Robin Kaandorp – Toekomst Alkmaarse drafbaan onzeker na negatieve uitkomst rechtszaak + NH Nieuws – Paardenraces in Alkmaar stilgelegd: “Komt door teruglopende middenstand”

Toekomst Alkmaarse drafbaan onzeker na negatieve uitkomst rechtszaak

Alkmaar – De Alkmaarse drafbaan sluit komende maanden de poorten.

Een langdurige rechtszaak, die nog te maken heeft met de verkoop van de drafbaan in Hilversum ruim twintig jaar geleden, viel afgelopen week negatief uit.

Omdat Alkmaar vooral afhankelijk is van het geld, dat indertijd werd verdiend met de verkoop, is het houden van koersen per direct onzeker geworden. Er moet immers een flinke straf som betaald worden. “En om geen overhaaste dingen te gaan doen, hebben we nu een bezinningsperiode ingelast,” legt voorzitter van het drafbaan comité Arie Zwijnenberg uit.

Het is het streven de jaarlijkse 4,5 kilometer van Alkmaar, dit jaar op 6 oktober, wél door te laten gaan.

Alkmaarse Courant, 23 april 2019, 08:29

Reacties:

Paul Hooijschuur
On begrijpelijk

Gerrit Lakeman
Mooie plek voor woningen.

Paardenraces in Alkmaar per direct stilgelegd: “Komt door teruglopende middenstand”

Drafcentrum Alkmaar (foto NH Nieuws)

Alkmaar – De paardenraces op Drafcentrum Alkmaar zijn met onmiddellijke ingang stilgelegd. Het drafcentrum verkeert in acute financiële problemen. Het wegvallen van een Hilversumse hoofdsponsor zorgt voor een tekort van ruim een miljoen euro. Ook een evenement, dat gepland stond op 6 mei, gaat niet door.

“Het is eigenlijk best een verdrietige situatie”, aldus voorzitter Arie Zwijnenburg. Hij is al decennia betrokken bij de activiteiten in Alkmaar. Zijn liefde voor de drafsport duurt al bijna 70 jaar. “Ik kreeg dat met de paplepel ingegoten, door mijn vader. Hij was melkboer en reed met paard en wagen langs de deuren. De stap naar de drafsport was klein, hij had immers een paard.”

Jongeren haken af

Het gaat slecht in de drafsport. Bijna alle drafsportcentra kampen met teruglopende bezoekers aantallen en dus inkomsten. “De jongeren hebben geen belangstelling voor de sport”, zegt Zwijnenburg.

“En het heeft te maken met een teruglopende middenstand. Melkboeren, groenteboeren en slagers waren vroeger vaste klanten op de paardencircuits. Maar die stand is aan het verdwijnen en daar heeft de paardensport last van”, zegt Zwijnenburg.

Adempauze

Het bestuur van Drafcentrum Alkmaar heeft een bezinningsperiode ingelast om een plan voor de toekomst te maken. Op de baan wordt nog wel getraind en vrijwilligers zijn druk in de weer met het opruimen van de rommel na de races van Tweede Paasdag. “We hopen in oktober weer in de lucht te zijn”, aldus Zwijnenburg. “We willen heel graag de 4,5 kilometer van Alkmaar in oktober door laten gaan, daar gaan we voor.”

NH Nieuws, 23 april 2019, 11.41 uur · Aangepast 23 april 2019, 13.48 uur

Meer informatie: