Ronald den Boer – Wethouder Den Helder: ’Kunstenaar Rob Scholte moet goede adviseurs nemen’

DEN HELDER – ,,Doodzonde’’, zegt wethouder Lolke Kuipers over de impasse in de gesprekken tussen gemeente en kunstenaar Rob Scholte.

‘We kunnen in een maand een akkoord hebben’
Kuipers is vorige week op bezoek geweest bij Scholte en kreeg een rondleiding van de kunstenaar.

Fantastisch

,,Ik heb m’n ogen uitgekeken. Als kunstliefhebber was ik onder de indruk van wat hij in het postkantoor doet. Je ziet hem dan ook in zijn element. Enthousiast, lachend, bevlogen vertellend. Eigenlijk zou hij zich alleen daar mee bezig moeten houden: met de kunst en dit fantastische museum. En intussen een goede, deskundige adviseur moeten nemen die het zakelijke gedeelte regelt. Dan zijn we er ongetwijfeld binnen een maand uit.’’

Niks

Kuipers benadrukt dat het college graag wil meewerken aan behoud van het Rob Scholte-museum. ,,Maar Scholte wil niks. Hij toont geen businessplan, hij toont niet aan dat hij het postkantoor kan kopen, hij claimt schade maar wil niet laten zien hoe die claim is onderbouwd en nu wil hij ook geen bemiddeling. Maar hij eist wel van alles.”

Meewerken

,,We willen heel graag meewerken, maar dan zullen we er toch eerst via die mediation uit moeten komen. Nogmaals, dat kan snel. Daarom hoop ik echt dat hij er een paar goede adviseurs bij neemt. We kunnen nu niet zomaar dat gebouw even aan hem overdragen en de andere huurders er uit zetten – waarbij we hen dus ook een andere locatie moeten aanbieden – zonder uitzicht op overeenstemming met Scholte.’’

NHD, 3-2-2016, 9:30 (Update 3-2-2016, 9:30)

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Even als “adviseur”: Wethouder, bied aan Rob 50.000 schadevergoeding, vraag 1.2 miljoen als kostprijs, en zeg toe het achterstallig onderhoud voor je rekening te nemen. Klaar is Kees. Hou op met dit zinloze juridische gedoe van nieteswelles. Schenk Heldere wijn

Klaas Otten · Den Helder
Lolke Kuipers (D66) is een capabele wethouder!!!!!!

2 Comments

1. Als je met een overheid een conflict hebt, moet je geen externe adviseurs nemen. Dat zorgt er vaal voor dat de overheid (via die externe adviseur) in je kaarten kan kijken, helaas, helaas. Hopelijk komt er een oplossing. Ik denk niet dat de gemeente Rob daar echt weg wil hebben, want zij zitten te springen om dit soort goede bestemmingen.

Rob moet zich niet teveel zorgen maken, want ze zetten hem er echt niet uit. Ga gewoon door met je werk. Organiseer exposities. Laat zien wat je kan. Hoe meer je leven in de brouwerij brengt in Den Helder, hoe kleiner de kans dat ze je er ooit uit durven zetten.

2. Sorry Mo, maar Rob kan geen tentoonstellingen organiseren, omdat de gemeente contractbreuk pleegt. Veel ruimtes zijn nog door anderen in gebruik en niet toegankelijk. Ga maar eens in het museum kijken, dan begrijp je het meteen. Het echte probleem; Scholte is kritisch. Ook op B&W van Den Helder. Dat zijn ze in deze republiek die van vriendjespolitiek aan elkaar plakt niet gewend. Dus moet Scholte gesloopt worden en daar ook nog eens heel listig de schuld van in de schoenen geschoven krijgen.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.