Carina Gutker – Verwijderde afvalbakken in Den Helder terug na klachten

Den Helder – De klachten van Helderse inwoners over weggehaalde afvalbakken worden gehoord. Dat blijkt, nu de gemeente opdracht heeft gegeven om vijftien bakken terug te plaatsen.

Zes van deze bakken komen terecht in de Visbuurt en worden geadopteerd door Stichting Wijkbelangen. ,,Dit zijn gewone afvalbakken die op de plaats van de eerder verwijderde hondenpoepbakken komen’’, zegt gemeentewoordvoerster Nies Schellinger.

Er komen ook weer twee vuilnisbakken te staan aan het Bernhardplein. Door de verhuizing van de bibliotheek en de schouwburg oordeelde de gemeente eerder dat de bakken die er stonden niet meer nodig waren. Schellinger: ,,Bewoners gaven aan dat de afvalbakken nog wel werden gebruikt. Ook deze bakken komen dus terug.’’
Timorpark

Er zijn diverse klachten binnengekomen bij de gemeente, geeft Schellinger aan. ,,We gaan bij elke klacht in gesprek met de klager en bekijken ter plekke hoe de situatie is.’’ Uit het Timorpark zijn onlangs negen vuilnisbakken verwijderd. Er zijn er nog vier over. Wijkplatform Stad Binnen de Linie kreeg een melding van een omwonende van het Timorpark die aangaf dat er nu veel meer troep in het park ligt dan voorheen. Schellinger: ,,We zullen in overleg met het wijkplatform bepalen óf en, zo ja, hoeveel bakken er eventueel teruggeplaatst kunnen worden.’’

In Den Helder stonden tot voor kort 574 afvalbakken. Hiervan zouden 155 direct worden verwijderd. Voor tachtig bakken werd een nieuwe eigenaar gezocht. Als niemand zich voor deze bakken zou melden, zouden deze ook worden weggehaald. Zo was aangekondigd in het afvalbakkenplan.

Deadline

Hoeveel er straks daadwerkelijk weg zijn, is volgens gemeentewoordvoerster Nies Schellinger nog niet te zeggen.

,,Maar adopteren kan nog steeds’’, benadrukt ze. Hier is geen deadline voor gesteld. Als mensen geïnteresseerd zijn om een afvalbak te adopteren, kunnen ze contact opnemen met de wijkconciërge door te bellen naar het telefoonnummer 140223.

NHD, 15-8-2016, 15:51 (Update 15-8-2016, 16:47)

1 Comment

1. In 2017 kunnen burgers de riolering in hun eigen straat adopteren, terwijl de rioolheffing explodeert. De maffia heeft de boel overgenomen in Den Helder.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.