Topform adopteert 30 olifanten van de Elephant Parade
Van oudsher heeft Topform een bijzondere band met kunst. Zo was de actie met kunstkoeien indertijd een doorslaand succes. Met de Elephant Parade pakken de Topform dealers het nog grootser aan. Niet alleen is de olifant aanzienlijk groter, ook de actie is langer en groter.
De “Elephant Parade” is net als de “Cow Parade” een zeer succesvol kunstproject. In navolging van “Elephant Parades” in Rotterdam (2007) en Antwerpen (2008) zijn dit jaar Amsterdam, Dublin en Londen aan de beurt om thuisbasis te worden van een unieke olifantenparade. De Elephant Parade is een jaarlijks terugkerend evenement dat aandacht vraagt voor de bescherming van olifanten. Topform, design meubelmerk van Euretco, heeft voor 2009 het hoofdsponsorschap op zich genomen door 30 full size olifantenbeel- den te adopteren. Elephant Parade levert de olifanten blanco en Topform heeft deze door gerenommeerde kunstenaars laten beschilderen, onder wie Corneille, Ans Markus, Rob Scholte, Jacques Tange, Sven Hoekstra, Sjer Jacobs, Erik van Zwezerijnen, Henk VierVeijzer, Clemens Briels, Menno Baars, Wouter Stips, Petra Hartman, Marijn Morée, Anders Wolhaar, Trix Lanen, Lia de Craen, Swen Bogards, Jacqueline Bozon, Gert Paans, Jerre Hakse, Wilma Veen, Fabian, Riet Koel- Meijer, Wilhelmine Nijboer en Ria van Huffel.
Als meubeldesigners doen mee: Jan des Bouvrie, Kurt Beier, Manon Eli en Michelle Moore. Behalve Jan des Bouvrie hebben de designers allemaal modellen ontworpen voor Topform. Ook de art director van Topforms reclamebureau HMR doet mee met een bijzondere olifant: ééntje met een ‘QR-code’ die door sommige mobiele telefoons vertaald wordt wanneer je deze fotografeert: Er komt dan een boodschap in plaats van de code in beeld!
Lee Towers doet de kick off Tijdens de kick off van de actie, 22 juni aanstaande, worden de olifanten voor het eerst samen geëxposeerd in de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam. Daar veilt Topform de eerste olifant. De opbrengst van dit event gaat naar de Daniel den Hoed kliniek. De veiling wordt verzorgd door Sotheby’s. Veilingmeester Lee Towers, niet voor niets de ambassadeur van de Daniel den Hoed, zal de veiling leiden.
Na aftrek van de organisatiekosten komt de opbrengst van de hele actie, tijdens een veiling in de Westergasfabriek in Amsterdam door veilinghuis Christies, ten goede aan een stichting die de Thaise olifant beschermt (www.elephants- soraida.com), die een ziekenhuis voor zieke olifanten heeft opgezet in Lampang. Verder gaat een deel naar andere olifant gerelateerde doelen. In de tussentijd gaat de ‘Topform-kudde’ (augustus tot en met oktober) naar het Museumplein in Amsterdam. De overige 70 olifanten van de Elephant Parade kom je dan verspreid tegen in de binnenstad. De Topform olifanten hebben deze bijzondere lokatie weten te claimen als hoofdsponsor van de Elephant Parade.
Burgemeester zet olifant in grondverf
De 30 full size olifanten zijn eerst echter elk naar één van de Topform dealers gegaan. Lokaal ontwikkelen de dealers hun eigen actie voor consumenten. Zij krijgen hiervoor een zeer complete PR toolkit van Topform waarmee zij de media en de markt kunnen bewerken. Sommige dealers hebben die toolkit bijna niet nodig. Zo is Frank Raijmakers, vestigingsmanager van het Helmondse Binnenhuis, direct op zoek gegaan naar een lokale kunstenares die hij in Jacqueline Bozon vond. Zij wilde de olifant een Helmondse uitstraling meegeven door het logo van de gemeente erin te verwerken. De stadspromotor van de gemeente was zo enthousiast dat hij burgemeester Fons Jacobs inseinde. Die kwam spontaan helpen de olifant in de grondverf te zetten. Zo groeide het enthousiasme en inmiddels is Raijmakers zelfs bezig een aantal bedrijven als sponsor te werven om de olifant uit de veiling terug te kopen. ‘We vinden dat de olifant moet terugkeren in Helmond. Hij kan dan worden ingezet bij stedelijke evenemen- ten. De bedrijven die sponsoren, mogen de olifant ook inzetten voor hun acties, al naar gelang hun bijdrage. Al met al hebben we al flink wat reuring teweeg- gebracht met de actie. Tweede Paasdag is door de burgemeester de olifant officieel onthuld, waarmee we opnieuw de aan- dacht op ons gevestigd hebben. Want behalve het steunen van een goed doel, is het mooi dat we met de Elephant Parade een promotionele actie hebben waar we maandenlang plezier van hebben’, aldus Raijmakers. Gertjan Smellink uit Oldenzaal op zijn beurt nodigde de kunstenaar Marijn Morée uit om in zijn zaak Smellink Wonen en Design de olifant te komen beschilderen. ‘We hebben onze klanten uitgenodigd voor een hapje en een drankje. Wie tijdens het verblijf van Marijn Morée meubilair kocht, kreeg een fraaie zeefdruk van een van zijn werken cadeau van ons. De lokale media hebben er ruimschoots aandacht aan besteed.
Het aardige van de actie is dat je er lange tijd op kunt inspelen. Wij hebben bijvoorbeeld de replica’s van Morée voor klanten klaarliggen tot de miniatuur- olifantjes geboren zijn. Alle dealers zullen namelijk bij aankoop van een Topform- product een replica-olifantje van 20 centimeter weggeven.’
Per definitie een succes Dick Noltee, marketing directeur van Topform: “Onze payoff ‘Heel Persoonlijk’ geldt niet alleen voor de meubelen van Topform en de mensen die er in leven. Topform kent een lange traditie met betrekking tot kunstprojecten en goede doelen.” Het meubelmerk ziet kunst als een belangrijke manier om je interieur een persoonlijk tintje mee te geven. Daarnaast hecht Topform veel waarde aan maat- schappelijke betrokkenheid. Noltee: “De kunstolifanten zijn naar ons idee unieke kunstwerken waar je letterlijk en figuurlijk met een fijn gevoel op kunt terugkijken. Daarnaast ondersteunen wij graag projecten die bijdragen aan een positieve toekomst. Topform heeft haar imago voor een belangrijk deel te danken aan de samenwerking met veel bekende ontwerpers. Kunst hoort bij Topform, dat hebben we jaar in jaar uit kunnen ervaren.
‘Uiteraard maken we met elkaar, onze leverancier, ontwerpers en kunstenaars, er een klein feestje van’
Het project met de Elephant Parade past perfect in deze lijn. Daarom profileert Topform zich als één van de ambassadeurs van de Elephant Parade. De consument zal aangetrokken worden door de unieke kunstobjecten en draagt bij de aankoop van zijn meubelen het goede doel een warm hart toe. Immers, bij aankoop krijgt hij een genummerd en gecertificeerde replica van het origineel. En daarmee wordt het, net als je eigen interieur “Heel Persoonlijk”. En laat dat nu onze ‘payoff’ zijn!” De olifanten, beschilderd door bekende en iets minder bekende kunstenaars worden gedurende een bepaalde periode in de thuisstad van de “Elephant Parade” op allerlei unieke locaties ten toon gesteld, waarna ze na afloop geveild worden. In Amsterdam zal de veiling in handen zijn van het gerenommeerde veilinghuis Christie’s. Doel is uiteraard de recordopbrengst ruim te overtreffen.
Maak er een feestje van De veilingen in Rotterdam (2007) en Antwerpen (2008) zijn een gigantisch succes geworden met een opbrengst van respectievelijk € 248.000 (48 olifanten) en € 477.900 (61 olifanten). In Antwerpen bracht één olifant zelfs het bedrag van € 32.000 op. De veiling in Antwerpen (nov.2008) is een groot spektakel geweest waar- aan alle kranten zeer uitgebreid (pagina’s groot) aandacht hebben besteed. Topform schrijft met andere woorden in op een actie die per definitie een succes zal worden. ‘Uiteraard maken we met elkaar; onze leverancier, ontwerpers en kunstenaars er een klein feestje van’, zegt Noltee. ‘We maken van de gelegenheid gebruik om ons nieuwe woonboek een mooi introductiepodium te geven. Daarin geven wij onze kijk op leven en wonen weer, zoals verschillende generaties die ervaren. Vanzelfsprekend zoeken wij hier de landelijke pers voor op om aandacht te vragen voor ons initiatief (goed doel) en ons woonboek. De Topform Elephant Parade wordt als onderdeel meegenomen in het nieuwe Topform woonboek 2009-2010. De actie als zodanig wordt in het najaar 2009 ook nog expliciet gecommuniceerd in de Topform najaars- flyer. Van de actie zullen uiteraard ook speciale (inhaak)advertenties gemaakt worden. Verder komen er ook speciale banieren voor de winkel.’ Meer informatie over deze actie? Neem dan een kijkje op:
http://www.elephantparade. com.
Of Topform, telefoon: (0345) 51 22 42
Profiel, Powered by Euretco, Jaargang 17, nr 1, mei 2009
http://www.euretco.com/wp-content/uploads/2011/06/Profiel-nr-1-2009.pdf
Plaats een reactie