Elizabeth Vogelzang – Snuffelen aan moderne Afsluitdijk dankzij infocentrum

KORNWERDERZAND – Al tachtig jaar ligt hij daar, amper een spat veranderd. Maar de Afsluitdijk wordt nieuw en modern. Wie wil snuffelen aan de plannen kan terecht in een gisteren geopende infocentrum in Kornwerderzand.

Een Chinezenmagneet, een slimme stroomcentrale, een stoere stormkeerder. Nog even en de bejaarde Afsluitdijk is het allemaal.

Het internationale icoon van de Nederlandse strijd tegen het water is aan vernieuwing toe. Jarenlang gebeurde er amper wat aan de dijk, maar Rijkswaterstaat moet nu de zaak aanpakken om de waterveiligheid te waarborgen. ,,De kering moet weer voldoende bestand zijn voor grote stormen in de toekomst’’, zei Theo van de Gazelle, plaatsvervangend directeur-generaal bij Rijkswaterstaat bij de opening.

De dam moet een toeristische magneet worden. Er gaat zelfs een Chinese website de lucht in over de Afsluitdijk om Aziatische toeristen naar de dijk te lokken, vertelde de Friese gedeputeerde Klaas Kielstra.

Een toekomstig beleefcentrum bij Kornwerderzand moet als toeristische springplank werken voor de Kop van Noord Holland, de Wadden en de rest van Friesland. Voordat dat er staat kunnen geïnteresseerden terecht in het informatiecentrum. Daar leren ze ook over Blue Energy.

Watertechneuten halen bij Breezanddijk energie uit zoet en zout water. ,,We kunnen evenveel energie halen uit de Afsluitdijk als uit een waterval van 200 meter hoogte’’, aldus Simon Grasman van REDStack uit Sneek, een van de deelnemende bedrijven.

De Blue Energy zou een prachtig exportproduct van waterland Nederland kunnen zijn, aldus gedeputeerde Jack van Hoek van Noord-Holland. ,,Een proeftuin en showcase in het buitenland. We moeten nu zoveel mogelijk innoveren. Dat we niet over 20 jaar zeggen: hadden we die kans toen maar gegrepen.’’

Schager Courant, 13-4-2016, 21:33 (Update 13-4-2016, 21:36)

Informatiecentrum Afsluitdijk
Bezoekadres:
Sluisweg 1a
8752 TR Kornwerderzand

Het tijdelijke informatiecentrum is voorlopig geopend:
mei t/m oktober: woensdag en zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur
juli en augustus: woensdag en zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur en op zondag van 13.00 uur tot 17.00 uur.

Groepen
Groepen zijn op aanvraag ook welkom buiten de reguliere openingstijden.
Voor het reserveren hiervan kunt u mailen naar info@denieuweafsluitdijk.nl of bel 058 – 292 5820.

Museumweekend 23 & 24 april 2016
Tijdens het Museumweekend op 23 en 24 april a.s. is ons informatiecentrum geopend in samenwerking met het Kazemattenmuseum.

PDF:
Kaart met alle Afsluitdijk-projecten als gepland voor de komende jaren
Publieke versie Uitvoeringsplan 2013-2016
Ambitie Agenda Afsluitdijk