2 Comments

  1. Ha, ha, ha, wie kan er na dit kunstwerk nou ooit nog met goed fatsoen de Erasmusprijs in ontvangst nemen. Ik wist helemaal niks van dit portret af. Toen ik het voor het eerst zag, vond ik het meteen prachtig. Door het wijze gezicht van Erasmus te vermengen met een vleugje boef, kreeg hij ineens zoiets menselijks. Een vleugje boef? Berhard dus. Dat las ik pas later. Toen de prins ter camouflage de Erasmusprijs instelde, was de hij al betrokken bij diverse omkoopschandalen (er zijn meerdere Lockheed affaires geweest). Een goed product verkoopt zichzelf, alleen voor ondeugdelijke vliegtuigen heb je smeergeld nodig. De Lockheed Starfighter was een onbetrouwbare kist, waarmee in vergelijking tot zijn concurrenten onnoemelijk veel ongelukken zijn gebeurd. Berhard was de zogenaamde held van de veteranen, terwijl door zijn activiteiten een flink aantal Nederlandse Starfighterpiloten onnodig om het leven is gekomen. En dat is nog maar het topje van een onmetelijke ijsberg. Maar dat mogen onze achterkleinkinderen pas weten, anders komt de monarchie in gevaar. Zelden heb ik iemand zo goed ontmaskerd zien worden als in dit kunstwerk, waarop Bernhard van het masker van Erasmus wordt voorzien. Alleen de ogen van Bernhard zijn al voldoende, om van het serene gezicht van Erasmus een boeventronie te maken.

  2. Het is aangetoond dat Bernhard een geheim agent was, toen hij sinds 1935 bij het NW7-bureau van de Duitse vooroorlogse chemie-multinational IG Farben werkte. IG Farben NW7 had wereldwijd bureau’s die Duitse militaire spionnen van een dekmantel moesten voorzien. De bekende journalist Wim Klinkenberg heeft in diverse boeken geschreven, dat Bernhard een Duitse spion was, zonder dat iemand Klinkenberg ooit wegens smaad dorst aan te klagen. De spion Bernhard met het gezicht van de grote humanist Erasmus als dekmantel. Dit kunstwerk zal ooit aangekocht moeten worden door de afdeling Vaderlandse Geschiedenis van het Rijksmuseum. Daar komen ze gewoon niet omheen, want geen enkel Nederlands kunstwerk beeldt de enorme belazerij van het tijdperk waarin wij leven zo goed uit als dit werk van Rob Scholte.

Leave a comment

Your email address will not be published.

*