VPRO De Avonden – O.a. De invloed van de Nederlandse kunst uit de vroege jaren ’80

120 minuten
VPRO
De Avonden 2012
Magazine
02 mrt 2012

Vanuit het Centraal Museum in Utrecht doet De Avonden verslag van de opening van de tentoonstelling ‘God Save The Queen’. De expositie gaat over de periode 1977-1984, toen jongeren ten tijde van crisis, hoge werkloosheid, woningnood en dreiging van de (neutronen)bom uit een uitzichtloze situatie ontsnapten. Ze namen het heft in eigen hand. Doe-het-zelf was het motto. Ook de muziek en de kunst werden door de jonge generatie flink opgefrist: de punk verjoeg de gekunstelde symfonische rock van de jaren zeventig, en de kunstenaars maakten hun doeken en broeken weer vuil met verf. De Avonden blikt terug op deze periode. Met tussendoor muziek van de band Wooden Constructions, nog jong maar geheel passend in de stijl van de kunstacademie-bandjes van toen. Na negen uur: Wat doe je als je geen woning en geen werk hebt en je depressief wordt van verveling? Je ongenoegen uiten over de situatie. En woede is een energie, zo wordt beweerd, waar de beste kunst uit voortkomt. Is dat zo? En wat is daarvan in Utrecht te zien? Maarten Westerveen vraagt het aan Marja Bosma, conservator van het Centraal Museum.

Daarna: Rob Scholte studeerde van 1977 tot 1982 aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Daarna maakte hij onder meer deel uit van het kunstenaarscollectief W139, waar hij met Sandra Derks (in 1982) veel opzien baarde met ‘Rom 87’; een reeks in vrije stijl geschilderde variaties op een boek kinderkleurplaten. Maarten Westerveen praat met de schilders Rob Scholte en Sandra Derks over de invloed van de Nederlandse kunst uit de vroege jaren ’80. Ook Sjarel Ex is bij dit gesprek aanwezig. Van 1988 tot 2004 was hij artistiek en zakelijk directeur van het Centraal Museum Utrecht, sindsdien is hij dat bij Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Na half tien: Menno Grootveld was een van de initiatiefnemers van televisiepiraat Rabotnik. Het Amsterdams kunstenaarscollectief produceerde vanaf 1985 documentaires en promotiefilms over culturele activiteiten in de hoofdstad. Lotje IJzermans blikt met Grootveld terug op die tijd. Na tienen: ‘Ultramodernen’ of ‘Ultra’ was de naam van een reeks concerten die tussen 1980 en 1981 plaatsvond in jongerensociëteit Oktopus in Amsterdam, en die nationaal en internationaal veel aandacht trok. Harold Schellinx bundelde verhalen, interviews, teksten en foto’s in het boek ‘Ultra’. Historica Leonor Jonker schreef eveneens een boek over de punkcultuur, ‘No Future Nu’. Over punk in Nederland. Van 1977 tot nu. Lotje IJzermans praat met beide auteurs over het gedachtegoed, de mentaliteit en de stijl van de punkcultuur. En maakt de punk-attitude nog altijd deel uit van de Nederlandse samenleving?

Na half elf: De documentaire Vinyl Magazine 1981-1988, waarin Kirsten Algera op zoek gaat naar de chemie tussen muziek en beeld in het New Wave-tijdschrift ‘Vinyl’ dat zich begin jaren tachtig tot spreekbuis voor de subcultuur ontwikkelde.