Delano Weltevreden – Op postkantoor bieden geopend

In het oude postkantoor is het Rob Scholte Museum gevestigd.

Het oude postkantoor wordt op 1 oktober overgedragen aan een nieuwe eigenaar.

Die datum is onder voorbehoud. Dat staat in de verkoopdocumentatie, die is opgesteld door erfgoed expert Redres uit Hilversum.

Het voorbehoud heeft alles te maken met de weigering van kunstenaar Rob Scholte om het pand te verlaten. Scholte heeft zijn Rob Scholte Museum in het gebouw gevestigd en wil daar graag blijven zitten. Diverse gesprekken tussen hem en de gemeente hebben niet geleid tot een overeenstemming. De kunstenaar beroept zich op een huurovereenkomst, de gemeente zegt dat hij het pand in bruikleen heeft. De rechter moet nu bepalen, of Scholte het pand moet verlaten.

Bezichtigen

Gegadigden kunnen het postkantoor alleen op 9 en 23 augustus bezichtigen. Op beide dagen van 10.00 tot 12.00 uur. Biedingen moeten uiterlijk 4 september in bezit zijn van het Helderse notariskantoor Glas & Mulder. Uiterlijk 12 september bepaalt de gemeente, wie de nieuwe eigenaar wordt. De koopovereenkomst wordt een week later getekend. Als de koper het pand niet afneemt, moet hij een boete van 40.000 euro betalen. Dat is exclusief eventuele schadevergoedingen, staat in de lijvige verkoopdocumentatie. Het postkantoor, een ontwerp van architect J. Krüger, is in 1965 gebouwd. De WOZ-waarde van het bijna 3600 vierkante meter grote gebouw zit net boven de 1 miljoen euro. Voor nutsvoorzieningen is de nieuwe eigenaar straks 15.000 euro per jaar kwijt.

Gegadigden moeten, als zij een bod uitbrengen, ook vertellen wat zij met het pand willen doen. Op de verdieping mogen maximaal tien woningen komen. Ook horeca en een culturele invulling zijn mogelijk.

De gemeente heeft een asbest inventarisatie laten uitvoeren. Voordat het pand wordt verkocht, worden de asbesthoudende delen op kosten van de gemeente verwijderd.

Noordhollands Dagblad, 31 juli 2017, 20:00

1. Drie dingen vallen op;

– De onmetelijke snelheid die er ineens wordt betracht bij de verkoop van het postkantoor. Dit komt de zorgvuldigheid niet ten goede. Enige verklaring hiervoor; De frustraties van stadhouder Schuiling over de kritiek die Scholte op hem heeft. Dit is de enige oorzaak van het slopen van het museum.

– Dat -op Rob Scholte en ondergetekende na- niemand in dit Palermo aan het Marsdiep kritiek durft te hebben op wethouder onroerend goed Lolke Kuipers, die tegelijkertijd directeur eigenaar van een commercieel onroerend goed bedrijf is. De gedragscode politieke ambtsdragers Den Helder verbiedt zelfs de SCHIJN van belangenverstrengeling.

– In het honderden pagina’s dikke verkoopdocument gaat er slechts een zin over het Scholte museum. Diens levenswerk zou een ’tijdelijke invulling’ van het gebouw zijn. Een museum als viskraam?? Toen Scholte nog niet door had in wat voor maffia gat hij terecht was gekomen, werkten het college en Scholte eendrachtig samen aan de vestiging van een museum van internationale allure in het oude postkantoor. Nu spreekt stadhouder Schuiling eens van een tijdelijke invulling, wat een onmetelijke rat! De hoogste tijd voor een stadhouderloos tijdperk!

2. the elephant in the room….waarom was de waarde/prijs van de pand niet aan de huurder/museum directeur doorgespeeld toen hij interesse toonde en daarover heeft gevraagd???
    en waarom opeens weten zij dat nu wel (gewoontjes thimple – “woz waarde”)
    oompa loompa

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.