Jan Mulder – Tranen Dal

Tranen Dal Rob Scholte houdt de boel graag voor het lapje. Kluitje in het riet, verkeerde kant op sturen, schilderen met een knip oog, dubbele bodems in bouwen, om keren en vlak maken, nog eens over doen en dan in kleur, versnijden en bij voegen, verknippen en aan elkaar plakken, zo als in de catalogus van zijn overzicht ten toon stelling in Museum Boymans Van Beuningen. Hoe moet je het precies uit drukken om deze kunstenaar recht te doen? “Rob bedient zich niet van waar nemingen, in drukken of emoties en hun onmiddellijke onwille keurige expressie, maar van foto’s. Hij grijpt niet in in de waar neming, de exemplarische subjectiviteit daar van, maar op het archief van mechanisch gepresenteerde momenten, gefotografeerde betekenis. Daar om is de vraag of en in hoe verre, of hoe, dit realisme is, over bodig en zelfs verwarrend. Zo wel voor het oog, als zeg maar sociaal historisch, is het foto archief, dat er is de taal, waar in het schilderij geschreven is. Dat is de geanalyseerde en her samen gestelde betekenis. Het isoleren en de wijze van weer geven, de schilder kunstige vervorming van de gefotografeerde betekenis is, waar de methode om draait, niet de … Meer lezen over Jan Mulder – Tranen Dal