Ronald den Boer – Stationsplein Den Helder straks geen windgat meer

DEN HELDER – Bezoekers aan Sail 2017 die met de trein komen zullen bij het verlaten van het station een heel andere eerste indruk krijgen dan de huidige treinpassagiers. Niet langer komt Den Helder dan over als een versteend, open windgat.

Vanavond presenteert ontwikkelmaatschappij Zeestad vanaf 19.30 uur in schouwburg De Kampanje aan omwonenden en belangstellenden een voorlopig ontwerp voor het Stationsplein. Daarbij is volgens directeur Ferdinand Vreugdenhil goed geluisterd naar de inbreng van inwoners tijdens een eerdere bijeenkomst. Toen klonk vooral de roep om een sfeervol gebied met veel groen en een maritiem karakter.
Logischer

Bureau West 8 heeft dat vertaald in een ontwerp met nieuwe bestrating rond het station en museum Rob Scholte, zo’n honderd bomen erbij, extra bankjes, beelden en andere kunst en een logischer inrichting van het gebied. Zo verhuist de taxistandplaats naar de voorzijde van het station, waar ook wachtplek komt voor een touringcar en een zogeheten ’kiss&ride-strook’,. Daar kunnen automobilisten mensen ophalen of wegbrengen. Er komt een nieuw zebrapad richting Hema. Het zebrapad richting vishandel Boon blijft bestaan.

Fietsenstalling

Aan de zijkant van het station wordt de fietsenstalling aanzienlijk uitgebreid. Er komt plek voor 371 rijwielen, omzoomd door een lage haag.

De doorgaande wegen blijven bestaan maar worden dichter naar het station verlegd.

Het grote lege voorplein wordt dus ingekort. Dat biedt ruimte om de Beatrixstraat door te trekken. Het Stationsplein en de Beatrixstraat worden volgens Vreugdenhil als het ware ’aan elkaar geknoopt’. Auto’s kunnen hier stapvoets rijdend het vroegere Julianaplein bereiken.

,,De middenberm van de Beatrixstraat met zijn bomen en wandelroute trekken we door, over het Stationsplein. Alleen vervangen we de stenen aan de zijkant van de middenberm door gras. Hier komen ook de beelden op sokkel van De Wervianen, die Woningstichting de stad heeft geschonken.’’

In de Beatrixstraat moeten eveneens beelden komen, manshoog en zonder sokkel. Samen met een nog te ontwerpen maritiem kunstwerk tegenover vishandel Boon – waar alle ruimte blijft voor een terras – en diverse details wordt de Helderse band met haven en zee ingevuld.

,,Voor de ongeveer honderd bomen denken we aan snelgroeiende iepen, maar wel van uiteenlopende soorten om te voorkomen dat de iepziekte massaal kan toeslaan. De bomen maken dat het Stadspark wordt doorgetrokken richting Station.’’

Tegenstanders vreesden afgelopen weken op sociale media dat het omstreden stadhuis op de stationslocatie toch weer zou opduiken in het ontwerp voor een heringericht stationsgebied.

Die vrees is onterecht. Een stadhuis op die plek is volgens directeur Ferdinand Vreugdenhil van Zeestad definitief een gesloten boek. ,,We hebben ons alleen bezig gehouden met de omgeving. Het vastgoed, zoals het station en het oude postkantoor, laten we ongemoeid.’’ Datzelfde geldt voor de Boerhaavestraat.

En er is goed nieuws voor bewoners boven de Hema. Die ageerden de afgelopen jaren tegen plannen om tegenover hen, op de hoek van de Beatrixstraat/Parallelweg, een hoteltoren te bouwen. Die toren is definitief geschrapt, het uitzicht van de bewoners blijft volgens Vreugdenhil vrij en wordt er alleen maar mooier op.

Er is al overleg geweest met onder meer de Helderse Ondernemersvereniging Binnenstad. Zij is volgens Vreugdenhil erg positief.

Vanavond kan iedereen in de Keykegzaal van de schouwburg op Willemsoord de eerste ontwerpen bekijken.

Aan de hand van de reacties wordt nog voor de zomer een definitief plan uitgewerkt. Vóór Sail 2017 moet het vernieuwde Stationsplein klaar zijn.

NHD, 19-4-2016, 6:00 (Update 19-4-2016, 6:00)

Reacties:

Henk Klok
Ziet er goed uit, wel een kanttekening, laat de kunstenaar van de scheve bomen achterwege, bomen zullen altijd weer recht gaan groeien,

2 Comments

1. Ik geloof dat ik het centrum van Den Helder nu al 20 keer op de schop heb zien gaan. De bestuurlijke maffia helpt de lokale bouwmaffia op die manier aan opdrachten. Iedere keer wordt de puinhoop groter, zodat de noodzaak van nieuw ingrijpen verzekerd is….

Alleen datgene waar de bouwmaffia niets aan kan verdienen, omdat het zijn eigen broek ophoudt, moet tegen de vlakte. Het Rob Scholtemuseum krijgt geen enkele subsidie. Desondanks bestaat Ronald den Boer het, om in de Helderse Courant een zogenaamde enquete te houden met de vraag of de burgers van Den Helder het museum “tegen iedere prijs” willen behouden. Dus ook als de stad er failliet aan zou gaan. Gewenste uitkomst van de ‘enquete’ daardoor verzekerd. De vraag: “Wil u dat het centrum tegen iedere prijs voor de twintigste keer op de schop gaat”, zal den Boer nooit stellen. Echt nooit!

2. HTD.

Je hebt helemaal gelijk Dick

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.