Ralph Posset – Stedelijk Museum Amsterdam vindt authenticiteit van kunstwerk bijzaak

Het Stedelijk Museum in Amsterdam wil dit jaar een tentoonstelling houden over kunstbeweging De Stijl. Om het geheel wat meer cachet te geven zocht men nog naar enkele onbekende werkjes van Piet Mondriaan. En verdomd als het niet waar is, een vriendje van Beatrix Ruf, de directeur van het Stedelijk, had ergens op zolder nog een schitterende Mondriaan liggen. Een Mondriaan met een verhaal. Het werk was ooit tentoongesteld in het befaamde rondreizende circus van Entartete kunst. Daarna was het werk vernietigd, maar volgens het Zwitserse vriendje had Mondriaan een kopie beschilderd. En deze kopie had hij op de kop kunnen tikken.
Het Stedelijk museum liet enkele goede flessen champagne ploppen op deze gouden vondst. Ze hadden beter een expert kunnen bellen om te informeren naar de echtheid van dit werk. Binnen de tijd, die het kostte om in de Amsterdamse badkuip tien glazen te vullen met bubbeltjeswijn, had men namelijk ook kunnen vernemen, dat het om een vervalst werk ging.
Een vervalst werk, dat door de tentoonstelling in het Stedelijk de status van authentiek zou verkrijgen. Het vriendje van de directeur had dan ook al een afspraak gemaakt met een groot veilinghuis om het werk te verkopen. Hij was namelijk al lang op de hoogte van het feit, dat het werk vals was. Mondriaan expert Joop Joosten had dit werk al twee maal onderzocht en beide keren als vals bestempeld. Niet alleen heeft Joosten dit persoonlijk laten weten aan de eigenaar, de eigenaar heeft ook nog eens de herkomst van het schilderij uit zijn duim gezogen.
Nu denkt u waarschijnlijk, dat ze bij het Stedelijk het schaamrood op de kaken hebben staan, maar dan vergist u zich. In het NRC van 14 september jongstleden meldt het Stedelijk te Amsterdam, dat een museum niet tot taak heeft om de authenticiteit van een kunstwerk na te gaan. In een bijzin had daar nog bij kunnen staan: ‘zeker niet als het om vriendjes van onze directeur gaat’.
Het maakt het voor de argeloze kunstbezoeker wel een stuk eenvoudiger.
Alles wat we zien, kan vals zijn.
En mochten we meer willen weten over de authenticiteit van een werk, dan moeten we de vriendjes van de directeur gaan onderzoeken.