Redactie HP/De Tijd – Terugkijken: een makkelijke avond voor Abou Jahjah

Uitgeverij De Bezige Bij gaat een boek uitgeven van de Libanees-Belgische activist Dyab Abou Jahjah (lees hier wat Arthur van Amerongen daarvan vond: http://www.hpdetijd.nl/2016-04-22/de-kleutervlaamse-diarree-van-abou-jahjah/). Enkele auteurs kwamen daarop in opstand en vergaderden maandag over de ‘identiteit van de uitgeverij’ (http://www.nrc.nl/nieuws/2016/05/09/waarom-vergadert-de-bezige-bij-maandagmiddag-over-haar-identiteit). ’s Avonds verdedigde Abou Jahjah zich bij Jeroen Pauw. Kritische vragen waren er nauwelijks, of ze kwamen niet uit de verf.

De man die aanleiding was voor de vergadering had deze zelf aan zich voorbij laten gaan, omdat hij er ‘niet zo een charmant gevoel bij had’. “Ik dacht aan een inquisitieverhaal en voor een inquisitie zou ik nooit gaan staan.” Pauw haalde enkele niet zo vleiende quotes van Leon de Winter en Marcel Möring aan. “U begrijpt dat ik niet al te graag op dat niveau wil gaan discussiëren,” lachte Abou Jahjah.

Of hij spijt had van iets dat hij ooit had geschreven, vroeg Pauw. “Niet iets dat ik ooit heb gepubliceerd. Ik heb ooit zo een boze tweet gestuurd over Bart de Wever in België, maar dat was op twitter en wie heeft dat nooit gedaan? Als ik de tijd heb om te denken en om te schrijven, dan sta ik achter wat ik schrijf.”

Pauw wilde nog even terug naar de tweet, waarin Abou Jahjah de burgemeester van Antwerpen een zionistenpijper had genoemd. “Ik heb dat later veranderd naar zionistenknechtje, ik vond het onder mijn niveau. En dat gebeurde op twitter, niet in kranten en columns zoals sommige collega’s dat onlangs hebben gedaan (-) Het is een tweet, he. Je moet mijn columns niet reduceren, mijn boeken niet reduceren, mijn debatten niet reduceren door een tweet die ik ooit heb gestuurd.”

Vervolgens deden Pauw en zijn redactie een nieuwe poging, maar daar brachten ze niet hun gast maar zichzelf mee in verlegenheid. Ze wilden Abou Jahjah confronteren met een uitspraak die hij zou hebben gedaan op Facebook. Het bleek een door het Vlaams Blok in elkaar gephotoshopte afbeelding. “Bad research,” zei de ondervraagde, en daar had hij gelijk in.

“Er wordt van u gezegd dat u zeer grove antisemitische uitspraken doet,” probeerde de eveneens aangeschoven Gerard Spong later. “Leugens,” riposteerde Abou Jajah “Kijk: ik ben tegen het beleid van de staat Israël, dat is duidelijk. Ik ben tegen het zionisme en tegen de staat Israël. Het erkennen van de staat Israël is hetzelfde als Zuid-Afrika erkennen onder de Apartheid. Ik wil wel samenleven met de joden in Palestina, in een pluralistische, democratische staat.”

Abou Jahjah vond juist dat hij op zijn plek was bij de verzetsuitgeverij die De Bezige Bij van origine is: “Moest ik in Nederland hebben geleefd in de jaren veertig, onder Duitse bezetting, dan zou ik vanuit mijn linkse ideeën – wat een hoop mensen flauwekul vinden natuurlijk – maar vanuit mijn analyse van de maatschappij, zou ik mij aansluiten bij het verzet in Nederland, tegen de Duitsers.”

Een hedendaagse verzetsheld, vindt hij zichzelf. “Maar ik leef niet in de jaren veertig, ik leef vandaag. En wat is verzet vandaag? Verzet is betekent: je kijkt waar bezettingen zijn – een bezetting die bekend is, is de bezetting van Palestina door Israël (-) Een andere vorm van verzet, die ik ook heel belangrijk vind, ik wil mij verzetten tegen asociaal beleid, die van besparingen bijvoorbeeld. Ik wil mij verzetten tegen het afbouwen van de sociale zekerheid, tegen het afbouwen van de democratie. Dat zijn zaken van verzet. Daarom vind ik: iemand zoals ik hoort wel bij een verzetsuitgeverij.”

Tot welk verzet Abou Jahjah oproept, weten we op ‘de eerste september’, dan komt het boek uit.

HP/De Tijd, 10-05-2016 / 09:01

Reacties:

MVG Entertainment • 19 uur geleden
Jeroen Pauw is natuurlijk iemand die graag maar wat dingen zegt wat eigenlijk onzinnig is als mensen dieper in zijn achtergrond gaan kijken is hij tegen een multiculturele samenleving is hij tegen het feit dat men trouwt met iemand van dezelfde origine en hij is tegen het feit dat men eigen culturen thuis gebruiken wat eigenlijk in deze situaties natuurlijk prive dingen zijn waar men niet mee moet bemoeien ten tweede noemt hij religies een gruwel voornamelijk de islam in zijn ondervragingen is dat natuurlijk duidelijk hij stelde deze vraag twee keer mohamed heeft nooit bestaan het is toch een sprookje? Met andere woorden ik ben geen moslim mohamed is begraven in de stad medina in saudi arabie zo zie je maar dat hij inderdaad bad research heeft gedaan maar hij heeft een aantal keren een man genaamd mohamed enait beledigd van het feit dat hij kledingdracht aan had van een moslim daarbij had hij een specifieke muts op hij beledigde hem als zwarte mutsje etc. Jeroen Pauw kent geen respect is weliswaar respectloos ik vind namelijk het feit dat je eigen mening niet kunt combineren met een vraag die je aan iemand zult stellen prive leven en werk zouden gescheiden van elkaar moeten zijn dat behoort bij professionaliteit zijn show is overigens amateuristisch met de daarbij horende vraagstellingen

Rec 101 • 2 dagen geleden
Je kunt zeggen wat je wilt, maar meneer Jahjah heeft net als in het verleden aangetoond hoe hypocriet wij met zijn allen toch wel zijn. Wij zijn alleen Charlie als het ons uitkomt. Zorgwekkend als je het mij vraagt.

Christian Kunze • 3 dagen geleden
Zoals u zelf al schrijft, dat Jahjah een makkelijke avond had lag vooral aan het falen van de redactie bij het voorbereiden van het item en Pauw zelf die Jahjah kennelijk erg graag onderuit had gehaald. Ook het sterke optreden van Jahjah zelf zorgde voor een makkelijke avond, want of je het nu eens bent met hem of niet, hij weerlegde alle kritiek op hem en kwam met een duidelijk en helder verhaal omtrent zijn standpunten. Hij had zich kennelijk beter voorbereid dan redactie en presentator.