Arie Booy – Luchthavens bundelen kracht + Hedzer Faber – Den Helder Airport blijft zwarte cijfers schrijven + Frans van den Berg – Schiphol wil serieus onderzoek naar luchthaven op zee
Luchthavens bundelen kracht
In Aberdeen heeft Den Helder Airport zich aangesloten bij een nieuw samenwerkingsverband van de zes grootste offshore helikopter vliegvelden van Europa.
De organisatie heet North Sea Heliports Alliance (NSHA) en omvat naast Den Helder luchthavens in Aberdeen, Emden, Esbjerg, Kirmington en Stavanger.
Doel van de samenwerking is het bundelen van de krachten nu de offshore industrie van olie en gas aan het omschakelen is naar offshore wind.
De afgelopen jaren waren al een teken aan de wand toen door de sterk gezakte olieprijs er sprake was van minder helivluchten op De Kooy. Directrice Conny van den Hoff en haar rechterhand Nick Waterdrinker van Den Helder Airport gingen daarom op zoek naar nieuwe verdienmodellen.
Zo werd contact gelegd met heliports aan de Nederlandse kust en een plan gemaakt voor een heliport in IJmuiden die vanuit Den Helder aangestuurd kan worden.
Exploitatie
Ook de internationale samenwerking, die nu beoogd wordt, is een uitvloeisel van de zoektocht naar meer werk door het ten gelde maken van de aanzienlijke expertise, die in de Kop van Noord-Holland is opgebouwd met het exploiteren van een vliegveld en heliport.
De Helderse luchthaven heeft het initiatief voor de bundeling genomen en eind september komen de leden bijeen in Hamburg om zich op de Windenergy beurs te presenteren.
In Nederland wordt na de vakantie verder gewerkt aan het model van een Helderse hub met andere heliports als satellieten daar omheen.
Er zijn gesprekken gaande met Vlissingen, Amsterdam en IJmuiden. Met de collega’s in Eemshaven kon nog niet overlegd worden, omdat niet bekend is welke exploitant die helikopterhaven gaat runnen.
Volgens de organisatie van de Nederlandse Defensie industrie is er op 4 september in Den Helder een ’Jaarbijeenkomst Heliplatform’.
Maar zowel directeur Van den Hoff van de luchthaven als een woordvoerder van het Defensie Helicopter Commando weet niet wat er tijdens die bijeenkomst op de agenda staat.
Noordhollands Dagblad, 7 augustus 2018, 12:00
Moeilijke tijden in de offshore of niet, Den Helder Airport blijft zwarte cijfers schrijven
Den Helder – Moeilijke tijden in de olie en gassector of niet, Den Helder Airport blijft keurige zwarte cijfers schrijven.
Vorig jaar is afgesloten met een winst van iets meer dan twee ton, vergelijkbaar met het jaar daarvoor, blijkt uit de jaarrekening, die met de gemeenteraad van Den Helder is gedeeld. De gemeente is aandeelhouder van de civiele luchthaven.
Volgens luchthavendirecteur Conny van den Hoff is het een kwestie van solide beleid. “We hebben geld opgepot in de goede tijden. En we zijn voordurend op zoek naar nieuwe markten. We zijn nu officieel een offshore wind vliegveld.”
Dat gaat om helikoptervluchten voor windmolenturbine fabrikant MHI Vestas, dat druk is met windmolenparken in de Duitse Bocht. Dat personeel vanuit Nederland daar naartoe wordt gevlogen heeft te maken met de gunstige ligging van Den Helder.
Personeel van van over de hele wereld landt op Schiphol en van daaruit ben je eenvoudigweg een stuk sneller in Den Helder dan in de Eemshaven of Emden.
De komende jaren blijft Den Helder Airport volop acquireren in deze markt, zegt Van den Hoff. Verder neemt de belangstelling voor dronevluchten toe. Er is een ’veelbelovende speler,’ die mogelijk tijdelijk plek krijgt in de laatste beschikbare hangar. Helikopters blijven de belangrijkste activiteit.
In het verleden waren er zorgen over de continuïteit van de samenwerking met Defensie. De civiele luchthaven kan bestaan door gebruik te maken van defensiefaciliteiten. Maar die zorgen zijn compleet uit beeld, zegt de directeur. “En dat geeft veel rust.”
Helderse Courant, 22 augustus 2019, 20:59
Schiphol wil serieus onderzoek naar luchthaven op zee
Amsterdam – Schiphol directeur Dick Benschop wil, dat er een serieus onderzoek komt naar de mogelijkheid om een luchthaven op zee te bouwen. “En als dat haalbaar is, dan moet je het snel doen. Anders investeer je teveel op land.”
Luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen heeft wel een zogeheten quickscan laten maken, maar dat overzicht van voor en nadelen is grotendeels gebaseerd op verouderde onderzoeken. Er is wel naar nieuwe technieken gekeken, zoals het boren van tunnels vanaf het huidige Schiphol naar het eiland voor de kust. Maar dat is niet tot in detail gedaan. Ook is niet gekeken naar de opbrengsten, zoals van woningbouw op de plaats van de start en landingsbanen.
De minister vond de kosten, geschat op 45 miljard euro, te hoog. Dat enorme bedrag komt mede, omdat op de plek van het vliegveld in zee nu windmolens staan gepland en dan weer moeten verdwijnen. Een vervolgonderzoek vind zij niet nodig.
Serieus
Maar Benschop vindt, dat de quickscan geen antwoord geeft op de vraag, of verplaatsen haalbaar is of niet. “Dan moet je het eerst serieus bestuderen”, stelde hij woensdagmiddag voor op het symposium van de luchtvaartvereniging KNVVL en de Industriële Groote Club Amsterdam. “Een luchthaven op zee is niet het antwoord op de vraag van verduurzaming, want het betekent groei van de luchtvaart. Maar ook op Schiphol wordt ooit de ultieme grens bereikt, wanneer er echt niet meer ruimte op de grond en in de lucht is. Je kan de luchtvaart ook verspreiden of stoppen met groeien.”
De optie van een luchthaven in zee kan tot nog toe op weinig steun rekenen in de Tweede Kamer. Bewonersgroepen zijn wel voorstander, omdat dan ruim een miljoen omwonenden geen geluidsoverlast meer hebben en ultra fijn stof inademen. Ook het bedrijfsleven ziet zo’n eiland voor de kust wel zitten, waarbij passagiers gewoon op Schiphol inchecken. “Met de huidige rentestand kan je wel dertig tot veertig miljard lenen en naar zee uitwijken. Anders blijft Schiphol groeien“, voorziet Paul Wevers, voorzitter van de Amsterdamse ondernemersvereniging ORAM.
Duurzamer
Verschillende sprekers hadden al aangeroerd, dat de luchtvaart wereldwijd de komende vijftien jaar verdubbeld. Wanneer dat iedere vijftien jaar het geval is, is het klimaatprobleem nog groter. De luchtvaart moet dus duurzamer worden. Met nieuwe brandstoffen, motoren en nieuwe vliegtuigtypes, al staan de grote bouwers Boeing en Airbus nog niet te trappelen.
In Nederland is veel kennis en wordt veel onderzoek gedaan bij het NLR, universiteiten, zoals in Delft en bedrijven als Fokker. Daarbij werken ze ook al steeds meer samen met instituten uit andere landen. Maar om het onderzoek echt aan te jagen, is ook meer geld nodig. Zoals straks van de vliegtaks. Die zeven euro per ticket verdwijnt straks in de schatkist in plaats van dat het wordt gebruikt voor verduurzaming van de luchtvaart.
Noordhollands Dagblad, 4 september 2019, 21:24
Reacties:
Nils Vdf Luijt
De Noordzee, het grootste Nederlandse natuurgebied wordt nu al omgebouwd tot een industrieterrein door de mega hoeveelheden subsidiemolens. Daardoor wordt de natuur al grotendeels vernietigd, en nu nog een vliegveld in zee ook. Totale vernietiging van het grootste natuurgebied dat Nederland rijk “was”. Schiphol hoeft niet te groeien, punt uit. Leefbaarheid en natuur voor economische belangen.
Evert Bakering
Goed plan.
Schiphol is een grote “gangmaker” van de economie, dus erg belangrijk.
En natuurlijk is het haalbaar, we moeten er alleen geen “spoedklus” van maken.
Overigens had BosKalis in iets van 1980 al een “plan”, ok, misschien niet helemaal objectief.
Een begin/idee is er dus al.
Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=Conny+van+den+Hoff
https://robscholtemuseum.nl/?s=Den+Helder+Airport
https://robscholtemuseum.nl/?s=Schiphol
Plaats een reactie