Robbert Bianchi – NH Ontmoet: Rob Scholte

Gepubliceerd op 17 sep. 2015
Rob Scholte: “Je bestaat omdat je bestaat!”

Via Heiloo, Amsterdam, Brussel, Kassel, Nagasaki, Tenerife en Bergen is Rob Scholte sinds een paar jaar geland in Den Helder. Voor velen een plek waar je niet dood gevonden wil worden. Maar voor Scholte is deze vergane glorie en bestuurlijke chaos het ideale vertrekpunt om iets moois neer te zetten. Misschien wel zijn levenswerk, zoals ook de grote kunstenaar Salvador Dali de stad Figueres uitkoos om er zijn inmiddels wereldberoemde Dali museum te vestigen.

Kan je Scholte vergelijken met Dali? Toen ik eind jaren tachtig op de Rietveld academie zat, was het zijn naam en faam die de school zijn bestaansrecht gaf. De ex-leerling had inmiddels de status verworven van een Nederlandse Andy Warhol. Alles wat hij aanraakte veranderde in goud. Hij werd gezien als een van de grondleggers van het post-modernisme. Internationaal werden zijn werken voor on-Nederlandse bedragen verkocht. En dat alles voor een jongen, die een paar jaar daarvoor nog exposeerde in kraakpanden en alternatieve galerieën.

Rob Scholte werd een icoon voor de vele aanstormende kunstenaars. Van kraker naar internationaal befaamd kunstenaar, wie wil dat nou niet? Maar in tegenstelling tot het werk van veel volgers heeft het werk van Scholte meer te bieden dan alleen maar ironie en cynisme. Het is veel gelaagder dan dat.

Het is best mogelijk dat succes van Scholte ook veel frustratie en argwaan heeft opgeroepen bij zijn minder bekende generatiegenoten. En vanuit deze kant bekeken is het ook niet verwonderlijk dat Rob Scholte in deze hoek op zoek ging naar de daders van de aanslag op zijn leven.

Met een explosief dat onder zijn auto ontplofte, zou een normaal mens niet alleen zijn benen verloren zijn, maar ook het vertrouwen in de mensheid. Zo niet, Scholte. Het is hem gelukt om verder te leven, door keihard te werken en een gezin te stichten. En nu, 21 jaar later, is Rob Scholte vastberadener dan ooit. Hij heeft zijn plek gevonden in het oude postkantoor van Den Helder. Zijn gezin, zijn verleden en zijn gigantische kunstverzameling; alles komt samen op de plek waar hij sinds twee jaar het Rob Scholte Museum runt.

Eind juni 2015 heb ik een afspraak met Rob Scholte. We gaan naar buiten want Rob wil me ‘zijn’ Den Helder laten zien.

Dit is de 5e aflevering van de serie NH Ontmoet van uitgezonden op RTV NH op dinsdag 15 september 2015

In NH Ontmoet volgt programmamaker Robbert Bianchi bekende en onbekende mensen tijdens belangrijke momenten in hun leven. Hij probeert ondertussen meer inzicht te krijgen in hun drijfveren en ambities.

camera, montage, interview en samenstelling: Robbert Bianchi

2015 Robbert Bianchi / RTVNH

1 Comment

1. loes vermeer-lagerveld. 19 september 2015 op 12:36

Wat een goed en positief verhaal, Rob, Goed gedaan, je bent het gehele gebouw gewoon waard. Den Helder moet er blij mee zijn.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.