Kim Noach – Het stilste orkest ooit (PDF)

150 koperen instrumenten, 5000 meter elektriciteitskabels, muziekstandaards, maar geen muzikant in zicht. De Maastrichtse Lutherse kerk is bijna klaar voor het stilste orkest ooit. Nu nog het tweeluik van Rob Scholte ophangen en dan geht’s los voor de Tefaf.

Hoe spreek je dat uit in het Nederlands? Bliksen? Ah, bliksemmm”, zoemt kunstenaar Saulius Vaitiekunas (64) uit Litouwen terwijl het nieuwe woord over zijn tong rolt.

Maar goed, hij was aan het uitleggen dat hij als kunstenaar als een bliksemschicht in de breinen van mensen wil schieten. Alle elektriciteit gebundeld in één tzjoemm pats idee. „Ik hoop dat mensen gaan nadenken over hun plek in de maatschappij als ze dit gezien hebben.”

Dirigent

Hij wijst naar zijn installatie in opbouw. In de prachtige Lutherse kerk in hartje Maastricht verrijst zijn Requiem to the orchestra, een groot opgezet kunstwerk, waarop je elk moment muzikanten verwacht. Er staan lege stoelen kris kras door elkaar, muziekstandaards, 5000 meter aan elektriciteitskabels ligt klaar en 150 koperen blaasinstrumenten (nog gedeeltelijk in dozen). „Requiem is op twee manieren uit te leggen”, klinkt het enthousiast. Requiem, zoals het muziekstuk, waarin overledenen herdacht worden. „Interessanter vind ik de betekenis van de titel, dat requiem staat voor het orkest, dat passé is. Niet meer bestaat. Dat is, wat ik betoog met de installatie. Je ziet hoe de stoelen veelal ook met de rug naar elkaar staan. Het orkest is onze maatschappij, niemand luistert nog naar elkaar. Niemand let op de dirigent, die zoek is. Iedereen trompettert als het ware door elkaar heen.”

Luther

Het is hoog tijd voor een ander deuntje, knikt Vaitiekunas glimlachend. Om weer in overeenstemming te komen en meer naar elkaar te luisteren.

Het is de tweede keer, dat zijn ‘stilste orkest ooit’ te zien is in ons land. Dordrecht had in 2014 de première (in een kleine opzet), vertelt de Maastrichtse kunstenaar Alfons de Laat. Het is aan De Laat te danken dat Vaitiekunas in Maastricht de hoofdgast is van de komende ‘Tefaf expositie’. De Laat woonde jaren in Litouwen en kende daardoor
het werk van de kunstenaar.

Het werk is vanaf 10 maart te bekijken in de Lutherse kerk.

Tegelijkertijd zal dan ook het tweeluik Luther van de bekende kunstenaar Rob Scholte te zien zijn, vertelt Maria Essers van het organiserende Argus Buurtplatform (6211 – Kunstkwartier). „We proberen rondom de Tefaf altijd iets bijzonders te organiseren. Een kunstzinnige reflectie op de leegte, die in de samenleving is ontstaan. In de politiek, in de wereld worden mensen tegen elkaar opgezet, maar wat is daar nu de meerwaarde van? Dat is precies ook wat Saulius betoogt met zijn maatschappij kritische installatie. Kunnen we nog wel samen spelen?”

Saulius Vaitiekunas.

Het buurtplatform vindt het belangrijk, dat kunst voor iedereen toegankelijk is. Essers: „De Tefaf is best prijzig en niet iedereen kan dat betalen. Daarom kunnen mensen bij ons gratis binnen.”

Requiem to the orchestra is te bekijken van 10 t/m 19 maart van 18 tot 22 uur, Lutherse kerk, Hondstraat 14, Maastricht.
Tegelijkertijd met ‘Requiem to the orchestra’ opent het buurtplatform in de Brandweerkantine, Capucijnenstraat 21, Maastricht de expositie ‘A Pin’, open van 12 tot 20 uur. Hieraan werkt het Natuur Historisch Museum mee.

De Limburger, 28 februari 2018

Meer informatie:

PDF:
Flyer tentoonstelling Lutherse Kerk Maastricht

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CAPTCHA ImageChange Image