Evert-Jan Pol – Nieuwerwetse kunst-borduursels

Horen borduurwerken in een museum? Kunstenaar Rob Scholte vindt van wel. Hij toont momenteel zijn verzameling van bijna duizend borduursels in het Zwolse Museum de Fundatie. Hij deed er wel iets geks mee. Hij draaide ze om, zodat alleen de achterkanten zichtbaar zijn.

Als je een schilderij omdraait, zie je meestal niet veel bijzonders. Doe je dit bij een borduurwerk is het een heel ander verhaal. Dan zie je een kleurrijke brei van wollen draden. Scholte wil hiermee aantonen hoeveel inspanning een werk de maker kostte. En, ook niet onbelangrijk, het ziet er gewoon heel tof uit.

Scholtes verzameling bestaat uit geborduurde versies van (vaak beroemde) kunstwerken. Rembrandts Nachtwacht komt enkele malen voorbij, net als het Melkmeisje van Vermeer. Omdat het achterkanten betreft, moet je de stukken van een afstand bekijken. Pas dan zie je wat ze voorstellen, net als bij een impressionistisch schilderij.

Scholte begon zijn verzameling in 2005. Stelselmatig kocht hij bij kringloopwinkels en op rommelmarkten alle borduurwerken op. Erfgenamen van de makers deden die vaak voor slechts een euro weg. Door ze nu te exposeren wil hij ze de waardering geven die ze volgens hem verdienen. Een nobel streven, al is het wel een beetje vreemd dat hij ze signeerde met zijn eigen naam. Maar goed, dat zullen we maar kunst noemen.

Een van de borduurwerken hangt in een heel andere tentoonstelling, namelijk Wilden – Expressionisme van Brücke en Der Blaue Reiter. Deze gaat over de opkomst van het expressionisme aan het begin van de twintigste eeuw. De schilders van kunstenaarsbeweging Brücke zagen Vincent van Gogh als hun grote wegbereider. De Fundatie toont daarom uit eigen collectie diens schilderij De molen ‘Le blute-fin’. En laat daar nu net een geborduurde versie van zijn. Zo komen deze twee prima exposities heel mooi samen.

De tentoonstellingen Rob Scholte’s Embroidery show en Wilden zijn allebei te zien tot en met 18 september in Museum de Fundatie in Zwolle.

Daily Cappuccino, Published on 21/05/2016