Redactie DHA – Kabinet besluit tot bouw van Combat Support Ship Zr. Ms. Den Helder + Arie Booy – Van Zanten nieuwe commandant van het KIM
Kabinet besluit tot bouw van Combat Support Ship Zr. Ms. Den Helder
Combat Support Ship Den Helder (foto Defensie)
Den Helder – Het kabinet heeft donderdagavond met een zogenaamde D brief aan de Tweede Kamer voorgelegd, om met de bouw van het ‘Combat Support Ship’ Zr. Ms. Den Helder te starten. Met dit nieuwe schip wordt de bevoorradingscapaciteit van de Koninklijke Marine weer uitgebreid naar twee schepen. Een essentiële behoefte voor de marinevloot, waarvan Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) de bouw gaat begeleiden.
Directeur Hein van Ameijden van DSNS is verheugd met deze stap van het kabinet, maar wacht uiteraard het oordeel van de kamer nog af. “De Schelde is al 140 jaar de belangrijkste leverancier van Defensie en de Koninklijke Marine. Het is onze specialiteit om complexe marineschepen op tijd en binnen budget te leveren, waarbij altijd gebruik wordt gemaakt van een brede keten van Nederlandse toeleveranciers.”
Deze maand was het precies tien jaar geleden. dat de laatste opdracht voor de bouw van een groot Nederlands marineschip werd vergeven. Van Ameijden: “Gelukkig hebben we een gezonde exportmarkt, zodat we in tussenliggende jaren de in Nederland opgebouwde expertise op peil konden houden. Zo hebben we samen met de Nederlandse marinebouw tien fregatten voor buitenlandse klanten gebouwd. Daarnaast wordt momenteel gebouwd aan een zeer complexe ijsbreker voor de Australische autoriteiten. Door deze export opdrachten zijn we nu gereed en toegerust voor de komende projecten van de Koninklijke Marine.”
2024
Het nieuwe Combat Support Ship voor de Koninklijke Marine, is gebaseerd op het ontwerp van het eerder door Damen gebouwde Joint Support Ship Zr. Ms. Karel Doorman. Door een bestaand ontwerp als basis te nemen, is het mogelijk om het schip in 2024 al op te leveren. Het bijna 200 meter lange schip krijgt een 75 koppige bemanning en kan daarnaast nog 75 extra opvarenden meenemen. Er is plek voor meerdere helikopters en zo’n 20 containers. De engineering van het CSS vindt grotendeels in Nederland plaats en een groot aantal componenten wordt geleverd door Nederlandse toeleveranciers aan Damen Schelde Naval Shipbuilding. Het CSS wordt door Damen in Roemenië gebouwd, waarna de scheepstoebehoren en het Combat Management System in Den Helder worden geïnstalleerd.
DSNS bouwt naast het ‘Combat Support Ship’ ook de vervangers voor de M fregatten van zowel de Belgische marine als de Nederlandse marine. Daarnaast is de werf vorige week, samen met haar Zweedse partner Saab Kockums, geselecteerd voor de volgende fase voor de vervanging van de Walrus klasse onderzeeboten.
Den Helder Actueel, 19 december 2019
Van Zanten nieuwe commandant van het KIM
Den Helder – Kolonel Wilko van Zanten wordt de nieuwe commandant van het Koninklijk Instituut voor de Marine.
Op vrijdag 24 januari draagt kolonel Jaco de Bruijne de leiding over het KIM over aan zijn ranggenoot.
De Bruijne trad drie jaar geleden aan als commandant van de Helderse officiersopleiding. Hij moest tussentijds inspringen omdat zijn voorganger, Peter van den Berg, plotseling bevorderd werd tot commandeur. Nederland had Van den Berg nodig als militaire vertegenwoordiger bij de Verenigde Naties in New York.
De Bruijne wordt na de commando overdracht uitgezonden naar Syrië, waar de kolonel Nederland gaat vertegenwoordigen in het internationale gezelschap van waarnemers. Zijn opvolger Van Zanten was commandant van de Johan de Witt.
Helderse Courant, 9 januari 2020, 14:01
Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Zr.+Ms.+Den+Helder
https://robscholtemuseum.nl/?s=Koninklijke+Marine
https://robscholtemuseum.nl/?s=Combat+Support+Ship
https://robscholtemuseum.nl/?s=Damen
https://robscholtemuseum.nl/?s=DSNS
https://robscholtemuseum.nl/?s=Damen+Schelde+Naval+Shipbuilding
https://robscholtemuseum.nl/?s=Zr.+Ms.+Karel+Doorman
https://robscholtemuseum.nl/?s=Combat+Management+System
https://robscholtemuseum.nl/?s=M+fregat
https://robscholtemuseum.nl/?s=Belgische+marine
https://robscholtemuseum.nl/?s=Saab
https://robscholtemuseum.nl/?s=Saab+Kockums
https://robscholtemuseum.nl/?s=Thyssen+Krupp+Marine+System
https://robscholtemuseum.nl/?s=Walrus+klasse
https://robscholtemuseum.nl/?s=onderzeeboten
https://robscholtemuseum.nl/?s=KIM
https://robscholtemuseum.nl/?s=Koninklijk+Instituut+voor+de+Marine
https://robscholtemuseum.nl/?s=Wilko+van+Zanten
https://robscholtemuseum.nl/?s=Johan+de+Witt
https://robscholtemuseum.nl/?s=Peter+van+den+Berg
https://robscholtemuseum.nl/?s=Verenigde+Naties
https://robscholtemuseum.nl/?s=Jaco+de+Bruijne
https://robscholtemuseum.nl/?s=Syrië
Op zich natuurlijk goed dat de tot op het bot uitgeklede marine een tweede bevoorrader krijgt. In een eerder ontwerp had het schip een kanon op het voordek. Dat is helaas wegbezuinigd. Nou wordt een bevoorrader natuurlijk beschermd door het vlootverband waarvan het schip deel uitmaakt, maar ik ben van mening, dat ieder marineschip stevige tanden moet hebben. En wel om twee redenen; Niets is onvoorspelbaarder dan oorlog. En ten tweede; Nederland maakte in het verleden op wel heel aparte wijze gebruik van bevoorradingsschepen. Onder andere door ze op anti-piraterij missies te sturen. Helaas heeft ons land een trieste traditie op het gebied van onderbewapende marineschepen. De OVP patrouilleschepen zijn daar een voorbeeld van. Deze nauwelijks bewapende schepen dragen een P en een nummer op hun boeg. Die P zou een R moeten zijn, van rondvaartboot. Niet de schuld van de marine, maar van de politiek. Die wil marineschepen waarmee je wel je vlag kunt vertonen, zodat je internationaal meetelt, maar die direct wegvaren als er stront aan de knikker is. Michiel de Ruyter draait zich om in zijn praalgraf.