Ronald Boutkan – Open brief voor herplaatsing kunstkoppen

Den Helder – Enkele omwonenden van de oude schouwburg (Bernhardplein) hebben een open brief gestuurd aan het college van burgemeester en wethouders. Daarin roepen ze op de kunstkoppen op het plein niet terug te sturen naar de kunstenaar, maar die elders in Den Helder te herplaatsen.

“Teruggeven aan de kunstenaar vinden wij geen goed idee”, schrijven de ondertekenaars van de open brief. “Waar het de openbare ruimte betreft mogen wij er vanuit gaan, dat u uw eigen standpunt op het gebied van participatie respecteert en bij de bevolking peilt of deze beelden in de gemeente kunnen worden herplaatst op een geschikte plek.”

Volgens de groep zijn er al enkele goede plekken door burgers genoemd, waar de koppen geplaatst kunnen worden. Bijvoorbeeld op de dijk, “lopen van kop naar kop (op het stuk richting Lands End of voor Huisduinen)”. Langs de wandelroute naar de nieuwe schouwburg (die nog niet is gemarkeerd en veilig en sfeervol verlicht) is ook een optie, net als het Timorpark, waar ze dan opnieuw dicht bij water en bij elkaar kunnen staan. Ook wordt een plek voor het station genoemd, in het kader van de ‘maritieme ontvangst’ die de bezoeker volgens het stadsdebat gaat worden geboden, “met een kleine, voor kinderen speelse, waterpartij erbij, bijvoorbeeld een kade”.

PDF:
Open brief aan de gemeenteraad

Den Helder Actueel, 10 november 2015 – 07:05

Reacties:

Mario Van Eldijk Bouwens
10 november 2015 at 08:29
Laat die rotzooi nou een liggen! o ja den helder maakt heel graag kosten ..!…

Bodelo
10 november 2015 at 10:00
Deze koppen zijn inmiddels heel kenmerkend voor onze stad geworden. En ze hebben bewezen vandaal bestendig en klimaatbestendig te zijn. Reden te meer om ze op een andere plek terug te laten komen. Hoe meer steun hier voor hoe beter, maar ……………………….. het komt goed!

EdwinSL
10 november 2015 at 17:58
Deze koppen zijn al dusdanig versleten dat ze eerst opgeknapt dienen te worden naar mijn mening. Ik vind ze weinig bijzonder en heb ze na al die jaren wel gezien. Terugsturen naar de kunstenaar vind ik erg vreemd, als ik genoeg heb van een winterjas breng ik hem ook niet terug naar de winkel. Doneren of afstorten is mijn devies.

strandloper
10 november 2015 at 18:05
De kunstkoppen (laat ik de ns niet vergeten) kunnen een mooi ontvangstcomité worden voor het Scholtemuseum.

Jacques van Velzen
10 november 2015 at 20:46
Ik zou het heel jamer vinden als ze verdwijnen. @Strandloper mooi idee.

Lekker Helders
10 november 2015 at 21:06
Super positief idee, helemaal mee eens. Elke suggestie is goed onderbouwd en……..uitvoerbaar!!!!!

Egbert
11 november 2015 at 01:44
Laat die lelijke ondingen snel uit het Helderse straatbeeld verdwijnen. Ik geef geld toe om die lelijke koppen kwijt te raken.