Svane – Centrum Den Helder staat in de steigers

DEN HELDER – ‘Den Helder bouwt aan de toekomst’. Deze slogan gaat samen met een enthousiaste vernieuwingsdrang die tot uiting komt in tal van bouwprojecten in de binnenstad.

Op veel plaatsen is de stadskern ‘opgeleukt’ en vernieuwd. Kale plekken zijn opgevuld en sommige gebouwen krijgen een andere functie. Zo wordt de schouwburg verplaatst naar Willemsoord, waar Rijkswerf-gebouwen ingrijpend worden verbouwd tot een prachtig theater. De bibliotheek wordt verplaatst naar een oud schoolgebouw, dat grondig wordt aangepast aan de nieuwe functie.

Als je de stad binnenrijdt, zie je meteen de verandering. De haven oogt veel ruimer en opener. Het is niet meer zo’n rommeltje. De Beatrixstraat, de belangrijkste winkelstraat, ziet er mooier uit nu deze compleet is ‘heringericht’.

Er is wel een groot probleem. Het gemeentebestuur wil graag een nieuw gemeentehuis maar weet nog niet waar het gebouwd moet worden. Het voormalige postkantoor lijkt de meest voor de hand liggende locatie te zijn. Maar daar woont tegenwoordig kunstenaar Rob Scholte die er zijn atelier annex expositieruimte heeft.
Rob ‘wil’ niet naar Willemsoord. Hij wil blijven zitten waar hij zit.

Den Helder is aan het veranderen op een positieve manier. Het centrum wordt aantrekkelijker. En een bezoek aan Willemsoord is de moeite waard. Het Marinemuseum en het Reddingsmuseum geven je een kijkje in het verleden. En in de haven en de dokken zijn veel oude schepen te bewonderen…

Vind jij ook dat het centrum van Den Helder aantrekkelijke wordt? Of heb je juist een andere mening? Laat het hieronder weten in een reactie.

Dichtbij, 17 juni 2015