Delano Weltevreden – Gemeente koopt grond Port terug + Redactie DHA – Port of Den Helder verkoopt Westoever en Spoorweghaven aan gemeente (update)
Gemeente koopt grond Port terug
Locaties geschikt voor bedrijven en woningbouw
Den Helder – De gemeente Den Helder koopt voor 4,2 miljoen euro vier percelen op Westoever en Spoorweghaven terug van de Port of Den Helder.
Ook draagt de gemeente Den Helder bij aan de kosten van de renovatie van diverse kunstwerken (bruggen, sluizen) ter waarde van 2,8 miljoen euro. Dat is het voorstel dat burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad voorleggen.
Met deze constructie is een oplossing gevonden voor de geldnood waar het havenbedrijf in verkeerde. Het geld was onder andere nodig voor onderhoud aan kades.
Port of Den Helder verkoopt de vier percelen voor een markt conforme prijs aan de gemeente Den Helder. De gemeente wil deze percelen aankopen vanwege hun strategische waarde. Zij liggen namelijk dichtbij de binnenstad.
De bruggen en sluizen die met de 2,8 miljoen euro worden gerenoveerd zijn weliswaar eigendom van de haven, maar dragen volgens havenwethouder Kees Visser niet bij aan de opdracht van PoDH om de haven te exploiteren. Kunstwerken zijn onderdeel van de openbare infrastructuur die cruciaal is voor de gehele stad, inclusief de haven.
In verband met de verzelfstandiging van de haven had de gemeente onder andere grond overgedragen aan PODH. Een deel van die grond koopt de gemeente nu terug.
“Wij zien kansen om die gronden verder te ontwikkelen en er mogelijk aan te verdienen”, zegt wethouder Michiel Wouters. “Met bijvoorbeeld woningbouw en bedrijven terreinen. Een deel van de grond ligt tegen het Ravelijncenter aan. En tegen de Ruyghweg. We gaan dat nu verder uitzoeken.”
Havenwethouder Visser zegt dat beide partijen baat hebben bij de gekozen oplossing. Directeur Jacoba Bolderheij van PODH is het daarmee eens: “Port of Den Helder kan zich nu nog beter richten op haar kerntaken en inspelen op de markt van onderhoud en logistiek in de offshore industrie, haar intensieve samenwerking met de Koninklijke Marine en haar faciliterende rol in de energietransitie.”
De gemeenteraad neemt op 17 december een besluit over het voorstel.
Helderse Courant, 29 november 2018
Reacties:
Henk van Kuijk
Hetzelfde kunstje als met de schouwburg wordt gespeeld. Interessant: de gemeente is eigenaar van Port of Den Helder, en koopt grond van zichzelf. En heeft maar 1.9 miljoen om uit te geven. Waar komt dat geld vandaan? Kan PoDH ook gewoon eens een jaarrapportage inkomsten uit werkzaamheden en uitgaven presenteren aan de Raad, dat zou een echte win-win/ of verlies-verlies rekening bieden. Nog zo’n “verbonden” doofpotpartij, net als Zeestad. Ophouden met die blokkade van democratie, zonder enige controle door dhr Visser en de Raad.
Port of Den Helder verkoopt Westoever en Spoorweghaven aan gemeente (update)
Den Helder – De gemeente Den Helder koopt vier percelen op Westoever en Spoorweghaven van Port of Den Helder (PoDH) voor een bedrag van 4,2 miljoen euro. Ook draagt de gemeente Den Helder bij aan de kosten van de renovatie van diverse kunstwerken, ter waarde van 2,8 miljoen euro. Dat is het voorstel van het college aan de gemeenteraad.
Port of Den Helder biedt vier percelen Westoever en Spoorweghaven ter overname aan, voor een markt conforme prijs, aan de gemeente Den Helder. De gemeente wil deze percelen aankopen vanwege hun strategische waarde. Het ligt namelijk dichtbij de binnenstad.
Daarnaast stelt de gemeente Den Helder middelen beschikbaar voor de noodzakelijke renovatie van kunstwerken (bruggen en sluizen). Die zijn weliswaar in eigendom van de haven, maar dragen niet bij aan de opdracht van PoDH om de haven te exploiteren. Kunstwerken vormen onderdeel van de openbare infrastructuur, die cruciaal is voor de gehele stad, inclusief de haven.
Win-win
Kees Visser, havenwethouder: ”Hiermee creëren we een win win situatie en heeft de gemeente Den Helder er waardevolle en strategisch terreinen bij”. Directeur van de PoDH Jacoba Bolderheij: “De PoDH kan zich nu nog beter richten op haar kerntaken en inspelen op de markt van onderhoud en logistiek in de offshore industrie, haar intensieve samenwerking met de Koninklijke Marine en haar faciliterende rol in de energietransitie.”
Als de gemeenteraad akkoord gaat met de aankoop van de vier percelen Westoever en Spoorweghaven tijdens de raadsvergadering van 17 december, zal het college nog voor het einde van dit jaar overgaan tot aankoop van deze percelen.
Update
De 4,2 en 2,8 miljoen is samen de 7 miljoen, die de Port of Den Helder bij de gemeente had neergelegd als hulpvraag, waarover ook in de raad al vaker is gesproken. Volgens Visser is met deze oplossing de hulpvraag van tafel, zo stelt Visser.
Den Helder Actueel, 28 november 20 18 – 12:39
Reacties:
Dick Berts
28 november 2018 at 12:49
Gewoon een kunstje om de mega tekorten van Port of Den Helder op kunstmatige wijze weg te werken. Dit hele gat bestaat langzamerhand uit het flikken van kunstjes.
e
28 november 2018 at 13:01
Kijk eerst eens om wat voor terreinen het gaat, Grenzend, aan het Marinapark, Rijksweg Industrie terrein en het Arsenaal ( oude Div Mag En Mijnendienst) en HVC afvalstation. Gewoon een plek waar niets meer mee gedaan kan worden. Dus net wat Dick zegt “Flikken van kunstjes” Dus wat strategische waardevolle terreinen. Gewoon een dode hoek waar je niets meer mee kan.
Henk van Kuijk
28 november 2018 at 13:02
Inderdaad, hetzelfde kunstje als met de schouwburg wordt gespeeld. Interessant: de gemeente is eigenaar van Port of Den Helder, en koopt grond van zichzelf. En heeft maar 1.9 miljoen om uit te geven. Waar komt dat geld vandaan? Kan PoDH ook gewoon eens een jaarrapportage inkomsten uit werkzaamheden en uitgaven presenteren aan de Raad, dat zou een echte win-win/ of verlies-verlies rekening bieden. Nog zo’n “verbonden” doofpotpartij, net als Zeestad. Ophouden met die blokkade van democratie, zonder enige controle door dhr Visser en de Raad.
F.Brand
28 november 2018 at 15:42
Ja, dit snap ik ook niet …alles valt toch onder de Gemeente D-H….dus wat Henk zegt…”koopt grond van zichzelf”.??!! om….
Andrea
28 november 2018 at 23:08
Sterker nog F. Brand, de gemeente heeft de gronden bij de oprichting van PoDH aan de BV geschonken. Dus op papier niets aan verdient, en nu moeten ze die zelfde gronden voor 7 miljoen “terug” kopen.
En van welk geld doen ze dat? De provincie wil een extra dekking in de begroting zien van 1 miljoen euro. En ze geven 7 miljoen uit. Gat in de begroting is dus nu 8 miljoen euro!
lekker makkelijk geld uit geven van een ander…. Het college zal met hun dikke salaris het niet merken als de belasting weer verder omhoog moet.
Dick Berts
28 november 2018 at 13:04
2019: Gemeente Den Helder koop voor twee ton van Port of Den Helder een paar oude werkschoenen van Kees Turnhout. Kees Visser, havenwethouder: ”Hiermee creëren we een win-win situatie en heeft de gemeente Den Helder er waardevolle en strategisch objecten bij voor het Helders Museum”.
F.Brand
28 november 2018 at 15:43
Dat Win/Win gedoe snap ik ook niet,,, en Kees wel ???
Sjaak.
28 november 2018 at 13:28
Kon de gemeente de kooyhaven niet kopen? Strategisch aan de n9/n99. Mooie fancy woningen aan t water want schepen kunnen er toch niet heen, en gaat podh niet failliet op deze haven. Win-win
SNERT
28 november 2018 at 14:14
Nee, want dat is grond van Hollands-kroon 🙂
Jaco Batenburg
28 november 2018 at 14:30
Vreselijk lachen dit
Als het niet zo erg was
pieterDaens
28 november 2018 at 14:32
wat haat ik cynisme , het is zo dodelijk , het slaat zo iedere discussie genadeloos dood , het is zo trefzeker de kortste weg naar een patstelling waar je nooit meer uitkomt ……..kon ik maar zeggen , klojos`s , jullie zien het verkeerd , maar dat is het hem nu net , dit zien jullie , en iedereen met een beetje verstand idem dito , juist helemaal goed .
In 2013 jubelde PoDH dat ze 260 meter kade met een diepgang van 4 meter gerealiseerd had om gevolg te kunnen geven aan de stijgende vraag naar extra kaderuimte . Geweldig , wat een zakelijk instinct , wat een vooruitziende blik , jammer alleen dat er nooit een schip gelegen heeft . Maar niet getreurd , de gemeente , begenadigt met een al net zo vooruitziende , zo niet nog scherper zakelijk instinct , gaat hier een geweldige slag slaan !! Dankzij PoDH bruist en groeit DH in een explosieve vitaliteit door naar meer uitbreiding en levensruimte voor zijn bewoners . Gemakshalve neemt zij daarbij het onderhoud van waardevolle sluizen en andere kostbare kunstvoorwerpen er op de koop toe bij …..We slaan ons op de knieen van pret , nooit was het fijner een jutter te zijn , het is gewoonweg een doorlopend hilarisch hoogstandje waarvoor ik iedereen hartelijk dank ….En ondertussen denk ik aan de slogan ” Den Helder kust de zee ” , om eraan toe te voegen ” maar wie kust Den Helder ” ……in ieder geval niet deze bestuurders . Want zij slaan het , bont en blauw , zij beuken het , zij zijn als de branding .
Judge X
28 november 2018 at 14:33
Verbonden partijen bepalen blijkbaar wat de marktconforme prijs is en die prijs is dan weer gebaseerd op wat in het VVD/CDA-goochelplan het beste uit komt.
kobus
28 november 2018 at 17:06
Bepalen van een prijs kan alleen geschieden door een onafhankelijk deskundige en niet door de Gemeente (Kees Visser) zelf. De slager keurt enz…… Kooihaven fiasco ook voor die “deskundigen”(Meskers) van Hollands Kroon. Een roestige kroon. Knulligheid ten top.
e
28 november 2018 at 15:12
STRATEGISCH !!! Wil de zich wethouder noemende hansworst even uitleggen wat hij daarmee bedoeld ??
SVB
28 november 2018 at 15:25
Wat een conclusie… ‘hiermee is de hulpvraag van tafel’ ja, no shit! Hier heb je grond, wat al van je was, en als je ook even al het onderhoud doet van dingen die van ons zijn en je geeft ons precies 7 miljoen euro… dan zullen we je daarna niet vragen om 7 miljoen euro steun!
Geweldig meneer Visser, enorm strategisch… zo kan ik ook rekenen! Ben blij dat we als burger mee betalen aan uw levensonderhoud!
Neem aan dat als PoDH ooit verkocht wordt, dat ze dan de kunstwerken wel gewoon mee mogen verkopen toch, want dan zijn ze ongetwijfeld wel van PoDH en heeft de gemeente er niets over te zeggen…
Denk dat ik mijn huishoudboekje ook in beheer van de heer Visser ga geven, dan gaat het best wel goed met me denk ik!
F.Brand
28 november 2018 at 15:48
De “kunstwerken” zijn toch de bruggen etc. die onderhoud krijgen van …Rijkswaterstaat,,,of is alles anders Nu
S. Brands
28 november 2018 at 16:25
De Den Helder Sage is inmiddels een waardig onderwerp voor het onderzoeksprogramma Zembla….
Dick Berts
28 november 2018 at 18:10
Helemaal mee eens. Den Helder is inmiddels ook een fiks eigen kantoor van de Rijksrecherche waardig.
F.Audiffred
28 november 2018 at 17:01
Beste mijnheer Kees Visser, U bent een mislukte goochelaar.
Bent U Uw verstand kwijt geraakt?
Judge X
28 november 2018 at 18:01
Is de toekomstige grondsanering ook reeds in de ‘marktconforme’ prijs verwerkt ?
RB
28 november 2018 at 18:06
ach na de waterschapsbelasting kan nu dan ook de gemeentebelasting omhoog om al dit gekronkel te bekostigen, en de pizzakoerier zal het de 17e gewoon weer goedkeuren…
Maris
28 november 2018 at 21:20
Directeur van de PoDH Jacoba Bolderheij: “De PoDH kan zich nu nog beter richten op haar kerntaken en inspelen op de markt van onderhoud en logistiek in de offshore industrie, haar intensieve samenwerking met de Koninklijke Marine en haar faciliterende rol in de energietransitie.” whahaha er stonden gisteren 4 man van PoDH de halve middag met de handen in hun zakken te kijken hoe er een bootje werd geborgen zo druk hebben de heren en dames het. Ga eerst eens snijden in die organisatie. Maar nee feestneus Kees Visser verkoopt en koopt een stuk land voor 4,2 miljoen van en aan zich zelf, hoe kan je het bedenken. En dan nog 2,8 miljoen aan de kunstwerken. Welke kunstwerken? Het merendeel is niet eens van de gemeente. Ze kunnen beter met zijn allen in de raad van elf gaan zitten van “de Krabbentukkers”. Elk normaal bedrijf had al failliet geweest. Maar ja ze moesten wat bedenken he voor eind december want dan staat ook de Provincie weer op de stoep. Ik hoop voor Den Helder dat de raad verstandig is en 17 december dit belachelijke plan van tafel veegt.
ferry
28 november 2018 at 22:52
Inderdaad Maris,de raadsleden zouden dit unaniem van tafel moeten vegen,ieder debat over dit ontwerp is bij voorbaat al tijdverspilling.
Dit plan is de waanzin ten top.
Andrea
28 november 2018 at 23:13
De gemeenteraad geeft gewoon weer pootjes. Er is in de gemeenteraad geen enkel vuurwerk meer. Ze volgen braaf het college. En waar zijn de principes van Michiel Wouters, Tjitske Biersteker en Remco Duijnker gebleven…… Het is een schande dat ze zich wethouder noemen…
ferry
30 november 2018 at 09:28
De mogelijkheid is er natuurlijk ook dat de geachte wethouder reeds met een derde partij in gesprek is.
Denk aan project ontwikkelaar waardoor er weer boek winst ontstaat.
Dat zou dan in mijn visie voorkennis zijn.
Het resultaat blijft:de burger betaalt 2 keer.
Feit blijft: als dat zo zou zijn,je speelt gekke Kees en je vult lekker je zakken.
Blijft theorie hoor Kees,en geduld??????
Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=Kees+Visser
https://robscholtemuseum.nl/?s=Port+of+Den+Helder
Plaats een reactie