Hedzer Faber – Nieuw afvalregime: Grijze bak in Den Helder nog maar eens per vier weken geleegd + Ronald Boutkan – Grijze bak minder vaak, plastic vaker ingezameld
Nieuw afvalregime: Grijze bak in Den Helder nog maar eens per vier weken geleegd
Julianadorp – De ophaaltijden voor afval in Den Helder gaan eind deze maand ingrijpend op de schop.
Dat heeft wethouder Odd Wagner dinsdagavond medegedeeld tijdens de vergadering van het Wijkplatform Julianadorp.
De grijze bak voor restafval wordt voortaan nog maar eens in de vier weken geleegd. De papierbak ook vier wekelijks, de groene bak eens per twee weken. De plastic zakken voor plasticafval, blik en drinkkartons worden tweewekelijks opgehaald. Hiermee hoopt de gemeente dat meer inwoners hun afval beter gaan scheiden. Het nieuwe regime gaat in per 27 februari.
Aan het eind van het jaar volgt de tweede fase van het plan. Dan krijgen bewoners waar mogelijk een extra container voor plastic, blik en drinkkartons. De bedoeling is om de grijze bak uiteindelijk helemaal uit te bannen. Het restafval wordt dan ingezameld in centraal geplaatste ondergrondse containers, die met een pasje te openen zijn.
NHD, 31-1-2017, 22:03 (Update 31-1-2017, 22:53)
Reacties:
Lex Meijer · MEAO Den Bosch
Een nieuw regime per 27 februari, 31-01-2017 bekendgesteld bij het Wijkplatorm Julianadorp. Triest dit zo te moeten vernemen; op korte termijn dus van kracht voor geheel Den Helder. Wanneer word[t][en] de rest van de gemeente/wijkplatforms ingelicht? Hoe geschiedt de voorlichting vanuit de gemeente naar haar inwoners? Niet iederen bezoekt bijeenkomsten van een wijkplatform!
Hoe wordt de daadwerkelijke ombouw/uitvoering ter hand genomen? Wat zijn de plannen voor de wooneenheden die geen bakken hebben, zoals de appartementen? …Meer bekijken
Anita Beijer Pool · Nieuw Den Helder, Noord-Holland, Netherlands
Als het zo door gaat hebben we hebben geen tuin meer over alleen maar een bakken plaats, en in de steeg een bakken steeg dat we met de fietsen er niet meer door kunnen het is nou al een probleem wat doet daar de gemeente aan de slimme rikken ze hbben zekker zelf een eigen stortplaats dat ze geen bakken nodig hebben, en wij maar betalen daar zijn ze toch wel goed. Lang leven de Gemeente Den Helder niet de mensen vragen wat ze van vinden gewoon doen JAMMER
Nathalie Doll · ’t Veld (Hollands Kroon)
Wat zal er een zwerfafval bijkomen!
Cocky Brondsema · De Vijfsprong Den Helder
Belachelijk.Dat wordt nog meer troep op de weg
Bob van Baak
Wat leuk dat ze dan maar 1x in de 4 weken worden opgehaald
Dat is toch goed voor de knip als ik het goed bekijk
normaal 2x per maand en nu 1x per maand
Dan moeten we toch ook maar de helft betalen voor het ophalen van ons vuil of is het toch gewoon een boeven bende daar in Den Helder
Er zal dan toch meer schoonmaak volk moeten komen om al dat zwerfvuil van de weg af te halen.
Plaats dan eerst de containers en ga dan verder om de grijze bak uit het beeld te halen.
Denken jullie dan echt niet meer aan gezinnen die al moeite hebben om het in 1 bak te krijgen.
Wij willen het netjes houden maar jullie maken er een zooitje van
Andre Meuwese
Wij zijn al lang bewust bezig met het afval.
Papier en karton gaat naar de vereniging.
ijzer ook.
Plastic hebben we nagenoeg niet.
Maar de grijze bak zit wel bijna vol in 14 dagen daar kan nog een zak er bij.
Er staan om de 14 dagen 40 grijzen bakken voor mijn deur ,en die zitten allemaal vol.
Gemeente den helder denk na voor je iets doet.
Hemmie Kruize · Den Helder
Ik dacht dat het vandaag 1 februari was? Of is het toch 1 april? Ik heb nu al moeite om mijn container op de ophaal plaats te krijgen en met mij meerdere bewoners van mijn leeftijd.
Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
De communicatie met de burger is droefstemmend: geen bezwaarprocedure station; geen brede info aan alle burgers hier, en ook geen enkele inspraak. Een Trumpiaans college: “We gaan het zo doen!”
Henk Klok
Dat je dit in de krant moet vernemen schandalig gemeente. Dat betekend dus ook dat de afvalstoffenheffing met de helft naar beneden kan.
Dat gaat betekenen dat er meer afval gedumpt zal gaan worden.
ondergrondse containers? meer afval op straat, kijk maar om je heen waar zo’n ding staat, regelmatig rotzooi.
Om de 2 weken nu al alle grijze bakken vol, nee de gemeente denkt iets te hebben gevonden om te bezuinigen.
Wethouder Odd Wagner leeft in dromenland, de burger is nog lang niet zover.
Wethouder wij zijn met 2 personen.
Al het papier en karton gaat naar een vereniging, plastic breng ikzelf weg,
Wat rest gaat in groen en grijs, Na 2 weken grijze bak ruim voor de helft vol!!
Wilma Kleijwegt
Weet iemand hoe we hier bezwaar tegen in kunnen dienen, dat moeten we toch allemaal doen, hoe verzinnen ze dit?!
Yvonne de Jong
Zo krijg je een keurig schrijven over wat voor plantjes je wilt in de gemeentetuin waar ik notabene niet eens op uit kijk. En hier wordt eenzijdig besloten om de grijze container eenmaal per vier weken te legen via de media. Ik heb altijd alles keurig gescheiden, maar nu wordt ik gedwongen om het afval juist in andere bakken te storten. Dankjewel gemeente, niet mijn keuze, maar die van jullie!
Grijze bak minder vaak, plastic vaker ingezameld
Den Helder – De wijze van afvalinzameling gaat binnenkort weer veranderen, zo werd dinsdagavond duidelijk middels een presentatie tijdens de bijeenkomst van het Wijkplatform Julianadorp. De grijze bak wordt straks minder vaak geleegd, maar het plastic vaker opgehaald. De eerste wijzigingen gaan eind februari al in.
De grijze afvalcontainer wordt straks nog maar eens per vier weken geleegd, groen gewoon eens per twee weken en de papierbak elke vier weken. Nieuw is verder dat het plastic afval met ingang van 27 februari eens per twee weken wordt opgehaald. Tot eind van 2017 moet het plastic afval nog in de bekende zakken worden aangeboden, dan volgt voor iedereen een extra bak.
Wie denkt straks met vier verschillende bakken te zitten heeft het echter mis, want de grijze bak verdwijnt op termijn. Het restafval moet dan worden aangeboden bij ondergrondse containers, waarvan er dus flink meer zullen komen. Voor gebruik van deze containers is ook een pasje nodig. Het nieuwe inzamelsysteem gaat voor geheel Den Helder, inclusief de kernen Huisduinen en Julianadorp, gelden, zo liet raadslid Kees Bazen (die de bijeenkomst bijwoonde) dinsdagavond via Facebook weten.
Reacties
De reacties op de aankondiging zijn wisselend, van heel positief tot heel negatief. Wat mensen vooral verbazend vinden is dat de frequentie van het inzamelen van plastic al wordt gewijzigd, terwijl de bijbehorende bakken pas eind dit jaar beschikbaar komen. “Die zakken aan palen hangend langs de weg hier in Den Helder zijn echt vreselijk om te zien!”, aldus oud-wethouder Wiltrude Turnhout-van den Bosch. “Hoe halen ze het in hun hersens om wel de ophaalfrequentie te wijzigen als ze nog niet de hulpmiddelen (plastic bakken) op orde hebben!”
“Grijze bak 1 keer in de 4 weken …..waar moet ik met de rest van m’n vuilniszakken heen …dit is zeker n grapje”, vraagt Monique Zeeman zich af. En Erik van Kimmenaede zegt: “volgens mij is het niet handig 1 keer in de vier weken de grijze bak. Na twee weken zit hij bij ons vol.” Ingrid de Graaf ziet het probleem echter niet: “Sinds ik het afval scheid heb ik maar een halve grijze bak en drie plastic zakken. Dus dat moet lukken.”
Den Helder Actueel, 31 januari 2017 – 21:47
Reacties:
RF Houwing
31 januari 2017 at 22:08
Als ze nu naast de papier container een plastic container bij de winkelcentra zetten scheelt dat 2 bakken in mijn tuin.En dan wel regelmatig legen! En die grijze bak zie ik bij mij en bij de buren elke 2 weken behoorlijk gevuld. Als het pasje er eenmaal is gaan we daar ook voor betalen waarschijnlijk en gaan de kosten net zoals in vele andere gemeenten behoorlijk omhoog. Absoluut geen voorstander.
Gaat je geen moer aan
31 januari 2017 at 22:30
We betalen oms al scheel aan afval kosten.
En als ik t zo lees, gaan we straks dus nog meer betalen.
Dank je wel gemeente…..schud maar nog meer geld uit de mensen van je gemeente.
Hans Boskeljon
31 januari 2017 at 22:49
Uitstekde presentatie op het wijkplatform Julianadorp. En een hele gedurfde en positieve wijziging. Ook goed dat de gemeente juist niet afwacht tot de bakken aan het eind van het jaar uitgeleverd worden maar nu al pro actief de frequentie van (het nog nauwelijks gebruikte) restafval en de toenemende berg plasticafval alvast wijzigt. Restafval gaat straks in ondergrondse verzamelcontainers op beloopbare afstand.
strandloper
31 januari 2017 at 23:54
U koopt waarschijnlijk alles in plastic. De gemeente zal u hiervoor proactief een driedubbele aanslag moeten sturen.
Hans Boskeljon
1 februari 2017 at 00:32
Nee hoor ik scheid gewoon mijn afval. Als iedereen dat zou doen dan konden we ook flink minder afvalstoffenheffing betalen in Den Helder.
Johan
1 februari 2017 at 09:35
Maar je woont als je het mij vraagt alleen in een huis en denk je niet na over gezinnen met 2,3,4, kinderen en hun afval. Den Helder is al één grote vuilnisbelt en dat zal alleen maar erger gaan worden.Ga maar eens een rondje dijk lopen dan zie je wat ik bedoel. Zeer veel mensen gaan hun afval op andere plaatsen lozen let op mijn woorden!!!
Willem
1 februari 2017 at 07:30
Totaal ridicuul idee, bij een normaal gezin, 4 pers. ) zit de bak na 2 weken vol. Kijk in de straten, iedere grijze bak die je ziet is vol. Volgende maand willen jullie het (wan) beleid al invoeren en tegen 2918 pas ondergrondse containers. Dat zal een lekker zooitje worden Luchtfietserij beleid. Totaal niet over nagedacht.
ESlot
1 februari 2017 at 20:17
Op welke planeet leeft U, dit is het zoveelste ondoordachte idee van een stel onkundige en wereldvreemde idealisten die alweer voor problemen gaan zorgen door hun wanbeleid.
Willem
31 januari 2017 at 22:54
Wij hebben ook maar een halve grijze bak
(Gezin met 3 kids) sinds we plastic scheiden
De mensen die nu klagen scheiden hun plastic niet
Dus niet klagen maar afval scheiden mensen
Kees Jan
1 februari 2017 at 00:01
Waarom afval scheiden als de HVC alles weer op 1 hoop gooit.
De HVC heeft in het verleden gepubliceerd over het scheiden van afval, hierin werd medegedeeld dat zelfs groen, plastic en grijs regelmatig in zelfde verbrandingsoven gemengd moet worden om de temperatuur te regelen.
.
Overigens is het ook de zelfde HVC die miljoenen, misschien wel miljarden te kort komt in de exploitatie welke door 35 gemeenten moet worden opgehoest. Minder afval ophalen betekend gewoon in praktijk meer geld verdienen. En de gemeente gooit eind van het jaar de afvalheffing omhoog, omdat ze dan zeggen dat ze een groene gemeente zijn geworden. En het scheiden van afval veel duurder uitpakt.
.
Afval scheiden door particulieren heeft totaal geen zin zolang het bedrijfsleven alles in één container blijft gooien en niets van elkaar gaat scheiden.
consumentenafval (restafval, plastic, papier en groen) 8.823 Kton per jaar
Bedrijfsleven 51.027 Kton per jaar
Willem
1 februari 2017 at 08:05
ik ben het 1000% met Kees Jan eens, het moet afgelopen zijn met die linkse luchtfietserij, eerst zaken goed regelen voordat je iets anders opstart
tor
2 februari 2017 at 12:14
ik ben het hier mee eens maar de wethouder moet natuurlijk opvallen zo werkt het inde politiek
Wesley
1 februari 2017 at 03:46
Wij scheiden ook ons plastic (4 zakken per maand)
Een gezin met 3 kids! Ik ben wel heel benieuwd hoe jij het doet??
Want bij ons zit de grijze bak helemaal vol na 2 weken!
Hijneken
1 februari 2017 at 13:34
Ik heb een olievat, wat je daarin goed brandt prima!
.
Okay.. ik heb de ruimte, dat scheelt.
Kees Jan
31 januari 2017 at 22:59
Gemeenteraad; WAKKER WORDEN!!!!!!!!!!!
Hoe verzinnen ze het…. Wanneer grijpt de gemeenteraad is in? Weer een totaal onvoorbereide actie van dit college. Wie bedenkt het om plastic in te zamelen in zaken die langs de weg moeten staan. Wel duidelijk dat de Wethouder niet uit Den Helder komt… Het is hier nooit helemaal windstil dus alles waait door de wijk.
.
Je zal maar naast een jong gezin wonen, of een jong gezin zijn. Poepluiers 4 weken in grijze bak en in de zon kan niet echt bevorderlijk zijn voor de lucht in de omgeving.
.
Morgen maar is GP Groot bellen wat het bij hun kost om een container te huren….
Kees Jan
1 februari 2017 at 00:18
Uiteraard moet zaken, zakken zijn… (De herstelknop en 4 minuten bedenktijd van de reacties werkt niet meer)
.
Maar nog wat anders wat er nog niet naar voren is gebracht…. Sinds wanneer communiceert de gemeente via het wijkplatform Julianadorp met de inwoners die in geheel Den Helder woonachtig zijn???
.
Als de redactie van dit medium niet op de Facebookpagina van een raadslid had gekeken, dan had niemand iets geweten….. Het is een schande dat dit college van Burgemeester en Wethouders op deze manier met de burgers communiceerd . En het is een schande dat de raad zijn controlerende taak niet uitvoert…
.
Heeft Dhr. Kees Bazen van het CDA ook tijdens het wijkplatform gevraagd wanneer, GroenLinks wethouder Od Wagner het algemeen bekend had wil maken???
(Stadspartij verloochend zichzelf door niet één maar 2 GroenLinks wethouders Wagner/Kos in dienst te hebben, terwijl ze rechts georiënteerd zijn).
.
Overigens op de website van HVC is nog niets veranderd en is de afvalkalender nog steeds ongewijzigd.
RB
1 februari 2017 at 10:09
Kees Jan, als je de pdf download zijn er al wel veranderingen vanaf februari wordt er bij mij de grijze bak nog maar 1 x per maand geleegd (op Valentijnsdag de eerste keer, daarna pas de 14e Maart weer een keer…..
Fred
1 februari 2017 at 07:08
Moet je daar weer voor naar de Gemeente. Voor het plaatsen van een container langs de weg , moet je denk ik een vergunning hebben. Huur container en kosten vergunning , zijn waarschijnlijk meer dan de kosten HVC
Truus de Mier
31 januari 2017 at 23:07
Belachelyk gewoon ,de gryze containerbakken helemaal weg.Wie heeft dit bedacht zeg!
bea
31 januari 2017 at 23:13
zet flinke ondergrondse containers voor papier en plastic bij winkels, zoals er nu ook al voor papier en glas zijn (al zit overal de papiercontainer helaas momenteel boordevol)
Als ik ga winkelen neem ik een boodschappentas mee waar papier en glas in zit en leeg dat in die containers en gebruik de tassen weer voor de boodschappen…voor oa ouderen zal dat moeilijker zijn maar als d erest dit ook zou doen zou dat heel veel bakken in je tuin schelen…
en die ondergrondse containers ipv grijs…dat pasje is een mooie manier om extra te laten betalen, zoals in andere plaatsen ook gebeurt…je mag een x aantal keer iets erin gooien, daarna ga je voor elke keer betalen…en die rekening zal dan steeds duurder worden…let maar eens op….
Hans van Alphen
31 januari 2017 at 23:17
Het betekent dat je straks achter in je tuin een vuilnisbelt hebt met een stinkende grijze bak, het zal wel een troep worden in de wijk als de mensen het vuil op straat gaan dumpen
Edwin
31 januari 2017 at 23:30
Gewoon nascheiden! Heeft een veel hoger rendement en minder rompslomp.
strandloper
31 januari 2017 at 23:49
Het blijft verschuiven van problemen. Iedereen heeft een eigen afvalpatroon. Daarbij komt dat je steeds meer zaken apart moet aanbieden. Straks drie containers (groen, blauw en ?) en 1 ondergronds (grijs). Glas apart, batterijen apart, klein chemisch afval apart, medicijnen apart, bouwafval apart en grote zaken apart. Geregeld zelf brengen.
Als je iets doet, doe het dan goed of anders doe je niets.
Ik zou kiezen voor alles ondergronds behalve uiteraard de grote hoeveelheden. Ondergronds met pasje met ongelimiteerde toegang op frequentie. Ja, het zal wat kosten maar liever dat dan alweer een noodoplossing.
cees
31 januari 2017 at 23:58
welke gek heeft dit weer bedacht
qrap88
1 februari 2017 at 00:13
Je grijze bak vergeten buiten te zetten zit er straks niet meer in… 8 weken met 1 bak #ONHAALBAAR
…………………………………………………………………….\
Doe eens normaal Gemeeente Den Helder en HVC !!!
Kees Jan
1 februari 2017 at 00:30
Precies,en ook ik vergeet hem nog wel eens.. Zelfde met de papierbak en de plastic zakken, met al die verschillende ophaaldagen zie je door de bomen het bos niet meer.
Gewoon (bv de maandag afhankelijk van de wijk) 1e week Grijze bak, 2e week Groene bak, 3e week Grijze bak, 4e week papier en plastic.
Of nog beter de combi-bak, zoals in Tilburg word gebruikt.
zie foto op website gemeente Tilburg.
http://tilburg.com/nieuws/nieuwe-duocontainers-voor-inwoners-tilburg/
Venema
1 februari 2017 at 02:50
Belachelijk. Straks in de zomer al die maden in de bakken. Gatver!! Allemaal geldklopperij
Jenny Marbus
1 februari 2017 at 07:13
Mogen poep luiers ook bij het plastic?
RB
1 februari 2017 at 07:52
nope, deze zul je moeten schoonschrapen, de poep in het toilet (of op straat gooien naast de hondenpoep die overal al veelvuldig ligt) dan de gebruikte luier demonteren, elastiekje bij het plastic, papier in de blauwe bak, dan het absorbsie materiaal in de grijze bak…..
RB
1 februari 2017 at 07:45
ik geloof dat ik momenteel ongeveer 12.50 per leging betaal (groen en grijs, 4 x p/m, ga ik nu ook 12.50 minder betalen daar de grijze bak een keer minder geleegd wordt?)
.
.
verder is er al zoveel zwerf afval in de straten, dat gaat natuurlijk weer meer worden, gaat de gemeente ook weer de burgers vragen om dit beter op te ruimen? (net als vuurwerk)
Riek
1 februari 2017 at 07:56
gewoon goed leren scheiden het afval en klein maken dan kan er echt de helft meer hoor in je grijze bak
RB
1 februari 2017 at 08:00
het is ook van de zotte dat er overal zoveel plastic verpakkingsmateriaal om heen moet, waarom moeten bijvoorbeeld de komkommers individueel verpakt worden in plastic in de supermarkt, van de zotte, beter de leveranciers eens aanpakken, (of onze producten weer bij de speciaalzaken kopen, dat scheelt hoopjes verpakkingen…)
Fred
1 februari 2017 at 09:11
Wat men nu gaat krijgen , is dat mensen gaan lopen slepen met hun afval op zoek naar containers waar nog wat bij kan. Men werkt op deze manier hert afval toerisme in de hand. Ik zelf zie het nu al , ik woon vlak bij een supermarkt met naast de supermarkt 7 containers voor glas, papier en rest afval. Met grote regelmaat , zie ik auto’s vol geladen met vuilnis zakken komen uit andere wijken om hun vuil in deze containers te dumpen. En gaan vervolgens boodschappen doen bij die supermarkt. Het gevolg van deze handeling is , dat de bewoners die afhankelijk zijn van deze containers hun vuil niet meer kwijt kunnen en het er maar naast gaan zetten, waar de meeuwen er wel weg mee weten en het vervolgens een puinhoop van zwerfafval op straat wordt. Daarbij komt , dat de gemeente geen contract meer heeft met SITA afvalverzamelaar waardoor winkeliers verstoken blijven van de wekelijkse afvalronde van dit bedrijf. Daardoor , lopen de ondergrondse containers die er rondom staan al snel na leging geheel vol. Dagelijks , zie ik een klein vrachtwagentje van HVC of gemeente een ronde rijden om naast containers geplaatst vuil weg te halen. En dat zal alleen maar meer worden. Dit probleem, speelt al JAREN en is via het wijkplatvorm waarin de wijkcongierge , de wijkagenten en de gemeente zitting hebben al sinds JAAR en DAG bekend.
Bodelo
1 februari 2017 at 09:20
Eens Fred. En dit zal erger worden wanneer men deze omgekeerde weg kiest; eerst de frequentie van ophalen verminderen en pas eind van het jaar extra bakken op centrale plaatsen opstellen. De omgekeerde wereld!
Maar deze wethouder is al eens eerder (onder druk van publieke opinie) op zijn besluiten teruggekomen. Laten wij hem “helpen” dat ook deze keer te doen.
Loe
1 februari 2017 at 09:52
Gemeente hoorn heeft ondergronde containers.. En moeten zich “opeens” buigen over een rattenplaag.
Mensen klagen over stank en overlast, want er past geen normaal huishouden door die openingen heen, dus wordt het ernaast gezet.
Gemeente den helder, misschien daar eens leren uit halen?
Als onze geachte wethouders serieus denken dat ik zomers met de hitte 4 weken met een bak in de tuin ga zitten die toch echt na 2 weken ramvol zit, te rotten, te broeien en te stinken, dan hebben ze het toch echt mis…
Zou dit geen gevalletje gevaar volksgezondheid zijn?
RB
1 februari 2017 at 10:17
dat zijn onze befaamde hoogopgeleiden weer eens, geen cent verstand van de echte wereld maar met een computer modelletje en een presentatie ziet het er allemaal mooi uit…..
Medusa
1 februari 2017 at 10:27
Deze gemeente moet zich doodschamen, zogenaamd groen, iedere keer een extra bak (kunstof) bij mensen plaatsen en weer een aantal vrachtwagens de weg op om die bakken te legen, hoezo groen ?
Minder afval produceren en je afval scheiden zijn prima zaken maar wat deze gemeente de mensen door de strot duwt is gespeend van iedere realiteitszin.
Mensen laten we ALLEMAAL een MAIL aan de gemeente sturen dat we hier NIET mee akkoord gaan, mobiliseer iedereen die je kent om een protest in te dienen. Gewoon een simpele boodschap via MAIL, Facebook, Twitter etc.
DOEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hotmail 2
1 februari 2017 at 11:28
Medusa, ik zal even helpen. Bij goed scheiden heb je geen restafval meer
Medusa
1 februari 2017 at 13:56
Beste Hotmail 2,
Zoals je hebt kunnen lezen ben ik een voorstander van afval scheiden en dat doe ik ook al jaren !!! Maar……kattenbakvullingen, luiers en nog veel meer soorten afval horen toch echt in de grijze bak.
Dus restafval zal er blijven. Deze plannen/beslissing van de gemeente lost dit niet op maar levert wel nieuwe problemen op. In heel veel wijken is helemaal geen plaats voor ondergrondse containers tenzij je eerst een paar huizen sloopt. Met ouderen/zieken/slecht ter been zijnde medemensen wordt al helemaal geen rekening gehouden. Het milieu wordt echt niet beter van al die rondrijdende vrachtwagens die alle soorten afval apart op gaan halen.
Slecht plan van de gemeente om van de communicatie met de burgers nog maar niet te spreken.
Corina van den Blink
1 februari 2017 at 10:59
Vanaf maart dus maar 1 keer de grijze bak aan de kant van de weg zetten, gaan we nu ook minder betalen? Vast niet.
George
1 februari 2017 at 12:16
Gaat om de hoeveelheid (kilo,s) Corina. Die blijft over het hele jaar gelijk, of je het per week,maand of kwartaal ophaalt .
RB
1 februari 2017 at 18:08
weet niet waar George heeft leren rekenen (optellen) maar als ik eens in de twee weken een bak van 240 liter laat legen of eens in de maand scheelt dit 26 maal een container van 120 liter is 6240 liter verschil op jaarbasis, dit is een behoorlijk verschil (ook in gewicht en waar ik gelukkig nog steeds Euro 353 per jaar voor mag betalen…)
George
1 februari 2017 at 21:36
Als je elke twee weken dus 26 x 240 liter afval per jaar hebt, dan heb je een capaciteit probleem bij 13 keer per jaar ledigen
Maar als we er van uitgaan dat die half gevuld dus 120l x 26 keer ledigen, wordt dat straks 240l x 13 keer.
RB
2 februari 2017 at 08:39
George, als ik bij mij in de straat kik (veel grote gezinnen) dan staan de meeste deksels iedere 2 weken een stukje open omdat de bak tot het nokje vol zit, plus we leven in een wegwerpmaatschappij wat ook al niet meewerkt aan dit probleem, ze zouden dit probleem eens moeten aanpakken bij de bron ipv bij de eindgebruiker…..
Frans
1 februari 2017 at 11:29
“Restafval gaat straks in ondergrondse verzamelcontainers op beloopbare afstand.”
Beloopbaar voor wie? Voor 67+? Voor slecht ter been?
Bij ons in de wijk Kruiszwin is nu al een parkeer probleem. Er zijn te weinig parkeerplaatsen voor het aantal woningen. Dit is bekend bij de gemeente maar er wordt geen actie op genomen. Wil de gemeente parkeerplaatsen opgeven om containers te plaatsen? Of moet er een van de weinige stukje groen opgeofferd worden.
Waarschijnlijk zal het beteken dat mensen straks meer dan 100 meter moeten lopen met hun afval.
Ach, het zijn toch maar simpele bewoners
O.N. Tevreden
1 februari 2017 at 11:41
Hier uit blijkt dan wel weer dat er een stelletje ONBENULLEN in de gemeente raad van Den Helder zitten die alleen maar één beleid kunnen voeren en dat is WANBELEID.
Kees Jan
1 februari 2017 at 21:15
U heeft helemaal gelijk dat er in de gemeenteraad een stel onbenullen zitten. Hun controlerende taak op het college van Burgemeester en wethouders is ver te zoeken. De fracties van VVD, D66, CDA, PvdA en Stadspartij controleren het college niet, en geven alleen maar pootjes als het college hierom vraagt.
.
Alleen in dit geval weet de gemeenteraad pas na de wijkbijeenkomst in Julianadorp en/of het lezen van deze online krant dat het college deze regel per februari invoert… tenminste dat doet Kees Bazen van het CDA ons geloven.
.
Het is het College van Burgemeester en Wethouders, met name de GroenLinks Wethouder Od Wagner welke voor stadspartij in het college zit de oorzaak van deze slechte en ondoordachte beslissing.
.
Overigens liegt deze wethouder ook nog eens in het plaatselijke suffertje (NHD.nl) dat gemeente sinds 2015 75% van zijn afval moet scheiden. Dit is slechts 65% van het afval afkomstig van de huishoudens.
Bron; https://vng.nl/files/vng/nieuws_attachments/2013/raadgever-huishoudelijk-afval_20130905.pdf
.
65% afvalscheiding is makkelijk te halen. Per maand heb ik 4 containers Groenafval, 1 container papier en 2 grijze containers. Daarmee heb ik 71,4% gescheiden afval en 28,6% restafval….
.
Zoals ik al eerder zij GP Groot wordt mijn nieuwe afval verwerker, en kan de gemeente fluiten naar de afvalstoffenheffing. Zodra de container vol is hoef je ze maar te bellen en maximaal binnen 3 dagen word je container geleegd.
Therese
1 februari 2017 at 11:41
Ik denk dat dit mogelijk is eens in de 4 weken legen, Als je een huishouden hebt van hooguit 2 personen.Gemeente wel eens gedacht aan mensen met kleine kinderen? Gemeente wat is er terecht gekomen van minder belasting betalen over de zooi die wij produceren maar inmiddels ook voor jullie scheiden? Hierdoor zijn de kosten lijkt mij voor jullie verminderd, voor mij alleen maar vermeerdert. Bij iedere verandering de laatste jaren is het wel duidelijk dat de burger de pineut/ pispaal is. Nog meer zwerfafval en dieren waar we niet op zitten te wachten. Jammer dat mijn tuin steeds meer een vuilnisbelt wordt ondanks dat ik alles keurig gescheiden hou. Waarom kunnen jullie er niet voor zorgen dat er bv een gescheiden bak komt waarin de helft is voor plastic en de andere helft is voor restafval? Kost even een investering maar dan heb je ook wat. Burgers blij jullie blij.
Simone
1 februari 2017 at 11:43
Nou idd daar ben ik ook wel benieuwd naar wat gaan we minder betalen,????? Waar staat dat uitgelegd
Rob
1 februari 2017 at 12:04
Echt onhaalbaar voor ons gezin. En het is niet zo dat ik nu plotseling mijn afval beter zal moeten scheiden.
We doen dit al, met als resultaat dat we niet meer in de afvalbak hoeven te gaan staan om alles nog even aan te trappen. Maar hij is na twee weken gewoon vol… Ik word straks gedwongen om het teveel aan afval te ontdoen van alles wat kan duiden op mijn adres, en dit achter te laten op plaatsen die me hier geschikt voor lijken.
Want ik heb inmiddels begrepen dat je deze zakken niet naast de grijze container mag plaatsen, En met mijn afval het openbaar streekvervoer in om het gratis aan te bieden bij de HVC lijkt me ook niet de oplossing.
Ik zou ontzettend geholpen zijn als ik een extra grijze bak zou kunnen krijgen om de periode te overbruggen tot er een container geplaatst is, maar daar kom ik met de huidige regeling niet voor in aanmerking.
Hotmail 2
1 februari 2017 at 12:27
Wat is bij jouw dan allemaal restafval ?
Rob
1 februari 2017 at 12:13
Nee
Jacques
1 februari 2017 at 12:29
Opzich een prima streven. Qua haalbaarheid op deze termijn volstrekt belachelijk. En zoals Kees jan al concludeert. Het is een wassen neus. De werkelijke vervuilers zijn de bedrijven. Er heeft al genoeg (wetenschappelijk)onderzoek plaatsgevonden, dat dit scheiden bij particuleren niks opleverd, en zelfs meer kost. Zelfs als je begaan bent met het milleu, dan is het zelfs beter om niet te scheiden. Doe enige moeite om je te verdiepen in dit onderwerp en er gaat een wereld van inzicht voor je open. Afvalscheiding door particuleren is een wassen neus.
Er is tevens nauwlijks intresse vanuit het bedrijfsleven in het aankopen van plastic korrels, die afkomstig zijn vanuit scheiding van plastic.Ook hier is genoeg onderzoek over beschikbaar. De hoop bij HVC wordt uiteindelijik zo groot, dat het alsnog in de oven komt.
Ik ben 100% voor afvalscheiding, als dit ook beter is voor het milleu. Helaas is de realiteit anders.
Poekie
1 februari 2017 at 12:43
Wij hebben al ergens gewoond waar er ondergrondse containers waren met een pasje.Voordeel; iedere dag 1 zak grijs afval weggooien. Nadeel; systeem was regelmatig stuk, resultaat grijze afvalzakken naast de ondergrondse container. Het zou natuurlijk kunnen dat er ook nog een restrictie komt op hoeveel er weggegooid mag worden bv 1x per 3dgn 1 afvalzak.
karin
1 februari 2017 at 12:47
Laat ik eens beginnen met een sticker op de deur geen reclame scheelt alweer een halve papierbak.
Anita Beijer Pool
1 februari 2017 at 12:56
ten eerste leuk om het op facebook te lezen ten tweede wil de gemeente dan even kijken in de oude wijken met een klein erfje en een schuurtje ik heb geen ruimte om alles te scheiden en dan op ons erfje nog een bak er bij daar heb ik geen ruimte voor plus na 2 weken stinken de bakken vreselijk waardoor de mensen ze in de steeg zetten dat is ook mijn vlucht route moet nu al zigzaggend door de steeg met de fiets laat staan 4 weken dan kan ik niet meer buiten zitten van de stank gemeente denk eens na mensen moeten scheiden terwijl alles op 1 hoop gaat heb het met eigen ogen gezien ze hadden bij ons in de straat de grijse bak vergeten komen ze de volgende dag het plastiek op halen en onze grijse bak werd geleegd alles in de zelfde wagen waarom moeten wij dan alles scheiden en dan de ondergrondse containers er staan er bij ons 2 en wat een vreselijke puinhoop iedere dag en die wordt alleen maar groter als dit door gaat gemeente zorg voor een betere op lossing
Fred
1 februari 2017 at 15:57
Begin eens bij de bron aan te pakken, die alles verpakt in plastic, ga dat van regeringswege verbieden, inplaats van de last te leggen op de schouders van de eind gebruiker. Die kan soms niet anders , omdat tegenwoordig zowat alles verpakt is in plastic. Soms zie je het niet eens. Hoeveel menden weten bijvoorbeeld dat in kartonnen melk of frisdrank pakken plastic is verwerkt in de vorm van binnen verpakking. Dus begin bij de bron die alles zo verpakt.
Hijneken
1 februari 2017 at 16:32
Als de container vol is kun je het vuilnis toch gewoon naar Bijlweg 20 brengen? Mag ook na sluitingstijd…
Fred
1 februari 2017 at 17:19
Ik zei het toch …… afvaltoerisme.
jantje123
1 februari 2017 at 17:47
Men dumpt nu al zijn afval overal. Laat staan als ze met zo’n pasjes-systeem beginnen. Dan wordt het nog erger volgens mij. Wij zijn met z’n tweeen en scheiden ook afval. Groente afval gaat naar de schapen bij het pannenkoeken huis, oud papier in de container bij de supermarkt, glas in de glasbak, batterijen naar de supermarkt, etc. Maar toch zit onze grijze bak na twee weken redelijk vol. Vier weken wordt zeuren, laat staan voor een gezin van 4 of meer.
RB
1 februari 2017 at 18:12
krijg je ook dat geleuter eerdaags weer dat je grijze bak een maand kwijt is, iemand uit een aangelegen straat hem even in bruikleen heeft, zal niet de eerste keer zijn en nu zekers ook niet de laatste keer…….
Fred
1 februari 2017 at 18:47
Even een vraag, Als men geen pasje heeft of vergeten, Er gewoon naast zetten? Als er 1 naast staat dan…. EN dan ? Daar gaan we op handhaven? En dat kennen we hier in DenHelder., tegen de tijd dat hier een handhaver uit zijn gemotoriseerde luie stoel komt. scheert sint nicolaas zijn baard af
RB
1 februari 2017 at 19:04
mee eens, handhaven en Den Helder gaan niet samen…….
.
wat ik ook niet kan uitstaan is dat we hierover niets in de bus gehad hebben, hoe kan ik over 3 weken raden dat m’n grijze bak niet meer geleegd wordt? (het is dat ik dit forum lees anders had ik het echt niet kunnen weten)
George
1 februari 2017 at 21:40
En als je de afvalkalender van HVC raadpleeg heb je kans dat de bak op een andere dag van de week geleegd wordt.
Coenito
1 februari 2017 at 19:08
Hoe kunnen ze het weer bedenken, aandacht voor milieu is prima maar denk toch eens na over de gevolgen van dit besluit.
ESlot
1 februari 2017 at 20:06
Hoeveel bewijs wilt U nog hebben dat de gemeentevertegenwoordiging van Den Helder totaal niet weet wat er leeft bij de mensen en gewoon doet waar ze zin in hebben. Communicatie naar de burger toe gewoon totaal niet interessant is, want de burger heeft maar te slikken wat er aan domme ideeën opkomt in de hoofden van deze wereldvreemde volksvertegenwoordigers. Het lijkt wel of ze allemaal op een andere planeet leven net als de “Haagse elite”.
pvw
1 februari 2017 at 21:40
ik ben blij dat ik hier een paar mensen zien die wel ruimte over hebben uit onze straat dan ben ik iedergeval alles kwijt idioten
jan
2 februari 2017 at 01:37
Uit het verleden, ja dat was al weer even terug. Natuurlijk een andere groep in het gemeentehuis, maar ook dat soort beloftes cq genomen beslissingen zijn politiek erfgoed.
We gaan het anders doen plastic vuilniszakken gaan van de stoeprand en we brengen het aangename voor de ophaaldienst en het efficiënte bij elkaar.
We scheiden afval, de groene gedachte, de aarde , ons erfgoed, willen we voor het nageslacht natuurlijk goed achterlaten.
Blik en glas apart, komt het karretje door de straat goeie zaak, chemisch afval ook natuurlijk, niet zo vaak maar vaak genoeg. Op een bepaald ogenblik niet meer door de straat maar op een plekje in de wijk…niet te lang want stel je voor dat je de kans krijgt om het af te geven.
Maar goed het moment was daar en het ging voorbij, ze kwamen niet meer langs dussss containers bij het winkelcentrum..mooi gesorteerd op kleur…je kwam er toch langs als je boodschappen ging doen niet mis mee.
Papier voor het goede doel, ja dat was vroeger ook 1 kilo is toch centjes voor de vereniging, zie daar de blauwe bak wordt geboren geen centjes voor de vereniging meer maar centjes voor de inzamelaar dubbel centjes zelfs betalen voor het halen en vangen voor het brengen. Is trouwens ook voor grijs en groen gaat immers om de poen.
HVC zag het licht, we hebben door gemechaniseerd, een vrachtwagen met een armpje, hopppa zo bovenin. Neeee gaat niet ten koste van arbeidsplaatsen, van drie man per wagen naar twee is toch min 1….klaar.
Terug naar het begin, we gaan het anders doen beter, sneller, groener op termijn goedkoper. ik hoor het ze nog zeggen helaas is dat stukje met een flinke westerstorm weggewaaid, op een hoopje bij het zwerfafval terecht gekomen wat door goedwillende buurtinitiatieven wordt geruimd.
Wie wordt door wie ingefluisterd, als we nu dit en zo dan …????
Wie heeft de aandelen en wie heeft de notulen met daarin de gedane beloftes en punten van voortschrijdend inzicht.
De aandelen zijn veilig gesteld de belangen zijn groot. de notulen zijn bij het oud papier en digitale versies versleuteld en verstopt. want stel je voor dat je de beleidsmakers van nu herinnerd aan de uitspraken van toen…
Lange termijn geheugen niet altijd handig voor bestuur en politiek…
Besmor
2 februari 2017 at 08:06
Geniaal weer Gemeente Den Helder met jullie “domme” beslissingen. Situatie wordt dan weer zoals in het begin van de jaren 90 iedereen dumpt zijn zak op straat! Als je bak vol is ja dan maar in vuilniszakken langs de kant! Wel zorgen dat je geen geadresseerde post achter laat in je vuilnis zo is een boete ook niet mogelijk.
http://www.denhelderactueel.nl/2017/01/grijze-bak-minder-vaak-plastic-vaker-ingezameld/
Plaats een reactie