Raam Open – Plog: Wanneer is een foto kunst?

Wat is nu eigenlijk kunst? Als ik in Italië ben, vind ik bijna alles mooi. Goudbrokaat en zijdefluweel: ze houden van hetzelfde materiaal. Dan Nederland. Hier houden mensen van Piet Hein Eek, moderne kunst en industrieel. Alleen denk ik daarbij: ‘Mwah, kweenie. Is dát nou kunst? Is dit nou mooi? ’t is zo simpel en zo rechtlijnig allemaal. En vooral zo káál.’

Vandaar die twijfel. Neem bovenstaande foto van beukenblaadjes uit de serie Sneeuwwit met goud. Is dit elegant? Of valt dit in de kitsch categorie van zo’n orchideeën tak op de vensterbank van een Chin.-Ind. Restaurant?

Dan de foto hieronder met enkele blaadjes in het ijs. Beeldt je eens in, dat het een close-up is van een schilderij. Een steeltje en een puntje piepen speels boven het gladde oppervlak uit. Rembrandt zou dat steeltje met één kunstige dikke streep precies zo hebben gemaakt. En mind you, hij en ik zijn allebei van geboorte Leids. Dan moet dit wel kunst zijn, toch?

Raam Open, fotografie, natuur, human interest en een eigen(wijze?) kijk op alles, 30 januari 2019

Reacties:

djqass
Meningen verschillen volgens mij, soms zie ik ik in gallerijen of dergelijke zogenaamde kunstwerken hangen en denk ik bij mezelf “vind men dat mooi?”.
Kust is volgens mij niet gerelateerd met “mooi” vinden maar met iets wat niet vanzelfsprekend is te maken volgens mij.
Sommige kunst is soms veruit beschamend en dan heb ik het over zaken bv die palen die vol ham hingen of wat het ook was…
Kunst heeft zovele kanten en facetten en vaak kunnen we er met ons verstand niet bij en weten we niet meteen wat in welk vakje te steken..
Kortom, iets mooi vinden hangt af van persoon tot persoon maar wanneer we over kunst praten dan kunnen we hier eindeloos over nadenken maar we zullen er waarschijnlijk niet uit geraken 😁
Leuke blog trouwens, doe zo verder 👍
Groeten
30 januari 2019 om 9:11 pm

bentenge
Tsss, die palen vol ham zijn wel van de hand van één van de bekendste en duurste hedendaagse Belgische kunstenaars. Toch?
30 januari 2019 om 9:20 pm

bentenge
Als ik de eerste foto in een gallery tegen kom zou ik hem kunstig vinden, de tweede niet.
30 januari 2019 om 9:20 pm

Petronella
Wat heerlijk om zo te kunnen kijken en genieten! Ik deel je mening over Italiaanse schoonheid trouwens. Dus goud met wit, houd je niet in als er weer eens sneeuw wil vallen.
30 januari 2019 om 9:30 pm

Marry
Kunst is kunst als verkoper/galerie/museum zegt dat het kunst is en de koper/kijker dat gelooft. Persoonlijk ben ik erg kritisch als het gaat om een pindakaasvloer (Wim T. Schippers) of de achterkant van borduurwerkjes uit de kringloopwinkel (Rob Scholte).
Vergelijk het ook met boeken. Een boek is literatuur als de uitgever dat label er op plakt.
30 januari 2019 om 9:51 pm

Meer informatie: