Thom Goderie – AMSTERDAM ART FAIR: BLOODY HOT! (***)

Wekelijks gaat Thom Goderie op expeditie in de natuurlijke habitat van de Nederlandse socialite, en onderwerpt hij premières, vernissages en andere feestelijkheden aan een smakelijke analyse. Deze week: de Amsterdam Art Fair.

Een lange rij artistieke, vermogende genodigden propten zich woensdag 27 mei naar binnen door het kleine loeizware deurtje van Kunsthal Citroën in Amsterdam. De uit 1930 daterende autogarage van architect Jan Wils – tegenwoordig een restaurant – was voor de gelegenheid omgetoverd tot een waar kunstwalhalla.

Bijzonder was dat dit door voormalig galeriehouder en voormalig museumdirecteur Wim van Krimpen georganiseerde evenement – de eerste editie van de Amsterdam Art Fair – tegelijk opende met de destijds ook door Van Krimpen opgerichte KunstRAI, drie kilometer verderop in de Amsterdamse RAI. Dat is nu geen kunstbeurs meer maar een ‘lifestyle evenement’, zei hij in een interview met het Parool.

Maar waarom de Citroën-garage? Eind april ging Wim van Krimpen een hapje eten in pop-up restaurant Citroën Restaurant van Hotel De Goudfazant, gevestigd in de garage aan het Stadionplein. Hij werd zo enthousiast van deze ruimte, dat hij besloot binnen slechts tweeënhalve maand tijd de eerste editie van Amsterdam Art Fair hier te openen.

De ruim veertig galeries die hun werk hier exposeerden profiteerden van het prachtige daglicht dat naar binnen scheen door de gigantische ramen. Echter was dit voor de uitgedoste vips geen sinecure. Het zonlicht creëerde zeker op de bovenste etage van de garage een verhoogde temperatuur. Bloody hot!

Het niveau van de Amsterdam Art Fair was zo hoog dat zelfs Hare Koninklijke Hoogheid Beatrix Ruf (directrice van het Stedelijk in Amsterdam) de beurs met een bezoek vereerde. Entrepreneur en vaste studiogast van Studio Powned Erik de Vlieger vond het een geweldig initiatief, maar vond de kunst ook af en toe ietwat tegen vallen.

Bent u zelf nieuwsgierig geworden? De Amsterdam Art Fair is helaas alweer ten einde, maar volgend jaar volgt de tweede editie. Dan niet meer in de oude Citroën-garage bij het Olympisch Stadion in Amsterdam, maar midden op het Museumplein. (Net als het kunstfestival Frieze in Londen.)

Eindoordeel
Met de Amsterdam Art Fair wordt onze hoofdstad eind mei een bedevaartsoord voor kunstminnend Nederland. Een grote entreedeur zou de volgende keer dan ook geen overbodige luxe zijn, maar dat komt vast goed op het Museumplein.