Frans van den Berg – Luchtvracht dreigt met vertrek van Schiphol + Haarlems Dagblad – Remkes: groei luchtvaart bij afname stikstof + Milieugroepen: ’Minder vluchten na advies Remkes’
Luchtvracht dreigt met vertrek vanaf Schiphol
Schiphol – Zonder extra ruimte voor vrachtvluchten op Schiphol, dreigen luchtvaartmaatschappijen en op en overslagbedrijven te vertrekken naar buitenlandse luchthavens. Duizenden banen staan zo op het spel.
Dat vreest Maarten van As, directeur van de luchtvracht koepel ACN. Hij heeft een lastige missie te vervullen, want bij Schiphol denkt vrijwel iedereen aan zakenlieden en vakantiegangers, niet aan vracht. “Het is net als op het spoor. Wanneer een traject is gestremd, klagen reizigers massaal. Maar bij een stremming op de Betuweroute hoor je de vracht niet klagen“, geeft hij als voorbeeld.
Rond Schiphol hoor je bewonersgroepen ook juist klagen over vrachtvluchten, die ze kunnen missen als kiespijn. “Die toestellen zijn inderdaad vaak zwaar beladen en stijgen niet zo snel. Wanneer ze dan laat op de avond of in de nacht overkomen, is dat vervelend. Maar ook vanwege de tarieven op Schiphol kiezen steeds meer maatschappijen voor moderne stillere vrachttoestellen. Maar KLM heeft inderdaad nog enkele oude 747’s.”
Bovenal wordt door velen het belang van luchtvracht onderschat. Uit de meest recente onderzoeken blijkt dat vracht goed is voor 30.600 banen en een toegevoegde waarde van 2,7 miljard euro. Dat op een totaal van 114.000 banen en een toegevoegde waarde van 10,4 miljard euro voor de hele luchthaven. Daarmee is vracht dus goed voor een kwart van de banen.
Bloemenveiling
Het belang is groter. De bloemenveiling Aalsmeer kan niet zonder aanvoer van bloemen uit het buitenland. “Rozen vormen een kwart van onze omzet, maar komen voornamelijk uit Afrika en Zuid Amerika. Voor een breed assortiment is het essentieel, dat we bloemen uit verschillende landen aanvoeren en weer kunnen exporteren. De helft van alle bloemen komt met het vliegtuig”, weet woordvoerder Michel van Schie van Royal Flora Holland.
Maar niet alleen bloemen gaan als luchtvracht. “Ook medicijnen, paarden, machines van chipmachinefabrikant ASML en goederen voor heel veel bedrijven. Het is niet voor niets, dat veel Europese hoofdkantoren in de Amsterdamse regio zijn gevestigd“, benadrukt Van As. Er zijn ook enkele pakjesbedrijven als DHL op Schiphol, maar de luchthaven rolt niet de loper uit voor internetbedrijven als Alibaba. Schiphol heeft liever hoogwaardige luchtvracht en niet de bulk van Chinese internetkoopjes.
Slots verloren
Het belang mag dan duidelijk zijn, maar waarom luiden Schiphol en de ACN dan de noodklok? “Dat heeft alles te maken met de slots, dus het recht om te kunnen landen en starten. Voorheen kon iedere maatschappij worden bediend, maar in 2017 dreigde Schiphol al tegen het plafond van 500.000 vliegbewegingen te komen. Daarna raakten steeds meer maatschappijen de rechten voor hun vrachttoestellen kwijt en dat probleem is nog steeds niet opgelost”, legt de directeur uit.
Die historische rechten kan een maatschappij alleen behouden, wanneer over een jaar bezien tachtig procent van de vluchten volgens de dienstregeling wordt uitgevoerd. “Maar vrachttoestellen hebben niet zo’n strakke dienstregeling. Wanneer de vrachtwagens te laat op Schiphol aankomen, gaat dat vrachttoestel echt niet leeg weg. Maar ook routes liggen niet voor het hele jaar vast. Wanneer er vanwege feestdagen extra rozen nodig zijn, wordt vaker gevlogen. Allemaal zaken, die niet stroken met de slotregels, waardoor maatschappijen niet meer op Schiphol konden vliegen en uitweken naar Maastricht, Luik en Brussel. Vanaf die luchthavens gaan de meeste goederen dan weer met vrachtwagens naar Schiphol. Niet bepaald duurzaam en kostenverhogend.”
Groei
KLM heeft de eigen vrachtvloot de laatste jaren al fors beperkt, met als argument, dat steeds meer vracht in de steeds grotere passagiersvliegtuigen meegaan. Echte vrachttoestellen blijven nodig. “Ongeveer de helft gaat nog in echte vrachtvluchten mee, zeker wanneer de vracht te groot of gevaarlijk is, of wanneer op die lijn niet voldoende capaciteit is in passagiersvliegtuigen. De echte vrachtvliegtuigen maken nog maar drie procent uit van alle vluchten. Dat moet niet nog verder zakken en het liefst iets groeien.’”
In 2017 waren er nog 17.796 vrachtvluchten tegen 14.156 vorig jaar. Een daling van dik twintig procent ofwel 1820 retourvluchten. Vorig jaar is na lang praten eindelijk een regeling getroffen, waardoor een kwart van alle niet gebruikte slots speciaal naar de vracht gaat. “Dat is onvoldoende. Bovendien ben je dan afhankelijk van hoeveel vluchten uitvallen door storm of sneeuw. Het is echt nodig dat Schiphol binnen de capaciteit van 500.000 vliegbewegingen een vast deel reserveert voor vrachtvluchten. Het zal wel een probleem worden om die rechten bij passagiersvluchten weg te halen, maar het is essentieel. Wanneer Schiphol niet meer wordt gezien als vrachtvliegveld, zal ook de vracht, die in passagiersvliegtuigen meegaat, teruglopen. Bepaalde lijnvluchten zijn alleen rendabel, wanneer er naast passagiers ook vracht is.”
De noodkreet van de sector is bij Schiphol bekend. “We zijn druk in overleg met het ministerie van I&W en de slot coördinator om tot een reservering te komen van slots voor de vrachtsector. Deze oplossing dient uiteindelijk geconsulteerd te worden met luchtvaartmaatschappijen en in het Coordination Commitee Netherlands (CCN). Het streven is om deze oplossing in te laten gaan bij het winterseizoen 2021.”
Haarlems Dagblad, 14 januari 2020, 18:58
https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20200114_1881584/luchtvracht-dreigt-met-vertrek-vanaf-schiphol
Remkes: groei luchtvaart alleen bij afname stikstof
De luchtvaart in Nederland kan alleen groeien als de stikstofuitstoot door de sector afneemt. Dat adviseert een commissie onder leiding van VVD coryfee Johan Remkes.
Uit onderzoek blijkt dat de uitstoot van stikstof door de sector groter is dan eerst gedacht. Van de totale stikstof neerslag in Nederland komt 0,7 tot 1,1 procent uit de luchtvaartsector.
Maar het beeld, dat de luchtvaart een grote vervuiler is op het gebied van stikstof, is dus onterecht, aldus de commissie. De sector moet wel zijn bijdrage leveren. Remkes ziet vooral rond luchthavens kansen om stikstofneerslag te verlagen, zoals elektrisch taxiën en het inzetten van lichtere vliegtuigen.
Haarlems Dagblad, 14 januari 2020, 19:51
Milieugroepen: ’Minder vluchten Schiphol na advies Remkes’
Schiphol – Geen groei, maar wellicht minder vluchten op Schiphol. En de opening van Lelystad voor vakantievluchten zit er voorlopig niet in.
Die conclusie kan worden getrokken uit de eerste reacties van bewoners en milieugroepen en de oppositie in de Tweede Kamer op het advies van de commissie Remkes over de stikstofneerslag door de luchtvaart in Nederland. “Dit kan niet anders dan het einde van de opening van Lelystad betekenen“, concludeert Jesse Klaver (GroenLinks).
De SP voegt daar nog aan toe, dat ook extra vluchten op Schiphol nu niet mogelijk zijn. Luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen wil vanaf december juist een groei van 500.000 naar 540.000 vliegbewegingen toestaan, mits de geluidsoverlast afneemt. Maar Remkes voegt daar aan toe dat eerst de stikstofneerslag moet verminderen.
Sijas Akkerman, directeur van de Natuur en Milieufederatie Noord Holland, geeft toe, dat de totale uitstoot van de luchtvaart niet groot is. “Maar de bijdrage aan de stikstofneerslag in natuurgebieden onder de vliegroutes van Schiphol is vergelijkbaar met de bijdragen van de bouw, industrie en de energiesector. Die bijdrage ligt in de natuurgebieden naast Schiphol zoals het Naardermeer, Botshol, Twiske, Oostelijke Vechtplassen en Nieuwkoopse Plassen.“
“Groei van de luchtvaart is met dit advies sowieso uitgesloten. Alle extra nieuwe stikstofneerslag is door de rechter immers verboden. Ook al is die relatief gering”, aldus Akkerman.
Maatregelen
De luchtvaart kan overigens zelf wel iets doen, zo staat in het advies van Remkes. “Vooral op en rond luchthavens ziet we kansen om de uitstoot te beperken. Bijvoorbeeld met elektrisch taxiën, vernieuwing van de vloot met efficiëntere en lichtere vliegtuigen, het verminderen van het aantal vluchten, het weren van vervuilende vliegtuigen en het stimuleren van glijvluchten om brandstofverbruik en geluidproductie te verminderen. Ook kan de uitstoot door vervoersbewegingen van en naar de luchthaven worden beperkt.”
Schiphol heeft dergelijke plannen al. Maar elektrisch taxiën, het vervangen van alle dieselauto’s, het doortrekken van de metro en vlootvernieuwing, zijn investeringen voor de lange termijn. Daarmee wordt het vrijwel onmogelijk om al eind dit jaar extra vluchten toe te staan.
Advies Remkes
Adviescollege Stikstofproblematiek – Advies Luchtvaartsector, 15 januari 2020
Haarlems Dagblad, 14 januari 2020, 21:30
Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=Schiphol
https://robscholtemuseum.nl/?s=luchtvaart
https://robscholtemuseum.nl/?s=KLM
https://robscholtemuseum.nl/?s=bloemenveiling+Aalsmeer
https://robscholtemuseum.nl/?s=DHL
https://robscholtemuseum.nl/?s=Johan+Remkes
https://robscholtemuseum.nl/?s=stikstof
https://robscholtemuseum.nl/?s=Jesse+Klaver
https://robscholtemuseum.nl/?s=Cora+van+Nieuwenhuizen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Natuur+Milieufederatie+Noord+Holland
Plaats een reactie