Stan Rijven – Bowie tot 2000 in cyberspace

De aanslag, die vorig jaar op beeldend kunstenaar Rob Scholte werd gepleegd, krijgt in het nieuwe album van David Bowie een onverwacht vervolg. Op de cd ‘1. OUTSIDE, THE NATHAN ADLER DIARIES‘ (Arista/BMG – 74321.31065) onderzoekt Bowie als detective Nathan Adler een serie rituele kunstmoorden. THE DIARY OF NATHAN ADLER OR THE ART-RITUAL MURDER OF BABY GRACE BLUE (foto bowiesongs) Een hele stoet personages bevolkt het cyberpunk universum, dat Bowie in negentien songs tot een soort concept album heeft gesmeed. Een duidelijke verhaalstructuur ontbreekt. De ‘cut up techniek‘, die hij aan Willem Burroughs ontleende, namelijk het aan elkaar plakken van flarden losse tekstfragmenten, diende als uitgangspunt. Het getal ‘1‘ verwijst naar Bowie’s voornemen na Outside nog vier platen uit te brengen, die tot het jaar 2000 verslag zullen doen van het leven in cyberspace. Hiermee hoopt Bowie zich te bevrijden uit de artistieke impasse, waarin hij vanaf eind jaren 70 verkeert. Zijn Tin Machine avontuur, een gitaarbandje om het clubcircuit mee af te toeren, werd een jammerlijke mislukking. Ook dit project lijkt eenzelfde lot beschoren, omdat Bowie zich wederom verschuilt achter een façade, opgetrokken rond een actueel modieus thema. Bowie blijft een acteur, die zich niet bloot geeft. Zijn zang … Meer lezen over Stan Rijven – Bowie tot 2000 in cyberspace