Ronald den Boer – Auto straks te gast in heringericht stationsgebied

DEN HELDER – Het gebied rond het NS-station en het oude postkantoor moet straks na de herinrichting vooral het domein zijn van voetgangers en fietsers. Auto’s zullen er wel kunnen komen, maar in een ondergeschikte rol, dus ’te gast.’

Dat is een van de drie uitgangspunten die de gemeente hanteert voor de plannen met een nieuwe stationsomgeving. De andere twee zijn een duidelijke verbinding met het stadspark en de Beatrixstraat alsmede een goede toegankelijkheid voor mindervaliden.

Feitelijk zijn het ook de enige uitgangspunten die de gemeente voor zichzelf heeft gesteld, alvorens ze de boer op gaat om omwonenden en ondernemers te vragen hoe zij het stationsgebied ingericht willen zien worden. Inspraak vanaf het begin dus, zonder eerst allerlei plannen uit te werken en die te presenteren, aldus wethouder Jacqueline van Dongen maandagavond tijdens een commissievergadering. Op basis van wat het meepraatcircuit in juni inbrengt keert zij terug bij de gemeenteraad en worden diverse opties uitgewerkt. De bedoeling is in ieder geval dat het een verblijfsgebied wordt met beplanting, zitjes en sfeerverlichting.

Van Dongen kreeg van de meeste partijen groen licht om vanuit een bijna-blanco situatie in overleg te gaan met bewoners en ondernemers. Al vond met name de PvdA het allemaal maar vaag. ,,Het is te mager. We draaien om de hete brij in. Over station en postkantoor kun je best al een visie geven. Bovendien is het stationsgebied heel cruciaal voor de stad. Dan moet je niet de inspraak beperken tot de directe omwonenden, maar telt juist de mening van álle bewoners’’, aldus Pieter Blank.

NHD, 18-5-2015, 23:29 (Update 18-5-2015, 23:31)

1. heleen van der leest 19 mei 2015 op 10:53

En het Rob Scholte museum leent zich er bij uitstek voor om in Mondriaanstijl beschilderd te worden.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.