Delano Weltevreden – Wie lost de ruzie tussen Rob Scholte en de gemeente Den Helder op? + Rijksmuseum Amsterdam – Acquisitions Fine and Applied Arts, and History N° 13
Mr Ina Molenaar (foto Rivierenbuurtblad)
Delano Weltevreden – Wie lost de ruzie tussen Scholte en de gemeente Den Helder op? Helderse Courant, 24 april 2021
Wie lost de ruzie tussen Rob Scholte en de gemeente Den Helder op?
Zakelijke motief mag niet leiden tot allerlei schade
Het Gerechtshof Amsterdam heeft de gemeente aangeraden om in overleg met Scholte een oplossing te zoeken voor het betalen van de 550.000 euro, die Den Helder van hem claimt. Volgens Voorzitter Mr JC Toorman is de gemeente geen gewone partij. Van de gemeente Den Helder mag volgens hem worden verwacht, dat die ook naar andere belangen kijkt dan de eigen inkomsten. Het zakelijke motief, het verhalen van bepaalde kosten op Rob Scholte, mag niet leiden tot allerlei schade voor de kunstenaar.
De echtgenote van Scholte, Lijsje Snijder, vertelde het Hof, dat een veiling het eind betekent van de kunstenaars carrière van haar man. Een schilderij van het formaat, waar het Rijksmuseum vorig jaar 45.000 euro voor heeft betaald, wil de gemeente voor vierhonderd euro verkopen, schetste Snijder. Na zo’n veiling heeft kunst, die Scholte maakt geen enkele waarde meer, stelt zij.
Concreet
Burgemeester en Wethouders van Den Helder zijn niet ingegaan op een concreet voorstel van de kunstenaar. Hij slaat de Kunstcollectie op en neemt de opslagkosten voor zijn rekening en de gemeente geeft hem voldoende tijd om de 550.000 euro te betalen.
In plaats daarvan stelt het Helderse College Mediation voor. ,,Mijn cliënt heeft altijd al Mediation gewild’’, zegt advocaat Ina Molenaar. Als Den Helder en Scholte het eens zijn over de Mediator, zal die met voorstellen komen voor het proces, weet de advocaat.
Helderse Courant, 24 april 2021
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/DMF20210423_60880861
In the mid Nineteen Eighties, the Amsterdam born painter Rob Scholte provoked a wide ranging Discussion in Art Criticism about the Value of Painting at a time everyone felt free to quote from Art History and Image Culture to their heart’s content. Scholte used, seemingly without any scruples,
The most Trivial Illustrations as well as unrivalled Iconic Works of Art as Visual Sources for his paintings. High Culture with its ‘Profundity’ and Low Culture with its ‘Superficiality’ were regarded Equally. Many people felt that the Démasqué of Painting was taking place before their eyes. Ten years later, the art historian Camiel van Winkel summed up Scholte as ‘a Personification of the Guile that characterizes the Art of the Nineteen Eighties’, albeit with ‘an artistic Integrity which, Beyond Good and Evil, was pushed to the limit: the artist drops all the Pretences of Creative Genius and openly shows and lays bare the Blank Sheet or the “Zero Degree” that proves to be hidden behind it’ (Camiel van Winkel, ‘1980’ in Cor Blok (edited by), Nederlandse kunst vanaf 1900, Utrecht 1994, p. 215).
Scholte not only proved capable of assimilating different visual ideas superbly, but was also able to orchestrate all the opinions about his work – for and against – as demonstrated in How to Star, an exhibition in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam in 1988. The Exhibition was an Anthology of Five Years of his Work, accompanied by a catalogue with text made up exclusively of Quotations. Extracts from the 154 Art Reviews that discussed his work – a Cacophony of Pronouncements, Opinions and Interpretations – were cut and pasted at will to make a more or less coherent story about the alphabetically arranged groups of Works. The Art of Quotation was raised to a great height to make Scholte’s Star Shine.
Seen against this background, Illustration is a striking example of Scholte’s association with Stardom and the process of Quotation. It was part of his first international solo exhibition at Galerie Paul Maenz in Cologne which, under the title Mastercards, showed a Hotchpotch of Motifs, with the 175 x 175 cm square as the linking factor. Frontally in the painting there is a popular educational book from the second half of the Nineteenth Century, with a lavishly decorated front Cover Illustration and spine, placed in an indefinable space by a reflection and a shadow. But by standing it upright, enlarging it and placing it between Quotation Marks, Scholte turns Famous Boys and How They Became Great Men into an epitaph that puts Fame into perspective and emphasizes its Transience: an Ironic Postmodern Vanitas Still Life.
LvH
Ludo van Halem is the curator of Twentieth Century Art at the Rijksmuseum.
Email l.van.halem@rijksmuseum.nl
Literature
Post War & Contemporary Art, sale cat. Amsterdam (Christie’s), 25 – 26 November 2019, N° 235 (figured)
R Scholte (edited by) – Rob Scholte, Kyoto 1990, unpaged (figured)
Wim Crouwel et al, Rob Scholte – How to Star, exhibition catalogue, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) dated [1988], p. 4, 52, figured p. 59
Provenance
Private collection, Cologne, via Galerie Paul Maenz (1986), sold to a Private Italian collection via Galerie Kaess-Weiss, Stuttgart, anonymous sale, Amsterdam (Christie’s), Post War & Contemporary Art, 26 November 2019, N° 235, from which purchased by the museum with the support of the Knecht-Drenth Fonds | Rijksmuseum Fonds
Invoice N° sk a 5070
PDF
Rijksmuseum Amsterdam – The Rijksmuseum Bulletin, Volume 68, 2020, N° 3
Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ina+Molenaar
https://robscholtemuseum.nl/?s=Caroline+Tonningen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Rijksmuseum+Amsterdam
https://robscholtemuseum.nl/?s=Mediation
https://robscholtemuseum.nl/?s=Mediator
Plaats een reactie