Martijn Gijsbertsen – Icoon Afsluitdijk kan uitgroeien tot ’toeristenmagneet’ van formaat Mont Ventoux
Wieringerwerf – De Afsluitdijk is een internationale toeristenmagneet, waarvan ondernemers in de Kop van Noord-Holland de aantrekkingskracht stukken beter kunnen verzilveren dan nu het geval is.
Dat was maandagmiddag de boodschap tijdens een inspiratiebijeenkomst voor bedrijven uit de recreatiesector in Van der Valk-hotel Wieringermeer in Wieringerwerf.
Op de sessie, op touw gezet door het projectbureau De Nieuwe Afsluitdijk, kwamen ongeveer honderd belangstellenden af.
Zij kregen te horen dat de Afsluitdijk, die tot 2022 wordt verbeterd, nu al jaarlijks 300.000 bezoekers trekt.
Promotie
Door betere promotie in combinatie met ontwikkeling van nieuwe trekpleisters (zoals een vismigratie rivier en beleef centrum, evenementen en activiteiten) moet dat aantal flink worden opgekrikt.
Hoe trek je meer mensen voor een langer verblijf naar de Afsluitdijk? Zodat ze er niet alleen stoppen voor een kop koffie en plas, snelle hap of frisse neus, maar er ook andere dingen consumeren, hun geld uitgeven en misschien wel in de buurt blijven overnachten?
Door ze vertier en een aantrekkelijk programma te bieden. Zoals sportieve arrangementen, waarbij ze de verbinding tussen Noord-Holland en Friesland kunnen ’bedwingen’. Te voet, hardlopend, op de fiets, step, surfplank of bijvoorbeeld kiteboard.
Zo kan de dijk, het icoon van de Nederlandse waterbouwkunde, doorgroeien naar een toeristenstatus á la de wielertrekpleisters Mont Ventoux of Alpe d’Huez. Die rotsvaste overtuiging heeft Tjalling Dijkstra, projectmanager bij De Nieuwe Afsluitdijk.
Graantje meepikken
Hij vertelde dat Rijkswaterstaat tot 2022 ruim een miljard euro in verbeteringen aan de dijk investeert. Inclusief toeristisch-recreatieve ontwikkelingen. In zijn ogen kunnen ondernemers in de regio, als zij aanhaken, daarvan prima een graantje meepikken.
,,Er liggen kansen’’, meent ook gedeputeerde Jaap Bond. ,,Als op een plek, waar eigenlijk niks is, al 250.000 mensen per jaar stoppen, hoeveel worden dat er als er wel wat te doen is en daar promotie voor wordt gemaakt?’’, zei hij, doelend op het Monument bij Den Oever.
,,De Afsluitdijk is voor ons, nuchtere Noord-Hollanders, heel normaal. In het buitenland wordt er heel anders tegenaan gekeken. Kijk welk effect dat hilarische filmpje van Arjen Lubach (over Nederland, bedoeld voor de Amerikaanse president Trump, red.) teweeg heeft gebracht.’’
Etalage
,,Er valt qua initiatieven veel meer uit te halen dan nu gebeurd. Zo zou de dijk een prachtige testlocatie voor zonnepanelen kunnen zijn, een etalage aan het water.’’
Dijkstra kondigde aan dat Rijkswaterstaat over de streep is getrokken om twaalf miljoen euro in het Monument te investeren. Voor renovatie en uitbreiding. Een fietspad aan de Waddenzijde, meer parkeerruimte en aanpak van de ruimte.
’Merk’
Aanwezige ondernemers uit de recreatiesector werden aangespoord mee te liften op het ’merk’ Afsluitdijk en het icoon aan te grijpen als prikkel om mensen naar de Noordkop te trekken.
,,Wat we hebben, vinden wij vanzelfsprekend’’, zei Marlies Groot, directeur van marketingorganisatie Holland Boven Amsterdam. ,,We moeten de bescheidenheid laten varen, iedereen vol trots kennis laten nemen van Afsluitdijk verhalen en hoe wij al eeuwen onder waterniveau leven.’’
,,Wie heeft op zijn site staan dat zijn bedrijf of activiteit bij de Afsluitdijk is? Hooguit enkele’’, aldus Dijkstra. ,,Ik raad ze aan: gebruik het. Er valt een wereld te winnen.’’
NHD, 30-1-2017, 20:00 (Update 30-1-2017, 20:00)
Plaats een reactie