Ralph Posset – Ingezonden niet geplaatste brief aan De Volkskrant: Kunst = Volk! + Omroep Brabant – Mooie bizarre kunst + Bert Brussen – #OPHEF! Kunst gaat christenen kwetsen

Ingezonden niet geplaatste brief aan De Volkskrant: Kunst = Volk!

Kunstenaars, geef het Volk gewoon wat het wil!

Het ettert op de opiniepagina’s van de Volkskrant al een tijdje voort, over de rol van de kunstenaar ten opzichte van zijn publiek.
Ik zou het oeverloos gelul van semi intellectuelen willen noemen. Op deze manier wordt de verbinding tussen kunst en Volk natuurlijk nooit wat.
De kunst en daarmee de kunstenaar zal zich moeten neerleggen bij het feit, dat het publiek betaalt en dus bepaalt.
Geef ze brood en spelen, wisten de Romeinen al.
Gelukkig zijn er lichtende voorbeelden in de kunst, van kunstenaars, die hun rol begrijpen.
Zo gaf Marcel Duchamp het Volk een pispot. Een schitterende geste, want hoe Volks men ook is, pissen moet iedereen.
En Wim T. Schippers gaf het Volk pindakaas. Geen geliefder broodbeleg dan deze weinig uitgesproken smurrie.
Mijn adagio als volkskunstenaar is dan ook: geef het Volk een pispot, pindakaas en een wc rol. De laatste is mijn eigen invulling van brood en spelen, het Volk moet immers op zijn tijd ook schijten, nietwaar?
Deze instelling zorgt voor een blij Volk en rijke kunstenaars.
En dus voor een voorspoedige en welvarende toekomst.

Ralph Posset
Volkskunstenaar
Den Bosch

Mail aan Rob Scholte, 3 mei 2018, 13:56

Het is mooie bizarre kunst: de Bijbel als wc papier

Gepubliceerd op 4 feb. 2014
Bizar, apart en opvallend zijn de verbouwde Bijbels zeker. ” Dit hang straks niet bij een doorsnee Nederlander aan de muur. Dat weet ik donders goed en het interesseert me ook niks”, zegt kunstenaar Ralph Posset.

Reacties:

#OPHEF! Kunst gaat mogelijk christenen kwetsen: De Bijbel op een pleerol

Er is ophef ontstaan over een kunstwerk van de Bossche kunstenaar Ralph Posset. Zijn Bijbelse wc rol, toiletpapier met Bijbelse opschriften, is mogelijk volgende week te zien in Museum Kruysenhuis in het Brabantse Oirschot. Dat meldt het Eindhovens Dagblad.

In het museum wordt zondag 1 maart een tentoonstelling geopend met ‘taboe doorprikkend’ werk. Waarschijnlijk worden Possets bloed en urine ook als religieuze relikwieën getoond. Posset wil echter niets kwijt over de inhoud van de expositie. “Kunst moet verrassen”, aldus de kunstenaar.

Bestuursvoorzitter Han Smits erkent, dat er “wat ophef” is ontstaan, maar hij verdedigt het werk van Posset. “Hij spot niet met het geloof, hij gaat er op zijn manier mee om.”

Zondag praat het bestuur over de ophef, maar volgens Smits is de kans klein, dat de tentoonstelling wordt aangepast of afgeblazen.

The Post Online, 20-02-2015, 9:31