TT Y PP – Maarten Ploeg Tentoonstelling in Zoete Broodjes, 19 februari 2014

Woensdag 19 februari was het 10 jaar geleden dat Maarten Ploeg is overleden. Ter gelegenheid daarvan is er een expositie bij Zoete Broodjes met video’s en schilderijen van Maarten Ploeg samengesteld door Ryu Tajiri & Rogier van der Ploeg

Maarten Ploeg was een interdisciplinair kunstenaar, kunstschilder, muzikant en televisiemaker
Hij was pionier in video- en computerkunst.

Met collega-kunstenaar Peter Klashorst begon Ploeg in 1978 Soviet Sex, een kunstpunkband waar veel later ook zangeres Ellen ten Damme, schilder Bart Domburg en (broer) Rogier van der Ploeg deel van uitmaakten.
Ploeg was daarnaast zanger en gitarist in Blue Murder, Astral Bodies en Interior.

Ook vormde hij met Peter Klashorst de Nederlandse kern van De Nieuwe Wilden, Anders dan zijn collega’s, die vooral figuratief schilderden, was Maarten Ploeg vooral geïnteresseerd in abstracte beelden.
Met de Amiga computer als medium bereikte Ploegs werk een nieuw visueel en inhoudelijk hoogtepunt. Zijn reeks Ophthalmology uit 1992-1995 vormt een onvergelijkbare, hypnotiserende en sensuele reis door het visuele brein van de computer, en tevens door het brein van de kunstenaar zelf.

Ploeg nam deel aan de televisiepiratenzender P.K.P.-tv. Later werkte hij mee aan vernieuwende programma’s als TV-TV voor de VPRO. In 1991 startte hij de zender PARK 4DTV, die kunstvideo’s uitzond op de Amsterdamse kabel.

Eind jaren negentig was Ploeg de initiatiefnemer van de TV-Matic, een volautomatisch tekst en beeld genererend computerprogramma, dat binnen bepaalde parameters het toeval zijn gang liet gaan. De TV-Matic diende niet als voorbeeld van kunstmatige intelligentie, maar van het omgekeerde: Artificial stupidity. De gedachte erachter verraadt een kenmerkende Ploegiaanse logica: de weg naar intelligentie loopt via de domheid, je moet je beperkingen ontdekken vóór je kunt uitblinken.

Maarten Ploeg Tentoonstelling in Zoete Broodjes, 19 februari 2014 from TT Y PP on Vimeo.

Vimeo, Thursday, February 20, 2014 at 9:28 AM EST

1 Comment

1. heleen van der leest 29 juli 2017 op 13:06

Fascinerend

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.