gewoon weer terug veranderd worden.
Probleem is wel dat dat een enorme desinvestering is, omdat winkelpanden veel duurder zijn dan woonhuizen.
Peter_K | 11-01-16 | 17:55

Ik vind het storend dat in de media telkens internet de schuld krijgt van alle winkels die (bijna) het loodje leggen…
En tegelijkertijd blijven beweren dat de economie aan het bijtrekken en groeien is; Iedereen die ogen in z’n hoofd heeft, om zich heen kan kijken, en de som 1+1=2 kan uitrekenen, kan zien dat de de koopkracht van de gemiddelde nederlander ophoud bij een brood en beleg….
De winkels die stuk voor stuk omkiepen hadden voor een groot gedeelte een online winkel! Dus als internet koopgedrag de oorzaak zou zijn. zouden winkels niet failliet gaan.
en er zijn genoeg mensen(=vrouwen) die liever gezellig gaan shoppen, dan met hun neus op een scherm schoenen proberen te vergelijken, en zonder passen schoenen bestellen.
Het probleem is dus inderdaad wel verandering in koopgedrag, maar dan omdat de keuze tussen een dak boven je hoofd en eten op tafel, of gezellig een middag shoppen (incl onbetaalbaar parkeren), voor velen snel is gemaakt!
LittleBird | 11-01-16 | 17:56

Wat is er mis met de leegstand opvullen door winkels om te functioneren naar woningen?
.
Moet de gemeente natuurlijk niet blijven hangen in bureaucratisch geneuzel omtrent bestemmingsplannen, maar door de binnenstad meer woonfunctie te geven kan je op een nette manier de leegstand opvullen.
.
Tenminste, iedereen wil toch zo graag in de stad wonen?
GroteZaagdildo | 11-01-16 | 17:58

@Anongluurder 17.51
Echt elk argument dat je geeft voor winkels is voor mij een argument tegen.
En de echte bakkers, slagers, die heb je al lang niet meer in de stadcentra, wel in dorpen en de beste daarvan doen het prima.
RoBD=Skullfucker | 11-01-16 | 17:58

– Weet u waar veel warenhuizen zijn?
Nou?
– In Aleppo!
Huh?
– (Wijst op stadsplattegrond) Hier waren huizen, en hier waren huizen, en daar waren huizen….
Ars Vivendi | 11-01-16 | 17:59

Dit is toch niet Utrecht? Waarom zou men in Utrecht het hebben over naar het dorp gaan? Bij mijn weten is dit genomen in het Friese Surhuisterveen.
Vrije Nator | 11-01-16 | 17:59

Er is nog wel markt voor winkels die iets toevoegen. Helaas hebben veel winkels het net niet assortiment dat ze verkopen tegen een te hoge prijs. Dat wordt afgestraft anno 2016…
J. van Kooten | 11-01-16 | 18:01

Ik dacht dat het plaatje van die kaas verwees naar het boekje “Who Moved My Cheese?” (26 million copies worldwide) … dat vertelt hoe verongelijkt muizen/mensen zijn als hun bestaande routine niet meer oplevert wat hij vroeger opleverde.
Dat thema lijkt me namelijk ook wel heel toepasselijk op de fysieke-winkel-business.
Wiki-linkje: https://en.wikipedia.org/wiki/Who_Moved_My_Cheese%3F
appelboor | 11-01-16 | 18:02

Saai hé?
Leegstaande panden..
De winkelier draagt hieraan bij door absurd hoge bedragen te vragen. Verlaag de marge, anders blijf ik zo wie zo winkelen op het internet.
Mocht u een winkel hebben in elektronica, zorg er voor dat je de nieuwste versie in de schappen hebt liggen. Niemand betaald het dubbele voor een product waar van op het internet een verbeterde versie voor de helft van de prijs verkrijgbaar is.
Een klein voorbeeld:
Mediaplayer 1080p bij de mediamarkt = 100 euro +.
Mediaplayer 4k bij DealExtreme (DX.com) +/- 50 euro.
En breek me de bek niet open als het gaat om HDMI kabels.
30 euro voor een kabel die op het internet nog geen 10 euro kost!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
r04drunn3r | 11-01-16 | 18:02

@littlebird 17.56
Wil je en een echte en een internetwinkel hebben, dan betaal je meer aan huur. Dat hoeft geen probleem te zijn mits je dan extra service biedt, bv gratis installatie of reparaties aan huis. Dat deden alle omgevallen winkels niet. Gevolg, halfbakken winkel, halfbakken site, veel kosten, failliet.
V&D vind ik het mooiste voorbeeld. Verwachten dat de consument 6 verdiepingen opstijgt voor een stripboek of paar sokken. Tja.
RoBD=Skullfucker | 11-01-16 | 18:03

Het valt me op dat als je in Duitsland of België gaat winkelen het meestal veel drukker is dan in Nederland. Je gaat me niet wijsmaken dat men daar zo heel veel minder winkelt op Internet. Ligt denk ik meer aan de extreme belastingdruk hier in Nederland op de middenklasse en iets hogere inkomensklasse (en dure woningen etc, ook door de overheid veroorzaakt) Dit terwijl de inkomens achterblijven.
Rapclubje | 11-01-16 | 18:05

-weggejorist-
verbanden | 11-01-16 | 18:07

In het centrum betaal je de hoofdprijs voor een winkeltje. Op een industrie terrein voor een prikkie. Maar daar mag je niet aan particulieren verkopen. Echter wel via internet. Kortom internet lagere overheads kosten. Daar wringt het schoentje. Of leve de vrije markt werking!
ikdenkwat | 11-01-16 | 18:08

@r04drunn3r | 11-01-16 | 18:02
Zo zal ik laatst een ‘bel winkel'(reperaties) die vragen €20,- voor een tel lader die iedereen voor €2,80 incl verzendkosten uit china laat komen. Dan naai je de moel als ‘ondernemer’
toetanchamon | 11-01-16 | 18:09

Duidelijk. Problema Numero Uno is de overheid (landelijk & lokaal). Van eurocrisis, megalomane projecten en woekertaxen tot en met overregulering, geflipte pecariorechten, anti-auto freaks en loslopende draaideurboefjes.
ben kokhals | 11-01-16 | 18:10

Steden zonder hart zijn als …..
Heisessie | 11-01-16 | 18:12

Misschien eens een balletje opgooien over de vastgoedsector en de banken? Misschien?
De Vrijlansier | 11-01-16 | 18:13

Arbeid in nl is erg duur (want “asielzoekers” enzo)
Winkelpanden in de binnenstad zijn duur (want belegging pensioenfondsen)
Denhaag doe er eens wat aan !
Anjin Mohammed | 11-01-16 | 18:17

Mensen, wij ook, hebben geen geld meer om te shoppen. Hebben wel ons hele leven lang gewerkt. Nog nooit een uitkering gehad. Na ons pensioen minder inkomsten en zwaardere lasten. Zijn dol op shoppen maar als de knip leeg is valt er weinig te shoppen. Dat geldt voor heel veel mensen. Met dank aan het zogenaamde politiek correcte establishment.
frisenfruitig | 11-01-16 | 18:21

Rapclubje | 11-01-16 | 18:05
.
Als je de kosten van huisvesting (buiten de grote steden) vergelijkt tussen Duitsland en Nederland – ik woon deeltijd in beide landen – dan valt je bek ervan open hoeveel die van elkaar verschilt. Dan heb je het nog niet over de andere kosten van levensonderhoud, die in Duitsland ook lager liggen (hoewel Merken met haar gefaalde “Energiewende” deze wel probeert op te jagen).
.
Bottomline, daardoor heeft de Duitser meer inkomen te besteden (of het inkomen eerlijk is verdeeld, aangezien er ook een grote groep mensen met baan maar zonder mogelijkheid tot consumptie is, is een andere discussie) en zie je ook meer mensen in de stad.
GroteZaagdildo | 11-01-16 | 18:26

Al die middenstanders en personeel kunnen toch ten strijden trekken richting de grens van Syrië, hebben ze ook iets te doen.
]
Hannah | 11-01-16 | 18:30

Sommige winkels zijn uitdragerijen die met lelijke troep adverteren en dan gaan ze failliet, dat kan geen verassing zijn.
Ongeblustekalk | 11-01-16 | 18:31

Clicks & Bricks zijn de toekomst.
Zie bijv. Coolblue.

CarelJan7937 | 11-01-16 | 18:35

Laten we beginnen met ouderwets gratis parkeren in de binnenstad en bij de andere winkels. En dan moet het personeel natuurlijk niet zelf voor de deur gaan staan met hun eigen auto’s. Want dát was de reden dat indertijd begonnen werd met parkeermeters, die later natuurlijk een gemeentelijke cashcow werden.
Ci Ty33 | 11-01-16 | 18:40

@macmiep.nl Sodom is voor mij ook het dichtstbijzijnde dorp, en wat vroeger een gezellige drukke winkelstraat was is daar nu niet veel meer van over, je kan in de winkelstraat een kanon afvuren zonder dat er dooie vallen. Maar goed, Sodom is ook wel de stad waar men in staat is om alles om zeet te helpen… Komen er winkels bij (outlet) dan is het gelijk NEE, gaat er een winkel weg, dan wordt er ook gejammerd. Zelfde met de wereldbazar, hoelang zijn nu bezig ? 8 Jaar ? En hoe zit het met het plan om de pleziervaart weer terug te brengen in het centrum voor wat meer vertier ? Hoe zit het met de wilde internetplannen waarbij wanneer de winkels om 17 uur dicht zouden gaan er gelijk een webportaal van die winkel open zou gaan, waarop je kon bestellen en dat dan de volgende dag weer ophalen in de winkel zelf ? Het enige wat ze voor elkaar gekregen hebben is dat de mooie entree van de winkelstraat met fontein en bloemen tegen de vlakte is gegaan en daarvoor hebben we een vaag zelfregulerend verkeersplein voor in de plaats gekregen waarbij een kabouter van links met een stijve nog voorrang heeft op een auto. En daar moet ik dan gezellig mijn inkopen doen ? Neuh, doe het lekker thuis, kop koffie erbij en lekker online bestellen. Zie dat er nog 39 leveringen open staan nu dus ik zorg toch ook weer voor een stukje werkgelegenheid bij PostNL. Overigens typerend, alle producten die ik afgelopen weekend in China hebt besteld zijn nu al onderweg, twee online bestellingen die ik in NL heb gedaan staan nog steeds in de wacht…
Mr. Bigglesworth | 11-01-16 | 18:40

Dat leegstaan gaat mij nog lang niet snel genoeg.
Winkelruimte is een stranded-asset.Een walvis op het strand, wachtend op het genadeschot.
Subsidie is nooit een oplossing en God behoede diegene die geholpen gaat worden door een ambtenaar.
RRMerlin | 11-01-16 | 18:45

Sorry, geld is op.
Muggenmepper | 11-01-16 | 18:47

@Mr. Bigglesworth | 11-01-16 | 18:40
Dat nieuwe Oldambtplein daar heb ik vorige week nog eerste hulp verleend (sisser gelukkig). Zelf al twee keer bijna aangereden. Het is een gruwel. Degene die dit verzonnen heeft moeten ze vastmetselen in de fontein die nog komt!
macmiep.nl | 11-01-16 | 18:49

Middenstand is zelf schuldig door het blijven tegenhouden van vernieuwing. Mall-achtige concepten buiten de stad met voldoende parkeergelegenheid doen het uitstekend. Maar hoeveel ken je er in Nederland?
Auto’s door de middeleeuwen duwen was altijd al een verloren zaak.
RRMerlin | 11-01-16 | 18:53

Deze ruimtes kunnen prima gebruikt worden als opslagplaats voor een deel van de schoenen van mevrouw de Waard.
Heer Hugo de Waard | 11-01-16 | 18:57

Volgens CBS kost een nieuwe woning in NL eur 90.000 aan arbeid en materiaal, ofwel 240.000 bij oplevering. Het verschil gaat grotendeels naar de ‘grondspeculant’, die u kent onder de naam gemeentelijk vastgoedbedrijf. Bij een langjarig gemiddelde van 60.000 woningen per jaar is dat 9 mld per jaar aan verborgen belasting, plus wat u extra aan OZB gerelateerde belastingen betaalt.
Zou de r(ijks)overheid ervoor kiezen dat geld rechtstreeks te betalen aan de gemeenten ipv in de subsidies aan woningbouwcorporaties:
dan had jan modaal anderhalve ton minder hypotheek,
dan hoefden die corporaties geen huizen te verkopen om nieuwe huizen te kunnen bouwen,
dan kon de huursubsidie flink omlaag,
dan zou het ineens lonen als een arbeider wat meer brutoloon ontving.
Zomaar een ideetje…
geld of je leven | 11-01-16 | 18:57

De schuld van lege winkelpanden? Falende ondernemers. Ga eens de schuld zoeken bij de veroorzaker! *Hint* Dat is altijd die dude(tte) in de spiegel.
Libertarianism | 11-01-16 | 18:57

Ja inderdaad saai, die lege winkelpanden. Maar misschien moeten ze dan mee innoveren in plaats van aan te houden aan de “ouderwetse” manier van zaken doen. Genoeg zaken die zowel off- als online hun spullen verkopen en daar prima van kunnen leven. Of laat de prijzen eens wat zakken bijvoorbeeld. Of zorg dat je je onderscheid van de rest. En push dan ook de pandjesmelkers dat die hun prijzen wat reëler inzetten.
kanon0503 | 11-01-16 | 18:59

geld of je leven | 11-01-16 | 18:57
ff m’n nick checken, ik dacht dat ik fehlerunfrei was
en ik bedoelde natuurlijk 60.000 NIEUWE woningen per jaar. en dat zijn er veel minder dan NL nu nodig heeft.
geld of je leven | 11-01-16 | 18:59

Slechte bereikbaarheid, hoge prijzen, weinig keus en torenhoge parkeertarieven houden mij wel weg uit de stad.
Kleding koop ik ieder jaar voor een prikkie in de VS. De gemeenten en winkeliers maken het samen kapot. Net als de tv dit met zichzelf doet door veel te veel reclame en de politiek het land door absurd beleid. Alles gaat veranderen, de mensen zijn niet helemaal gek.
Vindefin | 11-01-16 | 19:00

Die 200.000 vluchtasielmigranten van Samson moeten we nog ergens kwijt. Plek zat in Nl zei Samson. HIj heeft wel heel snel het gelijk aan zijn kant.
fikkieblijf! | 11-01-16 | 19:01

We gaan Amerika achterna. Grote mall aan de rand van de stad en de binnenstad is voor de zwervers en de junken. Totaal sfeerloos allemaal. Maar ja als niemand wil winkelen en alles op zijn goedkoopst wil dan krijgen we dus cool blue en hier en daar een mall en wordt iedereen dozenbezorger van beroep . Joepie vooruitgang!
GeenTijdgenoot | 11-01-16 | 19:02

Vroeger gingen we ook naar de stad omdat je dan nog wel eens vroegere klasgenoten en andere kennissen tegen kwam. Maar nu ken ik niemand meer. Allemaal toeristen en import. Er zijn nog wel provincieplaatsen waar de vorige eeuw nog wat doorsukkelt, maar in West-Nederland zijn het winkelcentrum en de markt niet meer onze ontmoetingsplaats , doch die van de import. Er zijn nog wat enclaves: zoals boekhandels, en het is geen wonder dat daar de culturele-activiteiten agenda’s steeds langer worden.
Ci Ty33 | 11-01-16 | 19:03

Mensen die zeiken op webshops omdat ze geen kosten hebben denken volgens mij dat een gemiddelde webshop zomaar uit de lucht producten online tovert en in een doosje stopt..
De meeste internetwinkels hebben tientallen mensen in dienst, die in een kantoorpand zitten met huur, gas, water en licht en een salaris niet te vergeten. Mensen die werken met targets en die ook echt gemeten kunnen worden omdat online alles meetbaar is en je daar dus ook op afgerekent kan worden. Vaak zijn die mensen dus ook wat duurder dan de gemiddelde schoenenverkoper in een winkel.
Dan heb je nog een webshop die gebouwd moet worden, onderhoudt van je winkel, marketing, inkoop, administratie, logistiek etc. Er komt zoveel meer bij kijken.
Er werken niet voor niks duizenden en duizenden mensen bij coolblue, wehkamp en bol.com samen.
pasiklateraan | 11-01-16 | 19:06

macmiep.nl | 11-01-16 | 17:18
Waar het om gaat is dat deze panden in de boeken staan met een bepaalde waarde, welke is gebaseerd op een ooit berekende huur. Deze waarde wordt volledig onderuit gehaald op het moment dat er een vast huurcontract is met een veel lagere jaarhuur. Vooral wanneer het hier investeringsmaatschappijen betreft is het, voor de boeken, dus beter om deze panden leeg te laten staan.
Ik zou hier ook niet al te veel over door lopen miepen, als ik babyboomer zou zijn, want diverse pensioenfondsen zitten vuistdiep in dit soort constructies. Er gaat waarschijnlijk een hele nare aanpassing van de pensioenen komen, als hierover openheid van zaken moet worden gegeven.
Heer Hugo de Waard | 11-01-16 | 19:06
Zaai? ze willen zeker al die mensen die gezellig een dagje gaan winkelen, maar niets kopen.
.
Online koop je 2x zo veel spullen voor hetzelfde geld, dát is pas goed voor de economie! Bovendien zijn de verzend kosten meestal lager dan parkeerkosten, en wordt je bestelling de volgende dag (of nog dezelfde avond) bezorgd, terwijl een winkel in de binnenstad de meeste dingen bij een groothandel moet bestellen, waarna je het na een week of twee moet bellen of het er al is, en je het op kan halen (nog een keer parkeerkosten). Voor dingen die je meteen nodig hebt ga je gewoon naar een bouwmarkt op het dichtstbijzijnde industrie terrein.
.
De oplossing is dus: maak van de helft van de winkels een gratis parkeer garage, en probeer in de rest van de winkels een breed aanbod te hebben van dingen waar mensen geen dag op willen wachten, tegen een redelijke prijs. En maak het mogenlijk om producten in de winkel via internet te reserveren, zodat je nooit voor niets komt en in 2 minuten weer buiten staat.
W_F | 11-01-16 | 19:11

Ik voel me o zo schuldig…. Ik zou toch graag een kantoorruimte willen huren maar de prijs is dan ook gelijk zo hoog…. consessies, nee ze laten het liever leeg staan. Probleem van de eigenaar.
waragainstclimate | 11-01-16 | 19:24

Mr. Squits | 11-01-16 | 17:51
Nee, zo werkt het niet. Internet winkels draaien veel meer omzet en krijgen daarom veel meer korting bij de groothandel (of ze slaan de groothandel zelfs over).
W_F | 11-01-16 | 19:26

Huren zijn te hoog
Overheden maken de rest kapot met hoge parkeertarieven, onmogelijke regels, precario.
Zonder internet zou het allemaal nog wel kunnen, maar ja.
Binnensteden omvormen tot wonen en recreatie.
Dutch_Holland | 11-01-16 | 19:33

Diezelfde groot winkelbedrijven hebben ook op een fantastische wijze de puien van oude binnensteden in de vernieling geholpen.
thekolere | 11-01-16 | 19:33

Zulke mensen zijn geen echte ondernemers, ze zijn amateurs. Want een echte ondernemer gaat met de tijd mee en ziet juist meer kansen om ook via internet te gaan verkopen. Maar nee, amateurs doen anders, namelijk ze zitten liever in een slachtofferhoekje en alleen maar janken en mensen smeken om in het verleden te blijven hangen. Tja, eigen schuld, dikke bult, zou ik dan maar zeggen. Ik heb met zulke nep-ondernemers geen medelijden, eerlijk gezegd.
Wonderful-Life | 11-01-16 | 19:33

Zolang zaken als de Action top omzetten draaien ligt het niet aan het internet. Internet is het alternatief voor Jan Modaal die niks meer kan betalen. Kortom.. Ons herverdeeld feestje is de ware oorzaak. Onze verdeelde armoede drijven de mensen naar goedkopere alternatieve voor dezelfde statussymbolen.
Emilioot1 | 11-01-16 | 19:35

Want.. Zoals een oud hollandsch spreekwoord zegt; gedeelde armoede is meer armoede!
Emilioot1 | 11-01-16 | 19:36

Dan heeft je winkel dus geen toegevoegde waarde, ik ben benieuwd wat er straks zit.
Kapt. Kip | 11-01-16 | 19:39

@De hersenloze | 11-01-16 | 17:07
Idd, doe ik ook al ruim 10 jaar, ik koop bijna alles via internet, lekker makkelijk, je kunt op internet prijzen vergelijk en supersnel producten vinden die je wilt hebben. Dus, en makkelijk en snel en voordelig.

Al die ouderwetse winkelcentrums mogen ze van me omtoveren naar groene parken(met bomen, gras, bloemen en fonteinen etc..) midden in de stad, en rondom de groene parken zet er alleen maar restaurants en kroegen neer, dat is pas mooi en gezellig. Want shoppen doen wij lekker voordelig en snel via internet.
Wonderful-Life | 11-01-16 | 19:42

Van der Steur kent mensen die zijn overleden aan winkelen in de binnenstad.
DearMud | 11-01-16 | 19:46

@Heer Hugo de Waard | 11-01-16 | 19:06
Aha! Aangezien mijn ouwe heer ook pensionado is zal ik ook maar niet te hard roepen dan…
macmiep.nl | 11-01-16 | 19:51

Laatst ging ik voor een headphone-splitter naar computerzaak. Hebben we niet. Ging diezelfde dag naar de boekhandel voor olieverf. Nee meneer die kleur hebben we niet. Wat wil je nou eigenlijk winkeliertje. Ik vind het treurig dat het zover moet komen maar het is niet anders.
Yohean | 11-01-16 | 19:55

Als ik naar de stad wil, kan ik kiezen uit de bus!! of de fiets. Oh ja, ik had ook nog ergens een auto. Maar die kan ik niet meer gebruiken want uur rondrijden en dagloon kwijt aan parkeertaks. En nu de tyfus eenmaal uitgebroken is, bestaat er ook geen winkelaanbod meer. Dus helaas pindakaas www.
j.m.de graaff | 11-01-16 | 19:57

Ach ja je hebt altijd ouderwetse mensen die niet met hun tijd mee gaan. De maker van deze poster is zo iemand. Er zijn vast ook nog van die gekken die vinden dat je geen computer moet kopen omdat dan het telraam dreigt te verdwijnen…
lightyears | 11-01-16 | 20:02

Emilioot1 | 11-01-16 | 19:35
precies in de lijn met wat ik zei, Hier is in het winkelcentrum waar zometeen zo’n 30a40% van de winkels leegstaat of om de week een nieuwe winkel zit, een nieuwe Action gekomen, je moet dringen om in het rek te kunnen kijken! En je kunt me niet wijsmaken dat al deze mensen wel kopen bij de action, terwijl ze het volgens de verhaaltjes van de overheid, toch koopkracht genoeg zouden moeten hebben om ook naar de naastliggende blokker zouden moeten kunnen, waar de kassiere vol hoop naar elke binnenkomende klant kijkt.
RoBD=Skullfucker | 11-01-16 | 18:03

Ik had het over grote ketens die volgens de media als volgende op de lijst stonden om te kiepen, ik weet niet meer welke het precies waren, maar iets van Bart Smit, Intertoys, Bristol en nog 7 anderen, die zouden het in een groeiende economie met een internetwinkel toch moeten kunnen redden… Het feit dat ze dat niet doen, betekend dat het meer is dan een verandering in koopgewoontes, maar een slechte economie, en een verarming van kopers
LittleBird | 11-01-16 | 20:05

ze maken de boel eerst onbereikbaar en onbetaalbaar en klagen vervolgens dat er geen mensen meer komen ..
tweekeerdehelft | 11-01-16 | 20:05

Allemaal planmatig. Centrum moet zo leeg mogelijk worden. Dan kunnen die kapitale panden en super A lokaties omgebouwd worden tot woningen en verhuurd worden voor woekerprijzen. Levert op termijn vele malen meer op dan een winkel wat er in zit.
De winkels die er wel blijven zitten, is alleen maar extra aantrekkingskracht voor de toekomstige bewoners, want. winkels waar behoefte aan is tenslotte want die hebben alles weten te weerstaan. Ik voorspel u een huidige toekomstige winkelstraat veranderd in een straat met woningen én winkels met showrooms van een bol.com, een coolblue.nl, een Amazon etc alwaar u de producten kunt zien, ruiken, horen, voelen en/of passen waarna het ter plaatste online besteld wordt voor u en dezelfde dag nog bij u thuis wordt bezorgd, of zeker de volgende werkdag.
Heerlijk dagje relaxed shoppen dus, maar dan wel zonder te hoeven sjouwen met tassen e.d.
Het stoppen met parkeerterreur zal ook moeten gaan beginne, want anders ontstaat deze wereld buiten de stadscentra. Zie de outlet-gebieden her en der.
RaymyJanssen | 11-01-16 | 20:08

Ik ben na jaren van internet aankopen weer een trouwe klant van de ouderwetse speciaalzaak.
Je krijgt goed advies, ze komen het brengen en installeren het. En als je een probleem hebt, heb je geen last van een klantenservice ergens in India. En daarvoor betaal je maar een beetje meer.
Hank Nozemans | 11-01-16 | 20:11

Winkeltjes waren traditioneel het domein van particulieren, die voor zichzelf werkten. Voor die groep is internet geen alternatief; ga maar met je eenmanszaak een site beginnen, en je mag het opnemen tegen het kapitaal. Veel succes. Gezelligheid, buurtklandizie, extra service, vakmanschap. Op www is alles transparant, vooral de prijzen en dat laatste wint het kapitaal altijd met zijn kwantum inkoop.
j.m.de graaff | 11-01-16 | 20:12

Huren blijven hoog, want anders moet de waarde in de boeken van de verhuurder worden aangepast. En daar gaat je balans of van je pensioenfonds. Beter maar niet verhuren dan de waarde in je boek aanpassen. En ooit komt het goed (maar ooit kan wel lang duren)
HetSpookje | 11-01-16 | 20:13

Een zaak waar mensen staan met passie en vakmanschap die overleven het altijd. of dit nu een bakker is of groenteman, sigarenwinkel of elektronica winkel. Maar dan wel als de huurtarieven eindelijk eens normaal worden en vooral de belastingen normaal worden. Het rijk en de gemeenten kunnen niets anders dan steeds weer nieuwe belastingen verzinnen om hun hobby’s uit te kunnen blijven oefenen.
De oplossing die de politici nu weer zullen hebben is het redden van grote bedrijven zoals de V&D ( de leveranciers gaan gewoon failliet want die hebben geen lobby in Den Haag) en daarna natuurlijk een belasting verzinnen op bv internet verkopen. Oftewel geen gezond verstand oplossingen maar belastingen verhogen.
bobby33 | 11-01-16 | 20:14

Wonderful-Life | 11-01-16 | 19:33
Zie mijn vorige reacties
j.m.de graaff | 11-01-16 | 20:15

Onlangs met mevrouw Thekolere even de ” de stad” in geweest. Parkeren 5 euro, 2 zielloze bakken koffie 6 euro, twee kledingzaken bezocht en…..piepende oren vanwege het volume van de muziek. De hema, blokker, kruidvat, bruna, etos, intertoys en shoeby zijn ook in het wijkwinkelcentrum te bezoeken. 1 bier en 1 wijn 7 euro met gratis lipstick aan het glas. Gelukkig was er nog markt dat gaf nog enige gezelligheid!
thekolere | 11-01-16 | 20:32
Wat een zielige jankerd is die winkelier. De belangrijkste reden dat winkels failliet gaan ligt aan de extreem hoge huren en weinig parkeergelegenheid of extreem hoge parkeerkosten. Ik bestel dan ook liever vanuit m’n luie stoel dan dat ik zoveel moeite moet doen om bij een winkel te komen.

Verder moet hij eens begrijpen dat de wereld en technologie verandert. Daar moet je op inspelen. Open je zaak in een dorp of kleinere gemeente als je zo graag een winkelier wil blijven.
DeRuyter112 | 11-01-16 | 20:32

Ik heb ook zo’n internet-achtige constructie genaamd webshop. Vrij gespecialiseerd, gelanceerd in 2008 en ik verdien er aardig de kost mee. In 2009 ben ik naar de lokale winkelier specialist gegaan omdat sommige van mijn klanten toch wel graag meteen hun spullen af wilden halen. Ik wilde daar mijn producten gratis neerleggen en hem een deel van de marge geven als het verkocht werd.
Ik werd nog net niet de winkel uitgeslagen want internet, dat was de duivel zelf! Een jaartje later was hij failliet…..
De meeste winkeliers zijn geen ondernemers, wachten op klantjes en doen veelal niet meer dan wekelijks een kleintje in het plaatselijke sufferdje zetten en het sponsoren € 100.- in het voetbalblaadje van de club van hun zoontje. Niet te groot hoor want anders wordt het te duur! Het merendeel van de middenstanders is een hopeloos bekrompen sukkel.
pietprikkel | 11-01-16 | 20:56

@Glasgow Argus | 11-01-16 | 17:42
Moet je wel met het OV gaan, kun je ook nog lekker even een broodje eten op het station daar. Schijnt gezellig te zijn.
peterdh | 11-01-16 | 20:58

Achter webwinkels schuilen vaker ook kleine zelfstandigen. Die gun ik het geld meer dan multinationals die zelfs vaak belastingvoordeel krijgen of andere kortingen.
En dan moet je daar ook nog eens meer gaan betalen?
Bestel liever online.
Vergeet niet dat veel grote organisaties veel faillissement op hun geweten hebben met hun oneerlijke concurrentie.
Trouwens de brief lijkt wel op de buitenkant geplakt.
Wat is dat voor een zielige reactie. Lijkt wel Links gedachtengoed.
ET007 | 11-01-16 | 21:06

Bedrijven en ook winkels zien het personeel alleen nog maar als kostenpost terwijl het hun waardevolste bezit is. Ik kan in een winkel bijna niets meer kopen omdat er geen personeel meer
rondloopt. Wegbezuinigd. Ja dan verkoop je ook geen ene kut meer, gek he. Ook hebben ze geen ene reet meer op voorraad. Wil ik een tv kopen bij de BCC, zegt ie vent: die hebben we niet op voorraad, ik kan hem wèl bestellen. Ja, dat kan ik zelf ook wel oetlul!!!
the haque warrior | 11-01-16 | 21:40

Schuld van het online kopen?

Yeah sure. Ik ga een beetje naar een drukke binnenstad toe waar je je de tyfus aan parkeergeld kwijt bent, er volk rondloopt waar je niet tussen wilt lopen, hetgeen je wilt hebben bij de winkels niet is te krijgen of op voorraad is en je als dank 10 tot 50% meer voor moet betalen.

Alleen voor schoenen en kleding en de dagelijkse boodschappen ga ik nog naar een winkel of supermarkt in een rustige plaats zonder parkeer-ISIS.
Voor de rest heerlijk alles online! Dat moet trouwens ook wel gezien alle bezuinigingen en lastenverhogingen die we voor onze kiezen hebben gekregen en nog gaan krijgen, want dat is nog lang niet klaar want sjoemelDijssel heeft al weer nieuwe bezuinigingen aangekondigd. Het is nooit genoeg en ik voel alweer een naheffing uit Bruxxeles komen..
Ikdachthetniet | 11-01-16 | 21:42

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/01/middenstand_weg_uit_binnenstad.html

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


CAPTCHA ImageChange Image