Cor Hendriks – Geef Akwasi een trap
Geef Akwasi een trap (foto Hermans op Twitter)
Geef Akwasi een trap
Rapper Akwasi moet een trap onder zijn geprivilegieerde kont krijgen. Volgens Andrea Peelen van Veronica Inside haalde Johan Derksen hard uit naar de rapper “Wat een lul is dat joch!” De voetbalanalist is tegen racisme, maar vindt dat Akwasi de grens is overgegaan met zijn uitspraken van de laatste weken.
Akwasi liet eerder weten ‘Zwarte Piet hoogstpersoonlijk in elkaar te trappen‘ en dat viel bij Derksen niet in goede Aarde. “Ik vind, dat we helemaal doorslaan in Nederland. Iedereen is tegen racisme, ik ook en iedereen hier aan tafel neem ik aan. Als mensen protesteren heb ik daar alle respect voor, maar ik zie op TV eigenlijk alleen maar gekkies. Schreeuwende gekkies, die de ruimte krijgen.” Genee, die aan tafel zit om de boel te nuanceren, laat weten dat het om mensen gaat met felle emoties, ‘die klaarblijkelijk door het verleden gevoed veel voelen daarbij‘. Derksen kan zich echter nauwelijks voorstellen, dat het zo erg is als ze zeggen. “Als dat waar is, is het treurig. Maar die Akwasi, die heb ik op TV gezien. Ik denk, dat tachtig procent met schuim op de bek naar die man heeft zitten luisteren. Ik vond het verschrikkelijk wat IE allemaal uitkraamde“ (https://www.Televizier.nl/amusement/Johan–Derksen-fileert-rapper-Akwasi-in-Veronica–Inside). Zie de video https://youtu.be/MNyiwYIoxzg (3:16).
Ook bij Veronica Inside sidekick Rick Romijn schoot de opmerking van Akwasi in het verkeerde keelgat. In de radioshow van Wilfred Genee gaat Romijn volledig los over de rapper. Akwasi zou met zijn uitspraken namelijk oproepen tot geweld. Volgens de rapper zelf roept hij op tot verzet, niet tot geweld. Maar Romijn verandert niet van mening over Akwasi “Het is een lul eerste klas“ (zie https://www.Gids.TV/video/220422/Akwasi-volledig–afgebrand-in-Veronica–Inside–lul–eerste–klas-video).
Op de Dam in Amsterdam was maandag 1 juni een groot protest gaande. Duizenden mensen verzamelden zich op het plein om zich op een stevige, maar vreedzame manier uit te spreken tegen racisme en politiegeweld. Rapper Akwasi nam van de gelegenheid gebruik om zijn hart te luchten en pakte de microfoon, waarna een emotionele speech volgde. PowNews deelde een kort fragment hiervan op hun site en veel van hun bezoekers lieten boze reacties achter. Bij M reageerde Akwasi op de ophef: ‘‘Ik roep op tot verzet en never nooit tot geweld!” Zie https://www.Gids.TV/video/219448/talkshow-M-Akwasi-over-zijn-speech-op-de-Dam-ik-roep-op-tot–verzet–en–never–nooit–tot–geweld.
Peter Madjid reageerde “Deze meneer is een vreselijke leugenaar. Als een ware volksmenner riep hij heel duidelijk wel op tot geweld. Hij sloot af met, dat als hij zwarte Piet zou zien, hij hem keihard in zijn gezicht zou schoppen. Maar natuurlijk geeft het linkse M een podium aan deze leugenaar en aan een handjevol andere tegenstanders van Zwarte Piet, waaronder een politiechef in uniform. (Politie hoort neutraal te zijn, graag deze man samen met Halsema aan de kant zetten). Er werd weer gesproken, alsof de afschaffing van Zwarte Piet en de facto dus van het hele Sinterklaas feest, vanzelfsprekend is. 80% van de bevolking deelt deze mening totaal niet. Het had de NPO goed gestaan als dat ook was belicht. Nu was het weer, zoals altijd bij de NPO een links KOZP feestje.”
Joyce Doornik reageerde op de video over Akwasi S optreden op de Dam ‘Akwasi heeft als presentator van het nieuwe programma De Slavernij Voorbij? geleerd, dat zijn voorouders helemaal geen slaven waren. Vanochtend in Start vertelde hij, dat Ghanese mensen vaak trots zijn op hun afkomst, maar toen ontdekte hij, dat Ghanezen geen slaven waren. “Ze werkten samen met Nederlanders.” Akwasi ontdekte, dat zwarte slavenhandelaren flink geld verdienden over de rug van anderen en dat was niet wat hij verwachtte “Ik ben gewoon een nazaat van zwarte slavenhandelaren. Daar zat ik dan, met mijn gekrenkte trots. ”’
Akwasi was een van de gasten, die woensdag aanschoof aan tafel bij Beau. De rapper is in opspraak om zijn speech op de Dam (https://www.gids.tv/video/218172/zien-Rapper-Akwasi-geeft-emotionele-speech-bij-protest-op-de-Dam), waarin hij onder meer zei Zwarte Piet in het gezicht te trappen. Bij Beau legt de rapper zijn actie uit, maar hij en Beau van Erven Dorens komen in een verhitte discussie terecht.
“Sta ik nu terecht Beau? Waarom ben je zo aan het schreeuwen? Je wordt er nou heel boos over, ik snap het niet”, aldus Akwasi. Beau zegt helemaal niet boos te zijn en ook andere gasten bemoeien zich ermee. “Er gebeurt gewoon zo veel en het pijnigt me als mensen zo over me vallen, omdat ik denk: heb ik dan niet gelijk? Snap je het niet, of pas over tien jaar? Er is gewoon een groot onrecht, dat me aangedaan wordt” (zie https://www.Gids.TV/video/221492/heftige-discussie-Beau-en-Akwasi-Waarom–ben–je–zo–aan–het–schreeuwen?).
Akwasi roept op Zwarte Pieten te molesteren (foto Het Parool)
De veelbesproken rapper Akwasi trekt zich voorlopig terug uit het racisme debat. De voorbije weken kwam hij als prominent gezicht van de Black Lives Matter demonstraties veelvuldig in het nieuws.
Akwasi zou te gast zijn in de podcast The GYGS van Media ondernemer Yves Gijrath. Volgens Gijrath had de rapper afgezegd, omdat hij even zijn rust wil pakken na een korte, maar zeer hectische fase. Dit zou hij vooral doen op aandringen van zijn manager. Die zou hem verboden hebben om de komende twee weken de Media op te zoeken. Gijrath sprak Akwasi wel telefonisch buiten de uitzending en heeft daar zijn informatie vandaan. „Ik merkte ook de pijn, dat hij publiekelijk door de mensen wordt uitgekotst en door anderen weer geëerd”, aldus Gijrath.
Vooral de uitspraken op de Dam van Akwasi over Zwarte Piet zorgden voor veel tumult. Vooral één uitspraak ging volgens velen een stap te ver. „Op het moment dat ik een Zwarte Piet tegenkom in november, trap ik hem hoogstpersoonlijk in zijn gezicht”, zo sprak hij vorige week maandag. Het leidde er toe, dat er zelf aangifte tegen hem is gedaan. Iets waar het Openbaar Ministerie nu onderzoek naar doet.
Bij Beau verdedigde hij zich deze week tegen de aantijgingen. „WoordKunstenaars spelen met woorden, spelen met zinnen. Met metaforen, met homerische vergelijkingen, woordspelingen.” Het trappen zou volgens hem dan ook een verwijzing zijn naar de naam van de organisatie Kick Out Zwarte Piet.
Op Twitter gooide hij het over een iets andere boeg. „Lieve mensen, ik weet dat het veel fijner is om het over mij te hebben dan over racisme. De hamvraag is echter, wat nu?” (zie https://www.MetroNieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2020/06/Akwasi-blijft-twee-weken-uit-de-Media-na-alle-ophef/).
Hate Crime (foto Qreader)
Moet Akwasi voor de rechter komen wegens zijn oproep tot haat en geweld? Paul Cliteur, senator van Forum voor Democratie, die een vergelijking maakt met de opmerking “Minder Marokkanen” van Geert Wilders, vindt van wel, zie https://youtu.be/4HitaWJJBFM (1:10:04) ‘’Moet Akwasi voor de rechter komen?‘ – Joost wil het Weten (7)’ van Ongehoord Nederland, 11 jun. 2020. ‘Joost Niemöller in gesprek met rechtsfilosoof Paul Cliteur.’
Er zijn diverse aangiften gedaan en het OM onderzoekt de zaak. De rapper had het vorige week maandag in zijn toespraak op de Dam onder andere over ‘Fuck the police’, over ‘motherfucking Zwarte Piet, die straks weer naar zijn hoerenmoeder gaat’ en hij zei: “Op het moment, dat ik een Zwarte Piet tegenkom in november, trap ik hem hoogstpersoonlijk op zijn gezicht.”
De rapper kreeg naar aanleiding van zijn toespraak dreigementen binnen via mail en sociale Media. Hij deelde enkele bedreigingen afgelopen weekend op Instagram. Akwasi neemt de berichten erg serieus en hij overweegt zelf ook aangifte te doen. Dat deed hij vooralsnog niet, bevestigde zijn manager.
Over de aangiftes zelf wil Akwasi niet veel zeggen, daarvoor verwijst hij naar zijn management. Wel stelt hij tegenover deze krant “Het is een beetje gekke situatie. Mijn speech mag zich niet beperken tot wat er nu in de Media komt, want ik heb veel meer gezegd dan waar mensen nu over vallen. Ik wil mensen vragen de hele speech te bekijken.”
Zijn manager reageert met: “We weten dat die aangiftes gebeuren. Daar zijn we van op de hoogte. Volgens onze juridisch adviseur hebben we niks strafbaars gedaan. Maar we wachten rustig af wat het Nederlands recht hierover te zeggen heeft. Wij blijven onze boodschap verkondigen. Wij laten ons niet afleiden” (https://www.Parool.nl/Amsterdam/om-gaat-uitspraken-akwasi-onderzoeken-na-meerdere-aangiftes-tegen-rapper~ba6696df/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F).
Theo Hiddema werd tijdens een interview gevraagd, of hij Akwasi zou verdedigen, waarop hij in eerste instantie zei niemand uit te sluiten, maar vervolgens zijn afkeuring over Akwasi uitsprak, zie https://youtu.be/MjhBPxMstt8 (8:28) ‘Rapper Akwasi mag advocaat Hiddema bellen’ van Omroep PowNed, 10 jun. 2020.
Rapper Akwasi heeft op Twitter kort gereageerd op de aangiftes, die tegen hem zijn gedaan vanwege de uitlatingen, die hij vorige week deed bij het Black Lives Matter protest op de Dam. Akwasi zei op Tweede Pinksterdag onder meer dat hij Zwarte Piet zou trappen als hij hem tegenkwam. Een aantal mensen heeft, een week na dato, aangifte gedaan vanwege deze uitspraak. Het Openbaar Ministerie onderzoekt. of Akwasi strafbare feiten heeft gepleegd.
„Lieve mensen, ik weet dat het veel fijner is om het over mij te hebben dan over racisme”, schrijft hij op Twitter. „De hamvraag is echter, wat nu?” Akwasi heeft sinds zijn toespraak op de Dam vele tientallen bedreigingen gekregen op sociale Media. Hij wil hier aangifte van gaan doen.
Ronnie Flex heeft op Twitter zijn steun betuigd aan collega rapper Akwasi wat betreft zijn uitspraken over Zwarte Piet. In hoofdletters schrijft Ronnie in een tweet, dat hij, zodra hij in november een zwarte piet ziet, hij deze „in ze gezicht” trapt. Ook Ronnie Flex kreeg na deze tweet veel verwensingen en bedreigingen naar zijn hoofd.
Premier Mark Rutte erkende eerder deze week, dat hij inmiddels begrijpt dat veel mensen van kleur Zwarte Piet racistisch en kwetsend vinden. Maar Rutte vindt het niet de taak van de overheid om hier iets aan te doen. Rutte kwam tot inkeer doordat hij mensen ontmoette „met een donkere huidskleur, met kinderen, die zeiden: ik voel me ongelooflijk gediscrimineerd, omdat die Piet zwart is”, zei hij vorige week in de Tweede Kamer. „Toen dacht ik: dat is het laatste wat je wilt bij het Sinterklaas feest.” Zwarte Piet zal de komende jaren uit beeld verdwijnen, verwacht Rutte. „Onder druk van het maatschappelijk debat. Mensen willen die pijn niet.”
Akwasi stuurde vandaag nog enkele berichten de Wereld in; een er van luidt.
Een man zei ‘Ik ben al een week ziek van die Akwasi‘. BROER IK BEN AL MN HELE LEVEN ZIEK VAN RACISME IN DIT LAND | HAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHA (https://www.MetroNieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2020/06/Akwasi-reageert-het-gaat-niet-om-mij-maar-om-racisme/)
Zie voor Ruttes buigen voor BLM de video https://youtu.be/-vWOduSTxjY (5:12) ‘Het ‘institutioneel racisme‘ van Mark Rutte – Arnold op Zondag (21)’ van Ongehoord Nederland, 13 jun. 2020.
Rapper Akwasi overweegt aangifte te doen na het ontvangen van dreigementen op sociale Media.
„Beter goed om je heen kijken in de toekomst.” „Kanker mongool. Moeten we je nog een keer koloniseren?” „Ze zouden jou moeten trappen.” Dat zijn enkele van de berichten, die rapper Akwasi afgelopen week ontving via sociale Media.
De bedreigingen kwamen binnen na Akwasi S speech tijdens het Black Lives Matter protest in Amsterdam. Ze worden serieus genomen, zo zegt het management van de artiest. „Indien de gebruikte woorden daar aanleiding toe geven”, wordt overgegaan tot aangifte.
Akwasi besloot een aantal dreigementen te delen op Instagram, „omdat hij van mening is, dat wij als maatschappij dit soort berichten niet normaal moeten gaan vinden”. De bedreigende berichten zijn een reactie op een van de regels uit de speech van Akwasi op de Dam. Het ging om een regel aan het einde van de speech. Deze werd veelvuldig gedeeld op sociale Media. „Op het moment, dat ik een Zwarte Piet zie, trap ik hem hoogstpersoonlijk op zijn gezicht”, zei de rapper.
Onder anderen PVV leider Geert Wilders wond zich op over die woorden. Volgens het management van de rapper moeten ze „worden gezien als een oproep tot verzet, niet tot geweld”.
„Zwarte Piet is een fictief persoon, iemand, die niet bestaat en naar Akwasi S en vele mensen in Nederland, mening niet zou moeten bestaan”, aldus Akwasi S management. “Zolang er Nederlanders zijn, die zich in Blackface schminken rondom een kinderfeest voelt dat voor vele Nederlanders als een klap in het gezicht. Aan die emotie heeft Akwasi woorden willen geven in zijn speech.”
Deze week kwam ook Akwasi S collega artiest Bizzey in opspraak op sociale Media. Awkwasi en Bizzey brachten deze week een samenwerkingsnummer uit via het label TopNotch getiteld ‘Geen wedstrijd’. De artiesten willen met de track aandacht vragen voor de doelen van de Black Lives Matter beweging. Zie de video https://youtu.be/oM8sArXxKEY (3:43)
Sommigen fans van de rapper gaven op Instagram aan het stom te vinden dat hij samenwerkt met Bizzey. Bizzey is een artiest, die voorheen publiekelijk weinig blijk gaf van steun aan de antiracisme beweging. Bizzey heeft ook ooit de hashtag AllLivesMatter gebruikt, iets wat hij Akwasi voor de start van hun samenwerking niet verteld had.
Veel supporters van de Black Lives Matter beweging kunnen zich niet vinden in AllLivesMatter. Zij vinden dat, hoewel alle levens en mensen er toe doen, zwarte levens momenteel meer aandacht verdienen, omdat zij stelselmatig gediscrimineerd worden.
In een IGTV video leggen de twee op vrijdag uit dat Bizzey tot inkeer is gekomen en dat de mannen alles uit hebben gesproken. Hoewel Bizzey publiekelijk niet altijd zal delen welke doelen hij aanhangt, wilde hij duidelijk maken, dat hij de Black Lives Matters beweging steunt. Hij wilde met zijn samenwerking met Akwasi vooral aandacht vestigen op „de message”. Ook wilde ze elkaars publiek aantrekken door samen te werken en zo samen meer bewustzijn creëren.
https://www.MetroNieuws.nl/entertainment/muziek/2020/06/Rapper-Akwasi-overweegt-aangifte–na–dreigementen-via-sociale–Media/
Akwasi – Laten we het er maar niet over hebben (foto Twitter)
Naast rapper, theatermaker, TV persoonlijkheid en acteur is Akwasi Owusu Ansah nu ook schrijver. Met zijn tekstbundel ‘Laten we het er maar niet over hebben’ kijkt hij het ongemak recht in de ogen.
Naar een artikel van Joris Belgers (23 okt. 2018).
Het dochtertje van Akwasi was net drie weken oud toen hij haar het manifest ‘We Should All Be Feminists’ van Chimamanda Ngozi Adichie voorlas. Andere feministische, geëngageerde werken volgden en als ze straks kan praten, begint Akwasi gewoon opnieuw. “Ze heeft een sterke moeder. En een sterke vader. Dat mag ze best weten”, grijnst hij.
Met ‘Laten we het er maar niet over hebben’, een bundel van mini verhaaltjes, gedichten en gedachten, is Akwasi Owusu Ansah (30) naast rapper, platenbaas, theatermaker en acteur nu ook schrijver. Hij brak door als rapper: met zijn formatie Zwart Licht, die bekendstaat om hun vlijmscherpe, intelligente en geëngageerde teksten. Met schrijven begon het allemaal.
Altijd heeft hij een klein zwart notitieboekje op zak, vertelt hij. Thuis in IJburg staan al die boekjes op rij, ze gaan terug tot zijn studententijd aan de Toneelacademie van Maastricht. Voor de bundel ging hij door al die boekjes heen, op zoek naar stukjes, die binnen de titel pasten, die hij had bedacht: ‘Laten we het er maar niet over hebben: een verzameling ongemak, onkunde, pijnlijke, wrijvende situaties’.
Boerka in de tram: Dat idee ontstond toen hij twee jaar terug was uitgenodigd voor een concert door het Nederlands consulaat in Zuid Afrika. Het viel hem op, dat Nederland nog altijd zo N impact heeft op de samenleving in Zuid Afrika, iets waar je in Nederland nooit over hoort. “Daar weten we hier helemaal niks van. Een taboe. Laten we het er maar niet over hebben. Daar is die titel ontstaan.”
Hij begon in al zijn oude boekjes te graven naar nog meer ongemakkelijke situaties. “Het was te eenzijdig om het alleen maar over identiteit te hebben.” Dus staan er stukken in over blauwtjes. Je eerste stijve als je zes bent. Over een boerka in de tram. Vegetariërs. Bruin water uit de kraan van een gehuurd appartement.
Toch lopen identiteit, afkomst en racisme wel degelijk als rode draadjes door de bundel, waarbij Akwasi opvallend vaak terugblikt op zijn jeugd.
Van groep 1 tot 8 had hij op de basisschool een onafscheidelijk vriendje. Ze werden altijd Duo Penotti genoemd. “We hadden dezelfde CITO score. 542, dat is HAVO VWO. Maar hij kreeg een ander schooladvies. Ik moest naar het VMBO. Ik werd gewoon verdreven uit mijn vriendschap. We waren praktisch hetzelfde, we hadden alleen een ander kleurtje. Ik snapte dat toen niet. Ik kom uit een gezin van vijf kinderen. Ik was de enige, die boeken las, ik was degene, die zijn best deed huiswerk te doen. Ik dacht nog helemaal niet aan vooroordelen of racisme. Inmiddels vergeef ik ze het wel, maar in de brugklas was ik boos. Toen wilde ik een baksteen door het raam van meester John gooien.” Hij kan zich die leraar nog goed herinneren. “Echt een pestkop. Maar nu zou ik hem een ferme handdruk willen geven.” Die leraar komt ook elders voor in Akwasi S bundel ‘Vrijdag 1 december 1995’
wat een feest
nog voordat de sint was geweest
zoveel pepernootjes
nog meer cadeautjes
(…)
ik was in mijn nopjes
en
zo in mijn sas
maar toen kwam meester john
jij hoeft je straks niet te schminken hè, akwasi
jij bent al kankerzwart
Bij de sinterklaasviering op zijn moeders werk vond hij het vooral vreemd, dat de Zwarte Piet zo zwart sprak. Hij zet een vet Surinaams accent op: “Wil je ook pepernoten, jongetje.” – “Ik dacht, waarom praat je zo raar? Pas toen ik op de middelbare school zat dacht ik: WOW, dit kan niet, dit hoort niet. En dan ga je opzoeken of sinterklaas ook in het buitenland wordt gevierd. Zou je het op deze manier vieren in Atlanta, dan zouden er koppen rollen.” Racisme was de aanzet voor de eerste tekst, die hij ooit schreef. Uit machteloosheid. In 2005 werd er flink gediscussieerd over de naamsverandering van de negerzoen. Akwasi kwam op een internetforum terecht, daar zei iemand, dat ze blij mochten zijn, dat ze met een lekkernij werden geassocieerd. “Ik bleef heel beleefd op dat forum. Zo van, ik begrijp dat je dit zegt, maar heel veel mensen vinden dit een heel naar woord. Werd ik uitgescholden, voor goor zwart joekel en vieze roetmop. Waar ik écht strontchagrijnig van werd was dat ik geblokkeerd werd op dat forum. Dat was de eerste keer dat ik de pen pakte.” Nu hoopt Akwasi dat zijn bundel een beroep doet op de empathie van mensen, die nog steeds niet begrijpen waar de Zwarte Pieten discussie om gaat. Hij wil geen drammer zijn, maar als ze hem er naar vragen, geeft hij antwoord. De knipoog is in zijn bundel nooit ver weg.
Alleen heeft hij weinig geduld met mensen, die niet willen luisteren. “Mensen, die roepen, dat de paashaas nu in gevaar is, of dat straks ook Kerstmis van ze wordt afgepakt (…) Die hebben een gebrek aan empathisch vermogen. Die willen niet luisteren naar de pijn van andere mensen. Kijk, ik wil heel graag, dat mijn kind straks sinterklaas viert. Ik genoot vroeger ook van dat feest. Maar ik wil niet, dat mijn kind straks kankerzwart wordt genoemd.”
Juist, omdat hij zelf nog zo goed weet, hoe dat voelde; net, zoals de cultuurkloof, die hij als kind heeft ervaren, bijvoorbeeld bij zijn vrienden Kevin en Wesley in Osdorp.
Akwasi zegt, dat deze teksten meer van zichzelf zijn dan zijn rapteksten. Daarin kruipt hij vaak in de huid van personages, vertelt hij een groter verhaal, hoewel hij het op zijn eerstvolgende single ook bij zichzelf zoekt. “Die gaat over hoe ik ermee kamp, dat ik niet kan stil zitten, dat er zo veel dingen in mijn hoofd zitten.” Het is misschien niet het meest sexy hiphop onderwerp, hij verwacht ook niet, dat het een knaller van een hit wordt, maar hij wil ermee benadrukken, dat rapmuziek heus niet alleen over pronkzucht en feesten gaat. Daarom vindt hij het zo mooi, dat hiphop zo populair is. “Het is geen subcultuur meer, het is cultuur. De mensen, die Ibsen, Shakespeare of Homerus gaaf vinden moeten weten, dat Tupac een hedendaagse Shakespeare is. Als de Pulitzer Prijs winnende Kendrick Lamar met een plaat komt, luister ik niet zo maar naar die plaat. Ik zoek de teksten erbij. En ik ga er voor zitten. Dan luister ik diep. Weet je hoeveel je daarvan kunt leren? Het is niet normaal hoe mooi het genre is” (https://www.Trouw.nl/cultuur–Media/Akwasi-wil-het-er-wel-over-hebben~b9e248ab/).
Akwasi – Sankofa (foto Akwasi op Twitter)
Rapper Akwasi was twee jaar geleden al ‘klaar met uitleggen’. We spraken hem toen over zijn eerste echte activistische album Bliksem. ‘Mensen vinden de boodschap heftig en ontvolgden me op social Media.’(een artikel van Zaïre Krieger van 9 juni 2020)
Akwasi Owusu Ansah, artiestennaam Akwasi (Amsterdam, 1988), is een Nederlandse rapper van Ghanese afkomst. Hij volgde de Toneelacademie in Maastricht en is vooral bekend als rapper van trio Zwart Licht. Hij was te gast in TV uitzendingen zoals De Wereld Draait Door. Verder speelde hij enkele bijrollen als acteur. In februari 2018 bracht Zwart Licht na een zesjarige pauze Bliksem uit, een album met thema S als slavernij, racisme en politiegeweld.
Moorkop (foto Fototaart)
“In muziek kan ik mijn activisme kwijt. Naast mijn creativiteit, mijn woede, mijn goede humeur en vooral mijn passie. Bliksem is het meest maatschappij kritische album ooit van Zwart Licht. We merkten, dat er veel wordt gesproken over racisme, maar dat het nog te weinig in muziek voorkomt. Hoewel niet al onze nummers een activistische lading hebben, vinden mensen de boodschap heftig. Sommigen hebben me daarom ontvolgd op sociale Media. Vooral het nummer Schoon schip, over de ervaring van een tot slaaf gemaakte op een slavenschip, maakte veel los. Maar ik kan niet rappen over ‘flessen poppen in de club’, zoals sommige rappers, als een vriend door een politieman in een nek klem wordt gehouden, of etnisch wordt geprofileerd.
Als zeventien jarige maakte ik mijn eerste theaterstuk Negerzoenen, blanke vla en Jodenkoeken. Dat ging over waarom ‘zwart’ zo N negatieve connotatie heeft: zwartrijden, zwart geld, en waarom ‘blank’ ‘rein en schoon’ betekent. Ik gooide in dat theaterstuk letterlijk negerzoenen en blanke vla in het publiek. Destijds was de naam ‘n*g*rzoenen’ net veranderd in ‘zoenen.’ De Negro Kisses in Engeland heetten al anders, net zoals de Franse Tête de Nègre. Mensen klaagden dat er ‘niets meer mocht’ in Nederland. Nadat ik zei dat ik geen n*g*r genoemd wilde worden, werd ik flink uitgescholden op internet. Dus schreef ik dat theaterstuk. Dat heet nu ‘activisme’, maar toen wist ik niet eens wat dat woord betekende.”
Beeld van Piet Hein beklad (foto Elsevier Weekblad)
Koloniale standbeelden neerhalen of uitleggen? “Eerst uitleggen, daarna neerhalen. Michiel de Ruyter wordt in films en boeken neergezet als held, maar hij was eigenlijk een crimineel. Hij is onder meer rijk geworden door slavernij, over de ruggen van mijn voorouders. Als we dat verhaal vertellen, willen mensen, die standbeelden zelf wel neerhalen. Sommige activisten zijn klaar met de uitleg van simpele dingen, zoals dat het verheerlijken van slavendrijvers verkeerd is. Dat begrijp ik, maar doe dan iets! Er zijn talloze creatieve manieren om te demonstreren tegen koloniale standbeelden of Zwarte Piet. Zet bijvoorbeeld twintig witte mensen met zwarte gezichten bij een intocht neer. Die schrobben zichzelf dan schoon. Ik demonstreer via mijn Kunst. Als je zelf niets doet, moet je niet afgeven op mensen, die er wel voor kiezen om de dialoog aan te gaan.
Bij Zwarte Piet ben ik het uitleggen voorbij. Als je een overduidelijke karikatuur van een zwarte persoon neerzet en dan ook nog met een Surinaams accentje, dan kan ik je toch niet serieus nemen? Jij respecteert mij niet, ik respecteer jou dan ook niet. Met die Shit hoef je bij mij niet aan te komen.”
Beschermende of activistische vader? “Ik ben net vader en ik weet nu nog niet wat voor effect mijn dochtertje heeft op mijn Kunst. Het betekent wel dat ik er een muze heb bij gekregen. Ik geef mijn activisme meer de ruimte nu zij er is. Ik lees op dit moment al We Should All Be Feminists van Chimamanda Ngozie Adichie aan haar voor. En kinderboeken over Maya Angelou en Rosa Parks. Mijn kind moet trots zijn op haar blackness en ik moet haar voorbereiden op het racisme, waarmee ze te maken krijgt. Ik zoek al naar een school, die Zwarte Piet afwijst. Mijn ouders hadden niets op met mijn activisme. Toen ik voor het eerst demonstreerde tegen Zwarte Piet zeiden ze: ‘Blijf van die mensen hun tradities af’. Mijn dochter voed ik anders op, zij moet de verandering zijn, die de Wereld nodig heeft.” (https://www.oneWorld.nl/lezen/Kunst–cultuur/muziek/Akwasi-ik-kan-niet-rappen-over-feesten-als-er-politiegeweld-is/)
Akwasi houdt een “witboek” bij: dit is een onvolledig naslagwerk voor witte mensen, die zich in hun strijd tegen racisme willen verdiepen.
Het gesprek over racisme is ongemakkelijk, pijnlijk en in Nederland nog vaak taboe, maar racisme is een groot onderdeel van onze geschiedenis, van de oorsprong van onze instituten en onze maatschappij, en daarmee ook van ons dagelijks leven.
Om je effectief in te zetten voor de strijd tegen racisme is het belangrijk om te weten wie je bent, wat je zelf doet en kan doen en waar je het over hebt.
Je inlezen is een goed begin, maar ook alleen dat: een begin. Anti racistisch zijn betekent open staan voor kritiek, pro actief plaats maken, pijnlijk zelfonderzoek en algehele systeemverandering.
‘Niet weten, waar je moet beginnen’ is in ieder geval geen excuus meer (zie https://www.withuiswerk.nl/).
De lotgevallen van Pijpje Drop (foto Catawiki)
Ja, vroeger toen je nog onversneden racistisch mocht zijn, dat waren nog eens tijden! In 1933 verscheen De lotgevallen van Pijpje Drop, een strip uit De Automaat (een blaadje voor de mensen bij wie de olieman aan de deur kwam). De tekeningen waren van P Koenen en de teksten van AS D.
Eerste pagina uit De lotgevallen van Pijpje Drop (foto Catawiki)
Op de site van Lambiek wordt de strip nog zo beschreven.
In de huidige multiculturele maatschappij staan we wat vreemd te kijken bij inhoud en strekking van deze verhaaltjes; destijds was dit onschuldig vermaak zeer populair. (https://www.Tzum.info/2017/08/nieuws-catawiki-biedt-oude–racistische-strip-Lotgevallen–Pijpje–Drop-aan/)
Dems BLM virtue signalling (foto Qresearch)
Enige feiten en statistieken over de politie in de VS
Fact (1)
Only about 2% of police – citizen interactions result in any use of force or threat of force.
This figure includes even very minor uses “force” such as grabbing, pushing, and handcuffing. The overwhelming majority of these types of force result in no injury. Using this very broad definition of force in almost every arrest would result in A reportable use of force.
Fact (2)
Fatal shootings by police officers are extraordinarily rare (about 0.0004% of police contacts) and are declining.
Law enforcement agencies are as focused as they have ever been on finding alternatives to situations that would previously have resulted in deadly force. Police are adopting training that focuses on de escalating volatile situations and recognizing and responding to mental illness in new and innovative ways. Officers are increasingly equipped with less lethal alternatives, such as Tasers. Employing new training and technology have, in some cases, prevented the need for deadly force.
Fact (3)
Though better data collection is necessary, multiple studies suggest that race is not A factor in deadly force decisions by police officers. What S more, only 8 out of 1,000 fatal police shooting incidents in 2019 involved individuals reported as “unarmed” black people. The term “unarmed” does not imply that there was insufficient legal basis for police to use deadly force, only that Media reports indicated the person was unarmed.
Fact (4)
The Department Of Justice, while President Barack Obama was still in office, determined that the “hands up, don T shoot” rallying cry, popularized after the shooting death of Michael Brown, was A manufactured narrative. The DOJ report further determined that Brown attempted to disarm the police officer and that the officer acted in reasonable self defense.
https://www.Justice.gov/sites/default/files/opa/press-releases/attachments/2015/03/04/DOJ_report_on_shooting_of_Michael_Brown_1.PDF
https://www.WashingtonExaminer.com/opinion/4-inconvenient–facts-for-George–Floyd-protesters
So, here’s the 2018 breakdown of the 995 people shot and killed by the police.
403 were white, 210 were black, 148 were Hispanic, 38 were classified as other, and 199 were classified as unknown.
Out of that 995, 47 were unarmed – 23 were white, 17 were black, 5 were Hispanic, and 2 were unknown.
Out of the 30 – 50 million interactions that the police had with the American public last year, 10 million people were arrested, and less than 0.01 percent were shot and killed by the police. Out of those 10 million people arrested, 47 of those shot and killed were unarmed, which equates to 0.00047 percent, 17 of which were black.
Remarkably, for the race baiting, cop hating, left wing propagandists that promote the social theory that all police officers are relentlessly targeting and gunning down unarmed people of color, these statistics prove those claims could not be farther from the truth. The reality is that out of the 10,000,000 arrests made last year in the US, 17 black people shot and killed by the police were unarmed, which equates to 0.00017 percent
https://www.NewsMax.com/t/NewsMax/article/899297?section=bernardkerik&keywords=Police–shootings–crime–statistics&year=2019&month=01&date=22&id=899297.
Anika Sabree – Got Justice: We Should know their names (foto constell8cr)
Blue Tiger Studio – Sietske Bergsma op dinsdag: Black Lives Matter beweert het ene, maar wil iets anders: veel geld
Gepubliceerd op 15 jun. 2020
Sietske ontleedt de hele Black Lives Matter protesten tot de kern.
Reacties
https://youtu.be/Rs30T3CYQAA
Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Black+Lives+Matter
Plaats een reactie