Theo Paijmans – Kunstenaars in BaZtille kunnen daar toch blijven + Zoetermeer Nieuws – Ateliers BaZtille zet koers naar zelfstandige broedplaats

Kunstenaars in BaZtille kunnen daar toch blijven

De kunstenaars die in Ateliers BaZtille werken, hoeven niet weg. De route van de weg die oorspronkelijk dwars door het gebouw gepland was, wordt verlegd. Dat heeft de gemeente meegedeeld aan de stichting die het ateliercomplex beheert.

“Eindelijk is het moment gekomen waarop we serieus worden genomen”

In een brief aan Stichting Atelierbeheer Zoetermeer e.o. meldt de gemeente dat het tracé van de ontsluiting van Nutricia veranderd is vergeleken met de eerdere plannen. Dat betekent dat de aanleg van de weg nu geen belemmering meer vormt voor de activiteiten van Ateliers BaZtille op de huidige locatie.

Het complex aan de Rokkeveenseweg kwam vorig jaar in het nieuws omdat het met sluiting werd bedreigd. Het oorspronkelijke plan voorzag in de sloop van het ateliercomplex om de aanleg van de ontsluitingsweg naar het Nutricia terrein mogelijk te maken. De gemeente is nu van plan om een sloot naast Ateliers BaZtille te verleggen, waardoor de weg niet meer door, maar achter het ateliercomplex gaat lopen.

Robert Verhaaf, oprichter en voorzitter van de stichting die het ateliercomplex beheert, is opgelucht. ,,Eindelijk is het moment gekomen waarop we serieus worden genomen. Het gaat niet alleen om onszelf, maar ook om de cultuur. Het gaat niet alleen om het gebouw, maar om wat we hier doen. We zijn een broedplaats en presentatie-instelling voor kunstenaars.”

“We willen met de gemeente ook kijken naar de financiën in verband met het achterstallige onderhoud van het pand”

Financiën

Het ateliercomplex bestaat sinds het jaar 2000. Inmiddels werken er 21 kunstenaars. Er zijn 17 ateliers, een galerie en een werkplaats. Ook worden er regelmatig exposities gehouden. Over de exacte invulling en voorwaarden van de voortzetting van de activiteiten wil de gemeente nog vervolgoverleg met de stichting voeren.

Verhaaf: ,,We krijgen een andere status. We zijn nu huurder en worden eigenaar. We willen met de gemeente ook kijken naar de financiën in verband met het achterstallige onderhoud van het pand. Volgens een schatting van de gemeente is dat onderhoud geraamd op 350.000 euro. Met dat geld willen we het gebouw opknappen, isolatiemateriaal aanbrengen, overgaan op duurzame energie en zonnepanelen op het dak aanbrengen. We willen zo snel mogelijk met de gemeente het overleg beginnen zodat alles dit jaar nog in kannen en kruiken is.”

AD, 14-06-17, 07:06

Ateliers BaZtille zet koers naar zelfstandige broedplaats

De gemeente Zoetermeer wil vanaf 2019 het huidige ateliercomplex BaZtille om niet overdragen aan de daar gevestigde kunstenaarsstichting. De gronden worden dan verhuurd of in erfpacht uitgegeven. De stichting wordt daarmee onafhankelijk van de gemeente en gaat de verantwoordelijk dragen voor beheer en onderhoud van het gebouw en de gronden. Tegelijkertijd krijgt de stichting de vrijheid om via atelierverhuur en andere activiteiten te zorgen voor eigen inkomsten.

Gebouw blijft staan

Eerder zou het kunstenaarsgebouw gesloopt worden omdat er mogelijk een nieuwe ontsluitingsweg voor Nutricia over het terrein zou komen. Inmiddels is het ontwerp van die weg aangepast en opgeschoven, waardoor het gebouw kan blijven staan.

Exposities beeldende kunst

Wethouder Robin Paalvast (Cultuur): “In Zoetermeer heb je plekken nodig waar het publiek terecht kan voor exposities van beeldende kunst, waar beginnende artiesten lessen kunnen volgen en kunstliefhebbers terecht kunnen voor kunst en cultuur. Maar de kunstenaars zelf hebben ook gewoon werkruimtes nodig. De BaZtille is hier een mooie broedplaats voor”

BaZtille voorzichtig positief

De betrokkenen van BaZtille zijn voorzichtig positief over deze koers van het college. Ze zijn trots op wat hun kunstenaars hebben bijgedragen aan het beeldende kunstklimaat in Zoetermeer de afgelopen tien jaar. Het collectief heeft zich altijd sterk gemaakt om in vrijheid met professionele beeldende kunst bezig te zijn, op een voor kunstenaars inspirerende locatie. Hiermee wordt het voortbestaan van de BaZtille in de toekomst een stuk zekerder. Wel moeten de voorwaarden van de overdracht nog verder besproken en uitgewerkt worden.

Zoetermeer Nieuws, 16 juni 2017 14:58, Laatste update: 16-06-2017 15:01