Rogier Bruin – Aangifte + Delano Weltevreden – Advocaat Rob Scholte hekelt ’wurgcontract’ voor postkantoor + Jan Krijgsman – Rob Scholte

Aangifte

Helderse Courant, 25 november 2017

Advocaat Rob Scholte hekelt ’wurgcontract’ voor postkantoor

De gemeente heeft kunstenaar Rob Scholte een wurgcontract voorgelegd met betrekking tot het postkantoor, waar het Rob Scholte Museum in is gevestigd.

Dat zegt advocaat Benno Friedberg, die Scholte vertegenwoordigt. “Van onderhandelingen is geen sprake. Voordat er sprake was van een inhoudelijk gesprek, heeft de advocaat van de gemeente een tegenbod gedaan. Zonder de pijnpunten te bespreken. Het is take it or leave it. Dinsdag uiterlijk moet mijn cliënt akkoord gaan.”

Rob Scholte had 245.000 euro voor het voormalige postkantoor geboden. De gemeente wil 600.000 euro voor het pand hebben. En dat kan volgens wethouder Lolke Kuipers (D66) voor Scholte geen verrassing zijn, want dat bedrag stond al als minimum genoemd in de voorwaarden voor gegadigden tijdens de openbare inschrijving.

De gemeente eist volgens advocaat Friedberg ook, dat de kunstenaar het museum verlaat als blijkt, dat hij de financiering komende dinsdag niet rond heeft: “Hij mag bij het kruisje tekenen. Dat is geen onderhandelen, het is een wurgcontract. Zo’n handelwijze is een gemeente onwaardig. Dit kom je tegen bij partijen van een ander allooi. Ik ben heel wat gewend, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Dat het zo gaat, verwijt ik de gemeente en de gemeentelijke advocaat. En ik verwijt mezelf, dat ik erin getrapt ben. Ik dacht, dat er serieus met de gemeente te praten viel.”

Op slot

De Amsterdamse advocaat zegt, dat een gesprek met wethouder Kuipers (D66) niet mogelijk blijkt. “We hebben het gevraagd, maar de deur is keihard op slot. We zijn kennelijk melaats.”

Kuipers zegt, dat er de afgelopen twee weken twee gesprekken zijn geweest met de tegenpartij. “Rob Scholte heeft een bod gedaan, dat voor ons niet acceptabel was. Wij hebben een finaal bod gedaan, dat in overeenstemming is met de voorwaarden van de inschrijvingsprocedure. De heer Scholte was op de hoogte van de voorwaarden, want we hebben hem er eerder op gewezen, dat hij via de inschrijvingsprocedure een bod kon doen. Van een wurgcontract is geen sprake.”

Friedberg hoopt, dat de gemeenteraad het college tot de orde roept. “Dit is toch onzin. De raad hoort te controleren, wat het college doet. Tegen de raad zeg ik dus: doe je werk eens een keertje.”

Noordhollands Dagblad, 24 november 2017, 20:15

Reacties:

Adelheid Dekker · Sociale Academie
Zo doet deze gemeente dat. Het zet gewoon, eenzijdig, de communicatie op slot. Dit College mag, nee moet, per direct naar huis.

Rob Scholte

Helderse Courant, 25 november 2017

3 Comments

1. Schuiling en Kuipers willen Scholte gewoon wurgen. Want de kritiek die Scholte op beide heren heeft, hoort in een democratie thuis en niet in de maffiose vriendenrepubliek die Den Helder is geworden. De smerige spelletjes die hier worden gespeeld, hebben alleen tot doel om de schaapskudde in de gemeenteraad niet onrustig te laten worden door een openlijke wurging en de burgers in diepe slaap te houden bij de komende verkiezingen.

2. En zie hier weer de werking van de vriendenrepubliek Den Helder, waarin alles met de mantel der liefde bedekt wordt. Zelfs het slopen van een internationaal top museum omdat er een kritische kunstenaar in zit, die zich niet wil aansluiten bij de clan die dit gat in een dodelijke wurggreep houdt. Inhoudelijk heb ik geen oordeel over het geschil tussen Marc Nihot en Koen Schuiling. Ik ben er immers niet bij geweest. Maar ik heb wel een oordeel over de ‘juridische’ opmerkingen van de VVD er Rogier Bruin, die nota bene juridisch adviseur is bij defensie. Een keiharde leugen om zijn vriendje Schuiling in bescherming te nemen en om Marc Nihot ten onrechte in diskrediet te brengen, zoals we dat van de VVD gewend zijn. Een burger beperken in zijn grondwettelijk gewaarborgde vrijheid van meningsuiting kan onder bepaalde omstandigheden wel degelijk een strafbaar feit opleveren, namelijk “Misbruik van gezag” (artikel 365 wetboek van Strafrecht).

3. Kan Scholte niet wat meer tijd krijgen om het geld bij elkaar te sprokkelen? Crowd funding?

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.