Petra Bies – Toch piepkleine kans op subsidie voor intocht Sint Den Helder + Ronald Boutkan – Sint als voorzitter + Esther Villerius – Kunsthistorica vertelt over Sinterklaas in beeldende kunst

Er is toch een piepkleine kans op subsidie voor de intocht van Sinterklaas in Den Helder

Den Helder – De kans, dat er gemeentelijke subsidie wordt gegeven voor de intocht van Sinterklaas volgend jaar, is piepklein.

De Helderse Ondernemersvereniging Binnenstad (HOB) verzorgde altijd de intocht en deed ook de subsidieaanvragen, maar zoals eerder bericht stoppen de winkeliers met de organisatie en is er voor 2020 door hen geen subsidie aangevraagd.

Het Sint Nicolaas Genootschap van Marcel Karhof heeft nu besloten de intocht van volgend jaar te organiseren, maar komt te laat met de subsidieaanvraag. Dat moest namelijk voor 1 oktober.

Buiten de boot

Het indienen van een aanvraag staat natuurlijk wel vrij; mocht er in 2020 onverwachts alsnog budget vrijkomen dan komt dat eerst ten gunste van op de lijst staande evenementen, die nu om budgettaire redenen buiten de boot vielen.

Als er dan alsnog budget beschikbaar is, kunnen we een tweede ronde subsidie uitschrijven en kunnen ze alsnog, net als andere organisaties, een aanvraag indienen. De kans, dat er op deze wijze budget beschikbaar komt is echter wel heel klein. Maar in theorie dus wel mogelijk“, aldus gemeentevoorlichter Florentine de Maar.

De gemeente subsidieert niet het hele evenement, het gaat om maximaal vijfentwintig procent van de kosten. Karhof denkt er desnoods ook zonder de gemeentelijke subsidie uit te komen, zei hij eerder in een interview in deze krant.

Helderse Courant, 22 november 2019, 07:53

Reacties:

Ruud Van de Kerkhof
Ik wens hem heel veel succes en hoop op alleen met zwarte pieten.

Klaas Spijker
Hoeveel geld is er nodig?

Henk van Kuijk
Een piepkleine kans……. Gisteren nog kwam de aankondiging, dat er door een duur bureau onderzoek wordt gedaan naar het economische en maatschappelijke nut van Willemsoord. Ik schat: twee ton. Want dat maken ze niet bekend. Een volkomen onnodig onderzoek. Er was budget, het kwam niet voor in de begrotingsbehandeling……
Hoe respectloos gaat de Gemeente om met een jaarlijks, groot, fraai, rimpelloos evenement van prachtige vrijwilligers, voor kinderen, dat veel geld in de winkels brengt. Waarvan ze vele gaan afbreken, omdat ze leeg staan. Die de stad zelfs een fraaie tv film opleverde, naamsbekendheid! “Sinterklaas bestaat!” Twee keer uitgezonden op 5 december. Voor de heren en dames politici bestaat Sinterklaas niet, alleen procedures en regeltjes. Lever je niet uit aan die politieke kruideniers, die niet eens snappen, dat de winkeliers niet meer willen door de pesterijen en dreiging van KOPZ en verzekeringen, die dat niet dekken. En die geen vergunning zouden moeten geven aan demonstrerend beledigen met een leugen van racisme. We zijn te aardig tegen een kleine groep migranten, die een volksfeest kapot maken.En die met hun leugen verantwoordelijk zijn voor bijzonder hoge kosten van ordehandhaving. De ME bij een kinderfeest, hoe verzin je het? En de media maar zwijgen over de echte, historische oorsprong, van Zwarte Piet, die in de middeleeuwen van Europa ligt. Zij zijn mede schuldig aan de teloorgang van het mooie kinderfeest. Want het zwart van Piet staat voor duister, magie, mysterie en maskerade.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20191120_31031928/er-is-toch-een-piepkleine-kans-op-subsidie-voor-de-intocht-van-sinterklaas-in-den-helder

Sint als voorzitter nieuwe stichting voor Helderse intocht

Sinterklaas tijdens de intocht van dit jaar in Den Helder (foto HOB)

Sinterklaas tijdens de intocht van dit jaar in Den Helder (foto HOB)

Den Helder – Sinterklaas zet op 5 december zelf zijn handtekening onder de oprichtingsakte van de nieuwe stichting, die volgend jaar de intocht in Den Helder wil realiseren. Om 15.00 uur precies wordt de Goedheiligman ontvangen door notaris Deul.

Met de oprichting van de stichting willen we in elk geval voorkomen, dat Den Helder in 2020 zonder intocht komt te zitten”, vertelt Marcel Karhof van het Sint Nicolaas Genootschap. Rond de intocht van dit jaar werd bekend, dat de ondernemers in de binnenstad twijfelen over de organisatie, omdat er steeds meer bij komt kijken en de organisatie zelf verantwoordelijk kan worden gesteld als dingen onverhoopt misgaan.

De nieuwe stichting wil de intocht overnemen. “Alleen in de binnenstad, want in Julianadorp blijft De Culturele het gewoon doen en dat is prima, daar hebben we goede ervaringen mee.” Als het aan Karhof en zijn bestuursleden ligt blijft het in Den Helder ook een traditionele intocht, dus ‘gewoon’ met zwarte pieten.

Karhof zelf wordt voorzitter van de stichting, secretaris is Geertje Verspuij en penningmeester Yvonne Brinkman. Ook zijn er nog twee algemeen bestuursleden, te weten Ron Ippen en Peter Reenders.

Den Helder Actueel, 29 november 2019

Reacties:

Plien
29 november 2019 at 15:07
De intocht met bruine zwarte pieten……
Waarom mocht er dit jaar dan geen bruine pietenband meedoen aan de intocht?!

george
29 november 2019 at 18:13
En rij dan maar stilletjes de HOB voorbij.

SK
29 november 2019 at 19:38
Jammer dat Marcel Karhof (nu al) zijn persoonlijke mening kenbaar maakt mbt intocht Julianadorp, immers ‘zijn daar goede ervaringen mee’. Wie denkt hij wel dat hij is?

RB
29 november 2019 at 21:02
wat een rare redenatie van u, als iemand geen commentaar ergens over heeft omdat hij er goede ervaringen mee heeft doet hij iets verkeerd?

Sint Nicolaas
29 november 2019 at 21:22
De HOB heeft zelf aangegeven zich te bezinnen op de intocht. De Culturele Julianadorp doet dat niet, als Sint Nicolaas Genootschap is ons grootste belang een intocht van de Sint in 2020 en de jaren daarna. Deze nieuwe stichting wil de HOB ontzorgen door de organisatie in handen te nemen. Uiteraard in samenwerking en voor en door Nieuwediepers die net als wij de traditionele Sint Nicolaas met Zwarte Piet willen behouden.
Met Sinterlijke groet Marcel Karhof

SK
29 november 2019 at 22:47
Wat bedoelen Plien en George met hun opmerking? Overigens ben ik voorstander om de traditie voort te zetten. Wel met de kanttekening (als voormalig tv piet) dat er veel is veranderd sinds KOZP is ontstaan. De pieten zijn veel zwarter geworden, de lippenstift is knalrood en de enorme oorbellen zijn over de top. Het proeft als een wederreactie van voorstanders maar is tegelijkertijd uitlokking richting KOZP. Persoonlijk vindt ik de oude traditionele kleuren mooier voor het straatbeeld en minder angstaanjagend voor kinderen. [periode Aart Staartjes, Josti Band, Sesamstraat enz)

https://denhelderactueel.nl/2019/11/sint-als-voorzitter-nieuwe-stichting-voor-helderse-intocht/

Kunsthistorica vertelt over Sinterklaas en Kerst in de beeldende kunst

Sinterklaas is eigenlijk altijd al een controversieel feest geweest, vertelt kunsthistorica Diana Kostman (41) uit Hilversum.

Edvard Munch – Kerstmis in het bordeel

Edvard Munch – Kerstmis in het bordeel (foto Munch Museum Oslo)

Dat vindt volgens haar zijn weerslag in de kunsten: “Je ziet dat goed terug op twee schilderijen van Jan Steen.” Deze lijken misschien een kopie van elkaar, maar in de details zitten significante verschillen. Op 29 november bespreekt Kostman in Naarden aan de hand van verschillende schilderijen de beleving van zowel Sinterklaas als Kerst door de jaren heen.

Hoewel Kostman tijdens de lezing ook het Kerstfeest onder de loep zal nemen, komt tijdens het gesprek toch vooral Sint Nikolaas aan bod. “Men denkt vaak aan Sinterklaas als een gezellig feest, maar zo lang het feest bestaat is er al een vorm van controverse om geweest“, vertelt Kostman, die het ene na het andere feitje weet op te lepelen.

Ze vertelt, dat het in de zestiende en zeventiende eeuw rond Sinterklaas al begon te rammelen: het protestantisme kwam op. Kostman: “Destijds wilde men het feest helemaal afschaffen. Het werd gezien als overblijfsel van de rooms katholieken en dat moest natuurlijk zo veel mogelijk worden ingedamd.”

Jan Steen - Sint Nicolaas

Jan Steen – Het (katholieke) Sint-Nicolaasfeest, 1665 (foto Rijksmuseum Amsterdam)

Jan Steen schilderde in die periode het Sinterklaas feest twee maal: het schilderij ’Sint Nicolaas feest’ hangt in het Rijksmuseum; de minder bekende, protestantse versie ’Sint Nicolaas morgen’ bevindt zich in Utrecht.

Cadeautje

De schilderijen lijken in compositie en stijl sterk op elkaar. Het meisje in het midden van beide schilderijen heeft iets in haar handen: “Op de katholieke versie is dat een heilige. Dat zou binnen een protestants gezin natuurlijk nooit aan een kind gegeven worden. In de protestantse versie heeft ze dan ook een koek in haar handen: een veel algemener cadeau.”

De huilende jongen links op de voorgrond verraadt ook het een en ander: “Als je heel dicht op het schilderij staat, zie je dat hij een roe in zijn schoen heeft. Hij staat op de katholieke versie natuurlijk te huilen: ’Oh, wat erg, ik heb de roe, geen cadeautje voor mij, al mijn broers en zusjes zijn verwend!’ Dan zien we oma op de achtergrond. Zij wenkt hem: ’Kom maar, ik heb nog wel wat voor je.’

Straf is straf

Roger de le Pasture - Kolumban Altar

Roger de le Pasture, Rogier de Bruxelles, Master of the Exhumation of Saint Hubert – Columba Altar | Dreikönigsaltar – linke Tafel Mariä Verkündigung, mittlere Tafel Anbetung der Könige, rechte Tafel Darstellung des Herrn im Tempe (foto Alte Pinakotek, München)

Op de protestantse versie gebeurt dat niet: “Straf is straf. Er is niemand die zich om die jongen bekommerd.” Oma is hier met iets anders bezig: “Zij heeft een appel met een muntstuk erin gekregen. Een voorloper van de surprise: je stopt iets in iets anders.”

Binnen protestantse kringen werd Sinterklaas een verboden feest, dat toch nog op eigenzinnige wijze gevierd werd, zo blijkt uit deze schilderijen. Kostman: “Dat is juist het grappige: het feest bleef onverminderd populair. Het viel bijna niet in te dammen.” De protestanten gingen stug door met hun Sinterklaasviering, waar de huidige controverse rondom Zwarte Piet nog lang geen onderdeel van was.

Zwarte Piet is pas in de negentiende eeuw geïntroduceerd door onderwijzer Schenkman, die een boekje over Sinterklaas schreef.” Kostman haalt haar schouders op. “Waarschijnlijk dacht hij toen. dat een Moorse bediende wel toepasselijk zou zijn voor een man als Sinterklaas.”

Dick Ket - Pakjesavond

Dick Ket – Pakjesavond (foto Museum Arnhem)

Sindsdien komt men ook af en toe pieten tegen in de kunsten, zoals op het schilderij ’Pakjesavond’ van Dick Ket. Het is een donker en macaber stilleven. De maskers van Sinterklaas en Piet liggen tussen de rommel op tafel: “Je denkt bijna dat Sint opgebaard ligt!

Het schilderij lijkt volgens Kostman haast een voorbode voor onze tijd, waarin men aan de gezelligheid van het Sinterklaas feest twijfelt. “Controverse hoort bij Sint Nikolaas“, concludeert Kostman. Of dat altijd zo zal blijven? Dat weet ze niet.

Wat ik me wel zomaar kan voorstellen is, dat we op de lange termijn gaan kijken naar dingen, zoals de stoomboot. Dat is niet het meest milieuvriendelijke vervoermiddel. Hetzelfde kun je zeggen van het paard. Nu vinden we het nog redelijk normaal om paard te rijden, maar hoe kijken we daar over honderd jaar tegen aan? Dan komt Sint misschien wel op een elektrische scooter.”

Lezing:
Decemberfeesten in de kunst, vrijdag 29 november, 19.30 uur tot 21.30 uur, Amaris de Veste, Koningin Wilhelminalaan 1, 1411 EL Naarden.
Entree 5 euro, inclusief koffie of thee

NHD, 22 november 2019, 11:00

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20191121_2624069/kunsthistorica-vertelt-over-sinterklaas-en-kerst-in-de-beelendekunst

Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=Helderse+Ondernemersvereniging+Binnenstad
https://robscholtemuseum.nl/?s=Sint+Nicolaas+Genootschap
https://robscholtemuseum.nl/?s=Marcel+Karhof
https://robscholtemuseum.nl/?s=Yvonne+Brinkman
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ron+Ippen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Peter+Reenders
https://robscholtemuseum.nl/?s=Sinterklaas
https://robscholtemuseum.nl/?s=Zwarte+Piet