KONINKLIJK CONCERTGEBOUWORKEST AMSTERDAM – AAA DONDERDAG
ACTUEEL, AVONTUURLIJK, AANGRIJPEND OP DONDERDAG
Altijd verrassende concerten rondom een actueel thema. Met een Voorprogramma door een prominente spreker, een uur avontuurlijke orkestmuziek zonder pauze, en na afloop de entrée Late Night.
Er valt veel te ontdekken in de serie AAA donderdag, een vernieuwende serie van vier concerten rondom de actuele thema’s van het AAA Festival.
Naast de Nederlandse première van Scheherazade.2 met Leila Josefowicz dirigeert John Adams twee oudere werken van hemzelf binnen het thema Breaking News.
Het AAA-concert Angst haakt met werken van Dutilleux en Diepenbrock aan bij de tentoonstelling Munch: Van Gogh in het Van Gogh Museum.
Dat muurschilderingen van alle tijden tot grootse muziek kunnen leiden, laat componist-dirigent Thomas Adès horen in het concert met als thema Fresco’s (tekens aan de wand). Christianne Stotijn en Simon Keenlyside zijn de solisten in Adès’ eigen Totentanz, dat zijn Nederlandse première beleeft.
En met ‘pop-art’ organiseert het Concertgebouworkest een AAA-programma in samenwerking met het Holland Festival en een bijzondere popartiest die we later bekend zullen maken.
Leden van de vereniging Concertvrienden krijgen korting op deze serie.
VOOR DE CONCERTEN: VOORPROGRAMMA
Het Voorprogramma begint om 20.15 uur en duurt een half uur, aansluitend kunt u een drankje nuttigen in een van de foyers voordat u opnieuw plaatsneemt voor het concert. De Voorprogramma’s worden verzorgd door respectievelijk Lieve Joris, Ramsey Nasr, Rob Scholte en Jan Leyers. Toegang is gratis op vertoon van uw abonnementskaart.
NA DE CONCERTEN: ENTRÉE LATE NIGHT CAFÉ
Na afloop van de concerten organiseert jongerenvereniging entrée het Late Night Café in het Concertgebouw Café, de entreehal en de Koorzaal.
Het entrée Late Night Café is gratis toegankelijk.
Meer over het programma FRESCO’S (TEKENS AAN DE WAND) met Rob Scholte:
THOMAS ADÈS, DIRIGENT/COMPONIST bij FRESCO’S (TEKENS AAN DE WAND)
Componist, dirigent en pianist Thomas Adès ( Londen, 1971) verkreeg faam in 1993 toen zijn de BBC Philharmonic Orchestra zijn Chamber Symphony uitvoerde. Zijn eerste opera, Powder Her Face, ging in 1995 in première en werd nadien opgevoerd in onder meer Londen, Duitsland, Berkeley, Aspen, Brisbane en New York.
Hij wordt gezien als een van de belangrijkste componisten van zijn generatie. Zijn werken worden uitgevoerd door ’s werelds beste orkesten en operagezelschappen en zijn bekroond met diverse compositieprijzen. Bij het Koninklijk Concertgebouworkest staat zijn muziek sinds 1995 op het repertoire.
Als dirigent werkt Adès geregeld samen met onder meer de symfonieorkesten van Londen, Boston en Sydney. Hij leidde Stravinsky’s The Rake’s Progress in Royal Opera House Covent Garden en Opernhaus Zürich, en debuteerde met zijn eigen The Tempest bij de Metropolitan Opera in New York.
Van 1999 tot 2008 was Thomas Adès artistic director van het Aldeburgh Festival. Als pianist trad hij op met de New York Philharmonic en gaf hij solorecitals in Carnegie Hall (New York) en Barbican Hall (Londen). Zijn cd- en dvd-opnamen van The Tempest vielen meermaals in de prijzen.
Thomas Adès was in juni 2011 voor het eerst te gast bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Toen stonden onder meer drie van zijn composities op het concertprogramma: Polaris, Tevot en het vioolconcert Concentric Paths, met Leila Josefowicz als soliste.
CONCERT: TOTENTANZ bij FRESCO’S (TEKENS AAN DE WAND)
Componist-dirigent Thomas Adès is een van de belangrijkste Britse componisten van onze tijd. Al sinds 1995 staan zijn werken op het repertoire van het Concertgebouw. In 2011 leidde hij het orkest zelf. Nu dirigeert hij een programma met ‘symfonische fresco’s.
Franz Liszt, de schepper van het symfonisch gedicht, liet zich in Hunnenschlacht inspireren door een fresco waarop de Christenen en ‘Hunnen’ tijdens de Slag op de Catalaunische velden doorstrijden tot aan de hemelpoorten.
Van de eerste grottekeningen tot graffiti: wat mensen als mooi, onbegrijpelijk of bedreigend ervaren beelden ze af op de muren die hen omringen. Overweldigende muurschilderingen hebben componisten sinds de negentiende eeuw aangezet tot muzikale verbeelding van het visuele.
Vijftiende-eeuwse fresco’s uit Arezzo stonden model voor Bohuslav Martinů’s impressionistische Les fresques de Piero della Francesca. Adès baseerde zijn recente Totentanz op eveneens vijftende-eeuwse fresco’s uit de Mariakerk in Lübeck. Schilderingen en tekst vormen een Middelnederlands ‘stripverhaal’ dat in zijn directe, volkse karakter het alledaagse en absurde van de dood uitdrukt.
AAA: Fresco’s (tekens aan de wand)
DONDERDAG 14 APRIL 2016 20.15 uur
Voorprogramma – Rob Scholte
DONDERDAG 14 APRIL 2016 21:15 uur
Thomas Adès – Totentanz
HET CONCERTGEBOUW
AMSTERDAM
Fresco’s (tekens aan de wand)
VRIJDAG 15 APRIL 2016 20:15
Thomas Adès – Totentanz
HET CONCERTGEBOUW
AMSTERDAM
Kies uw abonnement
AAA DONDERDAG
4X
DONDERDAG
Actueel, Avontuurlijk, Aangrijpend op donderdag
één rang: € 145,00
concertvrienden één rang: € 130,00
AAA DONDERDAG BESTELLEN
STICHTING KONINKLIJK CONCERTGEBOUWORKEST
Address
Jacob Obrechtstraat 51
1071 KJ Amsterdam
Postal adress
Postbus 78098
1070 LP Amsterdam
General
Phone +31 (0)20 3051010 (weekdays from van 9.00 am – 5.15 pm)
Fax +31 (0)20 3051001
info@concertgebouworkest.nl
Box office (only for single ticketsales)
0900-6718345, (€ 1,- p/c) (daily 10.00 am – 5.00 pm)
kassa@concertgebouw.nl
Customer Service
Phone (+) 31 (0)20 3051015 (weekdays from van 9.00 am – 12.30 pm)
klantenservice@concertgebouworkest.nl
Customer Service RCO Editions
support@rco-editions.com
http://www.concertgebouworkest.nl/nl/concerten/series/AAA-donderdag/
THEMA’S AAA FESTIVAL:
BREAKING NEWS
ANGST
FRESCO’S
‘POP ART’
Klik hier voor meer informatie over het AAA Festival Muziek en Kunst:
http://www.aaaserie.nl/
Plaats een reactie