Weblog Zwolle – Fundatie opent pop-up museum in Deltion College

Zwolle – In de aanloop naar de Nationale Museumweek, van 3 t/m 9 april, opent het Deltion College vandaag een pop-up museum met pronkstukken uit Museum de Fundatie. Extra bijzonder: het museum is samengesteld door de Studentenraad. De Nationale Museumweek, een initiatief van de Museumvereniging, wil jaarlijks het publiek verrassen en inspireren met ons cultureel erfgoed, met onze museale pronkstukken, kortom: met ‘ons echte goud’!

Pop-up museum
Vanaf woensdag 29 maart is een aantal mooie pronkstukken uit Museum de Fundatie te zien op het Deltion College. De studenten kozen bijvoorbeeld een naamloos schilderij van Rob Scholte: “dit schilderij, met zijn ster met vijf punten, staat symbool voor hoe de school het liefst zien. Als een centrum van respect, vertrouwen, eerlijkheid, creativiteit en transparantie”, aldus Quinten en Fleur van de Studentenraad. Thea Koster, lid van het College van Bestuur Deltion College, benadrukte de fijne samenwerking met Museum de Fundatie: “dit is wederom een prachtig voorbeeld van hoe we al vijf jaar lang samenwerken. Zo krijgen we kunst & cultuur en jongeren écht dichterbij elkaar”.
Het pop-up museum is geopend in het kader van de Nationale Museumweek. “Een half miljoen MBO-studenten zijn het museumpubliek van de toekomst” aldus Mirjam Moll van de Museumvereniging. “Daarom hebben we drie musea gevraagd om ‘ons echte goud’ op verrassende wijze in scholen naar buiten te brengen.” Ralph Keuning, directeur Museum de Fundatie vult aan: “in het Deltion College worden bijvoorbeeld ook onze museumbeveiligers van de toekomst opgeleid. We stellen onze pronkstukken hier met een gerust hart ten toon”.

Ook in Museum de Fundatie is er van alles te bewonderen tijdens de Museumweek. Zo is “Reflections of Youth” uit de tijdelijke expositie van Joseph Klibansky zelfs gekozen tot hét pronkstuk van deze Nationale Museumweek. Ook tijdens de Museumweek is Museum de Fundatie vrij toegankelijk voor bezoekers met de Museumkaart en voor bezoekers tot en met 17 jaar!

Weblog Zwolle, Nieuws uit Zwolle snel bij U thuis, woensdag 29 maart 2017 17:21