Ronald Boutkan – Raad positief over schrappen bezuiniging op cultuur

Den Helder – De gemeenteraad zal over twee weken naar verwachting instemmen met de nieuwe beleidskader cultuur. Zo bleek maandagavond tijdens de vergadering van de commissie Maatschappelijke Ontwikkeling. Wel vragen enkele fracties zich af waar het college de benodigde vier ton vandaan gaat halen.

Dat antwoord laat nog even op zich wachten, liet wethouder Trees van der Paard weten. Het besluit om de forse bezuiniging te schrappen wordt door het gehele college gedragen en ze gaan dan ook gezamenlijk op zoek naar dekking. Wat de wethouder betreft komt hierover duidelijkheid tijdens de begrotingsbehandeling, later dit jaar. Voor sommige fracties is dat echter te laat. De Stadspartij, VVD en Behoorlijk Bestuur willen over twee weken weten waar het geld gevonden wordt. Deze fracties willen op voorhand dan ook nog geen goedkeuring verlenen aan het beleidskader.

Alle fracties staan overigens positief tegenover het stuk en de wethouder ontving dan ook van alle kanten de nodige complimenten. Dat schouwburg, Triade en bibliotheek niet samen vier ton moeten bezuinigen en dat zo belangrijke culturele activiteiten behouden blijven, wordt door de gehele raad als pluspunt ervaren. Ook met extra geld voor de lokale omroep hebben de partijen geen moeite, al vroeg GroenLinks zich nog wel af of met de geplande regionale samenwerking tussen de lokale media het lokale karakter wel behouden blijft. Van der Paard benadrukte dat dit wel de bedoeling is en dat de gemeente in dit specifieke geval als subsidiegever geen voorwaarden mag verbinden aan het geld. De Mediawet probeert op die manier elke politieke invloed op de media te voorkomen.

Verder werd nog opgemerkt dat het jammer is dat zoveel kleinere culturele organisaties niet genoemd worden in het collegestuk. Van der Paard gaf aan dat het juist de bedoeling is dat de grote instellingen meer gaan samenwerken met de kleintjes. Ook vroegen enkele partijen zich af waarom het Rob Scholte Museum niet wordt genoemd in het beleidskader, maar ook daarover was de wethouder duidelijk: “Dit museum ontvangt geen subsidie van de gemeente en op dit moment hebben we er ook geen officiële verbintenis mee.” Het is afwachten of dit in de toekomst wel het geval zal zijn.

De meerderheid van de raadscommissie zag het voorstel als hamerstuk voor de raadsvergadering, maar op verzoek van VVD, Behoorlijk Bestuur en Stadspartij wordt het toch ingediend als bespreekstuk.

Den Helder Actueel, 30 augustus 2016 – 06:09

Reacties:

Kees Jan
1 september 2016 at 11:31
Cultuurnota??? Het is een promotiebrochure voor Schouwburg, Bibliotheek en Triade. De cultuurnota is de promotie brochure die Top of Holland geweigerd heeft te maken.
.
In een cultuurnota horen alle culturele verenigingen, musea’s en dergelijke te worden opgenomen. Het maakt verder niet uit of een organisatie subsidie ontvangt of niet. Blijkbaar mag je van dit college van Burgemeester en Wethouders iets alleen cultuur noemen als de deze aan het infuus van de overheid ligt.
.
Waarschijnlijk moeten we ons zorgen gaan maken over de omzetten die worden gedraaid bij Schouwburg & Bibliotheek. Grote kans dat deze instellingen het niet zouden hebben overleeft als de subsidiekraan daadwerkelijk zou zijn dichtgedraaid. Nog even en wethouder cultuur komt naar de raad met mededeling dat naast de subsidie die ze nu krijgen extra subsidie moet komen.
.
Het is goed dat een aantal partijen hebben gezegd dat er eerst een dekkingsvoorstel moet komen. Anders kan het college het geld weghalen bij onderwerpen die de gemeenteraad belangrijk vind om te realiseren, zoals bv gratis parkeren.
.
Overigens is het stuitend om te lezen dat wethouder Trees van der Paard zegt “Dit museum ontvangt geen subsidie van de gemeente en op dit moment hebben we er ook geen officiële verbintenis mee.” Is daarmee een museum alleen een museum als deze subsidie ontvangt? En hoezo geen verbintenis? Is een verbintenis er alleen als je subsidie ontvangt? Een huurcontract is naar mijn mening ook een verbintenis als het pand van de gemeente is.
.
Conclusie; Wethouder Trees van der Paard moet eigenlijk op Cultuurcursus. Deze reclame brochure is namelijk geen cultuurnota. En voor deze cultuurcursus kan ze dichtbij huis beginnen… Bij Oranjerie De Groene Parel.
Haar partijgenoot die alles doet voor deze groene parel, is vast bereid om haar een persoonlijke rondleiding te geven. En wie weet wordt deze instelling met de vele andere instellingen en verenigingen alsnog opgenomen in een echte Cultuurnota.