Gulden Nieuwsgrepen uit Almere – Eef Hoos: Almeerse privé-detective kent daders bomaanslag op Rob Scholte

Eef Hoos die in Almere activiteiten ontwikkelt met zijn Stichting ‘The Mistake’, en nu actief als privé-detective, zegt te weten wie de daders zijn van de aanslag op Rob Scholte.

In mei 1999 brandde het onderkomen van de vakbond voor gedetineerden in Almere, The Mistake, als gevolg van een bomaanslag, uit.

(zie het archief…de aflevering van 20 mei 1999: http://almere.flevoland.to/archief/gn/index.archief20mei99.htm)

Hoos heeft zelf 7 jaren in de gevangenis gezeten; o.a. wegens het plegen van een bomaanslag op de Haagse wethouder Adri Duyvestein (pvda).

Onlangs zocht Hoos de publiciteit met zware kritiek op Justitie. Hij verwijt het Openbaar Ministerie laksheid in het opsporen van de daders van de bomaanslag (1994) op kunstenaar Rob Scholte. Scholte verloor door de bomaanslag (met een bom in zijn auto), beide benen. Er gaat een theorie dat de bom eigenlijk bedoeld was voor advocaat Hammerstein, die in de buurt van Scholte woonde.

Rob Scholte

Scholte heeft vaak zelf detectives in de arm genomen om te achterhalen wie er achter de aanslag zat/zaten. Hij beschuldigde ook vroegere ‘vakbroeders’ uit de kunstenaarsgroep waar hij deel van uitmaakte.

Hoos beweert (in samenwerking met Scholte) onderzoek te hebben verricht en te weten wie de daders zijn. Hij beweert ook dat Justitie de daders kent, maar dat die er belang bij hebben dat de daders onbekend blijven, omdat de daders criminele politie-informanten zouden zijn, die vanwege Justitie bescherming genieten.

Vanuit Almere zei Hoos, dat hij de daders niet zal ‘verlinken’. Dat kan hij ook niet, wil hij het vertrouwen, als voorman van de vakbond voor gedetineerden, niet verliezen. Toch, zo beweert Hoos, zal hij de komende tijd telkens ‘een stukje van de puzzle’, bekend maken. Aan het eind, als de puzzle compleet is, zal een ieder duidelijk zijn, wie de daders zijn, aldus Hoos.

Naast het programma ‘Big Brother’ wordt hiermee wellicht een ander ‘aardig’ tijdverdrijf geboren vanuit ‘het Almeerse’.

Rob Scholte bevestigde dat hij Hoos als privé-detective in de arm had genomen. “Met boeven vang je boeven”, aldus Scholte. Politievoorlichter Klaas Wilting (woonplaats Almere) van de Amsterdamse politie liet weten niets met de huidige onderzoeksresultaten van Hoos te zullen doen. “Als de heren met een plausibel verhaal komen, zullen we er pas weer naar kijken”, aldus Wilting.

Almere-City (voorheen Het Gulden Net), 23 september 1999