Singer Laren toont DE BERGENSE SCHOOL

De Bergense school is de eerste expressionistische kunststroming in Nederland. Omstreeks 1910 vestigden de eerste kunstenaars zich in het Noord-Hollandse Bergen. Geïnspireerd op de denkbeelden van de Franse kubistische schilder Henri le Fauconnier (1881-1946) werd afgerekend met het impressionisme. Vanaf 1914 werkten kunstenaars als Piet van Wijngaerdt, Arnout Colnot, Charley Toorop, Leo Gestel, Elsa Berg, Mommie Schwarz, Wim Schuhmacher, Jaap Weijand, Piet en Matthieu Wiegman er in een gemeenschappelijke stijl. Ze schilderden portretten, landschappen, stillevens en reisimpressies in hoekige, krachtig vormen, opgebracht met brede penseelstreken in contrastrijke kleuren. “De Bergense School “, zoals de groep al snel genoemd werd, was ultramodern en zeer succesvol.

Auteur Renée Smithuis publiceerde veelvuldig over het modernisme in Nederland. Zij is dé kenner en verzamelaar van de Bergense School. Een grote schenking van haar collectie Hollands expressionisme aan Singer Laren is de aanleiding voor dit boek en gelijknamige tentoonstelling.

Bergense School. De eerste Hollandse expressionisten loopt van 19 september t/m 29 november 2015.

Singer Laren (voluit: Stichting Singer Memorial Foundation), is een ondernemende, particuliere, culturele stichting, opgericht in 1954 door Anna Singer-Brugh, de weduwe van de Amerikaanse schilder William Henry Singer Jr. De stichting beheert de nalatenschap van het echtpaar Singer, bestaande uit een collectie van ruim 3.000 kunstwerken, een museum, een theater en hun voormalige woonhuis met tuin, Villa De Wilde Zwanen.

De stichting is gevestigd te Laren, Noord-Holland. Singer Laren is voor haar bedrijfsvoering voor ca. 90% aangewezen op eigen inkomsten en ontvangt een bijdrage van de gemeente Laren. Museum, Theater en de verhuur van de accommodatie zijn de centrale activiteiten van Singer Laren. Het museum concentreert zich in haar verzamel- en presentatiebeleid op beeldende kunst uit de periode 1880-1950. Rond en in het theater organiseert Singer Laren een cultureel programma, dat voor de ruime regio een breed en gevarieerd scala aan podiumkunsten verzorgt. De binnen- en buitenaccommodaties worden verhuurd aan derden, zowel bedrijven als particulieren. Singer Laren heeft een grote schare enthousiaste begunstigers.

Singer Laren
Oude Drift 1
1251 BS Laren
Museum: 035-539 39 39
Theater: 035-539 39 33
receptie@singerlaren.nl
theaterkassa@singerlaren.nl

Openingstijden museum en theater

Dinsdag t/m zondag van 11.00 tot 17.00 uur.
Geopend op Eerste en Tweede Paasdag, 5 mei, Hemelvaartsdag, Eerste en Tweede Pinksterdag en Tweede Kerstdag.
Gesloten op maandagen, Eerste Kerstdag, Nieuwjaarsdag en Koningsdag.

Rolstoel
Het museum is toegankelijk voor rolstoelen. U kunt een rolstoel reserveren via 035-539 39 39 of museum@singerlaren.nl Alleen begeleiders in het bezit van de OV-Begeleiderskaart krijgen gratis toegang tot Singer Laren wanneer zij een hulpbehoevend persoon begeleiden.

Entreeprijzen museum
Volwassenen € 15,-
Groepen vanaf 15 pers. € 14,-
CJP, jeugd van 13 t/m 18 jaar € 10,-
Museumkaart € 3,- toeslag
Kinderen tot 13 jaar, Singer Supporters, ICOM, Vereniging Rembrandt GRATIS

* De entreeprijs is inclusief audiotour

* De Museumkaart is verkrijgbaar aan de museumkassa van Singer Laren *

Bezoekersvoorwaarden

Lees hier onze bezoekersvoorwaarden.

Met openbaar vervoer

Plan uw route naar Singer Laren via Openbaar Vervoer Reisinformatie of bel de Inlichtingenlijn Openbaar Vervoer: +31 (0) 900 9292.
Parkeren

U kunt voor de deur gratis parkeren.