Redactie DHA – Handtekening onder nieuwe beheerovereenkomst Duinpark

Den Helder – Bewoners van het Duinpark hebben dinsdag, samen met wethouder Lolke Kuipers, een handtekening gezet onder de nieuwe beheerovereenkomst van hun wijk. De bewoners beheren via hun beheerstichting “Duinpark” al jaren grote delen van de openbare ruimte zelf: vooral het gras, heesters, bomen en zwerfvuil. Ze krijgen daar een bepaald bedrag voor van de gemeente. Het onderhoudscontract beslaat vanaf nu hun héle buurt.

De bewoners hebben op deze manier veel meer controle op de kwaliteit, zijn meer betrokken bij hun openbare ruimte en dat zorgt ervoor dat de kwaliteit hoger is dan dat de gemeente op afstand kan verzorgen.

Met het verkrijgen van het totale beheer heeft de stichting met instemming van de bewoners een aantal perken laten inzaaien met akkerbloemen. Deze geven met de ruime hoeveelheid aanwezige klaprozen nog meer kleur aan het Duinpark.

Den Helder Actueel, 5 Juli 2016 – 17:05

Reacties:

Dick Berts
5 juli 2016 at 23:42
En op dat bedrag dat bewoners krijgen voor het onderhouden van de openbare ruimte gaat vervolgens steeds meer bezuinigd worden. Verzorg uw eigen bejaarden en zieken, haal uw eigen vuilnis op, bewaak uw eigen buurt, speel zelf voor politie en brandweer. Geen defensie meer -ook doe het zelf- en zo gaan we maar door. Ondertussen exploderen de belastingen en verwordt de overheid tot een liegende maffia organisatie onder leiding van Van der Steur en Demmink, aan wie we ‘beschermingsgeld’ verschuldigd zijn, ook al weet niemand waarvoor……

6 juli 2016 at 13:51
Dick, je staat zo langzamerhand in de negatieve repeteer stand. Ik vind dat jammer want je bijdragen waren altijd waardevol.
Maar goed, over deze gang van zaken betreffende het Duinpark; je draait de zaak om. Het is niet zo dat omwonenden het onderhoud doen en dat daarna de belasting stijgt. Nee, de belasting stijgt minder omdat de omwonenden het onderhoud doen. Uiteindelijk heeft dus elke inwoner van de gemeente Den Helder daar voordeel van. Kortom, juich het toe.

Dick Berts
6 juli 2016 at 14:44
Het kleine jongetje uit het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer was zogenaamd ook een negatieveling. Totdat iedereen de schellen van de ogen viel. Overal stijgen de belastingen en trekt de overheid zich terug. En wat je zegt over het minder stijgen van de belastingen doet me denken aan wat managers roepen van bedrijven die een miljoenenverlies maken en die zichzelf toch een mega bonus toekennen; Zonder mijn inzet was het verlies nog groter geweest…..

6 juli 2016 at 15:35
Dick, bij de overdracht van de huizen van WS in De Schooten is jaren geleden al bedongen dat de bewoners zelf de stegen en pleinen bijhouden. Het gevolg is dat er een zeer actieve bewonersvereniging is die zich zeer betrokken voelt bij het openbaar groen en onderhoud.

Judge X
6 juli 2016 at 18:04
Je hebt gelijk Dick Berts,de keizer blijft gewoon z’n blote reet als nieuwe kleding promoten.
Maar voor veel mensen geldt: ‘Wat baten kaars en bril wanneer den uil niet zienen wil’.

6 juli 2016 at 14:46
Welke draai je er ook aan geeft , het komt er op neer dat wij betalen voor diensten , waarvan de uitvoering bij de gemeente behoord te liggen. Door deze taken over te dragen aan de burger en toch de belasting centen te innen , die voor het uitvoeren van die taken bestemd zijn,komt neer op geld vangen en er niets voor doen. Dus als je het zo bekijkt , heeft Dick gelijk.

Ziener
6 juli 2016 at 15:25
De heer Berts heeft heel vaak het gelijk aan zijn kant. Dat komt anderen, die moeite hebben dat zaken benoemd worden, niet altijd even goed uit.

6 juli 2016 at 14:51
Al eens gezien Bodelo , wat er voor rotzooi in de prullenbakken en op straat ligt in het centrum na de uitgaans avonden ? En nu tot mijn verbazing, zie ik dat ze vandaag de prullenbakken in de Koningstraat aan het verwijderen zijn. Dus , wordt het een grote kolere zooi op straat, die vooralsnog niemand opruimt.

6 juli 2016 at 15:36
Nee Fred, dat zie ik niet. Maar als het wel zo is dan wordt het tijd dat de bewoners in actie komen om de gemeente hier op te wijzen.

6 juli 2016 at 15:53
Dat is het beleid van onze gemeente, het legen van prullenbakken wordt te duur, er staan er teveel in Den-Helder. Er moet bezuinigd worden op de schoonmaak kosten van de stad en openbare gebouwen. ( parkeergarages e.d.)

7 juli 2016 at 12:30
Inmiddels, zijn ze ook de afvalbakken in de Spoorstraat aan het verwijderen. Wordt een smerig zooitje , daar kan je gewoon op wachten.