Anne van Driel – Can do: Tuurlijk!

Iedereen dééd alles, in het Amsterdamse kunstenaarswereldje van de jaren tachtig. Vooral de spil zelf: Peter Giele, de in 1999 overleden kunstenaar en aanjager, wiens ‘Verzamelde werken’ nu verschijnen… Het begon met de aanschaf van een leren broek. En eindigde in een van de meest spraakmakende discotheken, die Amsterdam in die jaren zou kennen. Een lentedag in 1986. Twee jonge kunstenaars lopen in kledingzaak Roxy in de Amsterdamse Kalverstraat langs de rekken met broeken, als ze achterin de winkel een deur half open zien staan. Een grote donkere ruimte schuilt er achter, waar ze duiven horen fladderen. Een oude bioscoop zo blijkt, wanneer ze met een zaklantaarn van de winkelier naar binnen gaan. Muf en vervallen, maar met stijlvolle balustrades en een hoog, gebogen cassetteplafond. Eerste inval, van Harry Heyink en Peter Giele: hier maken we de grootste snackbar ter wereld van. Zomer 1987 opende club RoXY. In een jaar tijd had Giele de oude bioscoop vrijwel eigenhandig met een breekijzer verbouwd. Typisch jaren tachtig, oordelen verschillende kunstenaars in Verzamelde werken, een rijk geïllustreerd herdenkingsboek over Peter Giele (1954-1999), dat deze week verschijnt. Gewoon doen. Zelf je eigen plek creëren. Dat was de essentie van de Amsterdamse kunstscene indertijd. Roxy … Meer lezen over Anne van Driel – Can do: Tuurlijk!