Bo-Anne van Egmond – Station Den Helder bereikbaar tijdens renovatie plein
Den Helder – Tijdens de renovatie moet het stationsgebied ten allen tijde bereikbaar zijn voor al het verkeer: voetgangers, auto’s, bussen, taxi’s en fietsers.
Daarbij moeten ook alle voordeuren van omliggende panden bereikbaar blijven.
Op 14 december worden omwonenden verwacht op een bijeenkomst in School 7 over de planning en het zogeheten ’Bereikbaarheids-, Leefbaarheids-, Veiligheids- en Communicatieplan’. Tijdens deze informatieavond wordt hen uitgelegd wat zij tijdens de werkzaamheden kunnen verwachten.
De opknapbeurt van het gebied gaat op 7 januari van start door aannemer Ooms Construction uit Scharwoude.
De deadline voor het complete project ligt op 1 juni; het is namelijk de bedoeling dat het klaar is voor Sail 2017.
Voorplein
Het ontwerp van het nieuwe stationsgebied is gemaakt door West8. Daarbij gaat het complete voorplein op de schop, er komt meer groen en de verblijfsruimte wordt aantrekkelijker.
Verwijzingen naar het maritieme verleden en heden van Den Helder maken onderdeel uit van het ontwerp. Er ging bewonersparticipatie vooraf aan de ontwerpfase van het plan.
NHD, 22-11-2016, 17:07 (Update 22-11-2016, 17:07)
Reacties:
Kees Jan van Velsen
Dit college van Burgemeester en Wethouders blijven hujn plannen maar doordrukken. Op de site van de gemeente Den Helder is geen enkel bestemmingsplan of verkeersbesluit te vinden.
Een Schande, dat de burgers geen bezwaar kunnen maken op de plannen die zijn gepresenteerd. En burgerparticipatie, echt niet…. het stationsvoorplein is echt niet gemaakt in samenspraak met omwonenden. Er is vanuit West8 en gemeente een plan voorgescchoteld en daar moeten we het als burgers mee doen.
Wie verzint het om een rotonde om de watertoren te maken? Hoe moet meneer Kok als hij er na 15 jaar eindelijk mag wonen zijn woning in en uit. Laten we hopen dat hij geen jonge kinderen of kleinkinderen heeft die aangereden worden als ze bij Vader of Opa het huis uit lopen.
Gisteren nog even bij de gemeente geïnformeerd. Men gaat uit van het oude bestemmingsplan maar er is nog geen vergunning verleend voor deze plannen, deze is wel aangevraagd. En hoe zit het met een Verkeersbesluit? Geen antwoord daarop. Wanneer de vergunning is verleend kunnen bezwaren worden ingediend. Gemeenteraad, wat doen jullie aan deze non-burgerparticipatie? En hoe zien jullie de verfraaiing rond de fietsenstalling? Dat is geen verfraaiing maar een lelijke situatie verbergen achter een rijtje bomen of een heg, aldus Zeestad B.V. Natuurlijk komen er weer bezwaren tegen de plannen, wat slecht om geen werkelijke burgerparticipatie toe te passen. Er zijn wat avondjes georganiseerd maar de bijeenkomst in Windkracht 13 was een aanfluiting. De externe deskundige had niet eens alle reactie van betrokken inwoners gezien, was ze niet mee bekend. En ook wist deze deskundige(?) ook niet dat het gedeelte waarover zij een plannetje moest maken (het voorpleintje) geen eigendom van de gemeente was maar van de N.S. (of Prorail?) Er waren nog helemaal geen gesprekken geweest met deze partijen. Ook wist ze niet dat de omwonenden een schrijven hadden gekregen waarin men zich kon uitlaten over het stationsgebied, niet alleen het voorpleintje. Wat een dis-communicatie.!!! Dus maar weer een zienswijze indienen dan wel een bezwaarschrift.