Redactie DHA – Nieuwe organisatie betekent definitief einde VVV ‘oude stijl’

Den Helder – Een flink deel van het gemeentelijk budget voor toerisme wordt door Den Helder gegeven aan DMO, de nieuwe organisatie die het toerisme in het gebied boven Amsterdam moet bevorderen. De bijdrage van Den Helder bedraagt 95.000 euro, het totaal gemeentelijk budget voor toerisme bedraagt volgend jaar 115.000 euro.

“Den Helder staat achter de oprichting van de DMO Holland boven Amsterdam en wil hier actief aan meewerken”, zo schrijft het college aan de gemeenteraad. DMO gaat onder meer de volgende taken op zich nemen:
– 1 database maken waardoor alle toeristische informatie, maar ook route, natuur en cultuurinformatie in Noord-Holland Noord bij elkaar komt. Dit is open data en beschikbaar voor alle toeristische ondernemers in het gebied.
– Een website: http://hollandbovenamsterdam.com.
– Online campagnes (bijvoorbeeld voorjaarscampagne Hollandse Kust; van Castricum t/m Huisduinen).
– Regiokaart, met highlights; bijvoorbeeld de Stelling van Den Helder, het Marinemuseum.
– Presentatie op (Benelux)beurzen en organisatie van perstours.

“Met de DMO Holland boven Amsterdam wordt invulling gegeven aan de doelstellingen die in de destinatiemarketing strategie Noord-Holland Noord staan. Deze strategie is opgesteld in opdracht van de Stichting Vrijetijdsindustrie, waarin een aantal grote toeristische ondernemers uit NHN zich verenigd heeft. De doelstelling is om met Holland boven Amsterdam over een periode van tien jaar (2014 – 2024) een gemiddelde groei van het aantal verblijfstoeristen te realiseren van 2,5 procent (40.000 per jaar) en de bestedingen van daggasten te verhogen van 17 naar 34 euro. Het maatschappelijk resultaat is dat de economie in Noord-Holland Noord gaat groeien door toenemend bezoek.”

De DMO maakt gebruik van de VVV formule, maar gaat samen met ondernemers op een andere wijze invulling geven aan het lokaal gastheerschap. De VVV-kantoren ‘oude stijl’ verdwijnen en hiervoor in de plaats komen informatiepunten bij (toeristische) ondernemers. Daar waar grote aantallen bezoekers komen kunnen gemeenten en bedrijfsleven zelf besluiten een VVV-winkel in stand te houden. Dit valt buiten het werkpakket en budget van de DMO.

Den Helder
“De DMO zorgt ervoor dat er meer toeristen naar Noord-Holland Noord en specifiek Den Helder worden getrokken”, zo meent het college. “Zodra de toerist hier is moet deze hartelijk verwelkomd worden. Het verwelkomen en vertellen over de mooie plekjes in de gemeente moet plaatsvinden ín de stad, bij voorkeur in het bezoekerscentrum van Willemsoord. Dit betekent dat in 2016 een gedeelte (20.000 euro) van het gemeentelijk toerismebudget wordt aangewend via de citymarketingorganisatie voor het openhouden van het ‘Helders bezoekerscentrum’.”

Den Helder Actueel, 24 december 2015 – 09:43

Reacties:

Kees
24 december 2015 at 18:34
Email adres is onjuist en werkt(nog) niet.
Deze link wel: http://www.holland-inc.nl/holland-boven-amsterdam/

jonathan
25 december 2015 at 02:00
Belachelijk. Als je geld wilt weggooien moet je het zo doen.

1 Comment

1. Ook op het Rob Scholte museum komen toeristen af, dus een bijdrage hieraan, in welke vorm dan ook, zou ook niet verkeerd zijn

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.