Petra Bies – Kunstenaar Stoop eist van gemeente Den Helder zijn werk terug + Santafe Kungu – Gemeente knapt postkantoor op en start voorbereidingen verkoop

Kunstenaar Stoop eist van gemeente Den Helder zijn werk terug

Kunstenaar Joop Stoop uit IJmuiden wil van de gemeente zijn in beslag genomen werk terug. De kunst stond in het Rob Scholte Museum toen dat op 17 april werd ontruimd.

Stoop eist van de gemeente een schadevergoeding van 25.000 euro als het werk beschadigd is of kwijt is geraakt.

Stoop zegt die stap te nemen, omdat hij van de gemeente geen antwoord krijgt op de vraag, waar zijn werk is en hoe hij het terug kan krijgen.

Volgens Stoop gaat het om een object en vijf schilderijen. Het werk was in het museum, omdat Stoop er zou gaan exposeren.

Die tentoonstelling werd door Scholte toegezegd, nadat Stoop vorig jaar zomer er door de Helderse Kunsthal 45 uit was gegooid. Het Kunsthal bestuur vond Stoops gedrag jegens collega-kunstenaars en bezoekers onacceptabel.

Stoop, die dat weersprak, ging na zijn gedwongen vertrek op zoek naar een andere locatie om te exposeren.

Rob Scholte deed onlangs aangifte tegen deurwaarders wegens verduistering van persoonlijke eigendommen.

Die werden bij de uitzetting ook in beslag genomen, naast de museumcollectie.

Noordhollands Dagblad, 12 juni 2018, 20:23

Reacties:

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
De nieuwe gemeenteraad kan nog steeds ingaan op de uitnodiging van de advocaat van Scholte om te gaan praten. Want nu is er sprake van een werkblokkade naar Scholte, en het inpikken van werk van andere kunstenaars. Net zoals de nieuwe raad kan luisteren naar de OR van het stadhuis, die vindt dat de ambtenaren niet moeten verhuizen. Een echt luisterbeleid dus, het roer om. In plaats van drammen en negeren via het oude college (inclusief burgemeester), die de nieuwe raad schoffeerde.

Cor Dekker · Julianadorp
Grappig dat elke tekst die u inbrengt (over welk onderwerp dan ook) telkens hetzelfde inhoud. Hoe noem je dat dan?
Daarnaast valt het mij op dat bijna iedere tekst van een ‘kunstenaar’ gaat over geld eisen van gemeente of rijk (op rekening van ons burgers) en zelf niet schuiven. Ze kennen blijkbaar elke taal behalve betalen.

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Cor Dekker Grappig, het oude college eiste vele werken van andere kunstenaars op van Scholte en veel persoonlijke eigendommen van hem; en 1 miljoen van de nieuwe raad voor onnodige verhuizing stadhuis. En heeft al 10 jaar niks betaald aan achterstallig onderhoud postkantoor. Verder wilde Scholte 248.000 betalen, geaccepteerd door advocaat van de gemeente, maar niet door het college: de brief was niet aan hen geadresseerd, een leugen, was wel zo. Even uw huiswerk doen, heer Dekker.

Cor Dekker · Julianadorp
Henk van Kuijk je hebt altijd te doen met het ‘huidige’ college. Het oude college bestaat dan niet meer. Betreft z.g. verkoop, al had Scholte een toezegging van Kim Jung Un gehad, zaken dienen te worden gedaan met bevoegden, in dit geval het toenmalige college. Geen wilsovereenstemming = geen verkoop. Even de zaak weergeven heer van Kuijk, niet dom blijven drammen.

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Cor Dekker “Het oude college bestaat niet meer”, een uiterst onverstandige uitspraak, heer Dekker, even de parlementaire geschiedenis nakijken, op de term “demissionair”.

Jaap Holtzapffel · Werkt bij Kunstboek Sch60lte
Cor Dekker Wat een mooie profielfoto heeft u toch!

Cor Dekker · Julianadorp
Jaap Holtzapffel je komt al weken niet verder dan dit soort domme opmerkingen. Wanneer ontstijg je jouw BLO-niveau eens?

Jeroen Bodewus
Laat ik het zo zeggen, deze meneer Stoop heeft een twijfelachtige reputatie.

Jaap Holtzapffel · Werkt bij Kunstboek Sch60lte
Joop Stoop is zeker niet de enige kunstenaar die zijn of haar werk terug wil hebben… Zit de gemeente Den Helder met de in beslag genomen kunstwerken in zijn maag?

Gemeente knapt postkantoor op en start voorbereidingen verkoop

Gemeente knapt postkantoor op en start voorbereidingen verkoop – Den Helder Actueel: . Bedankt voor het kijken, abonneer je voor meer video’s: https://www.youtube.com/channel/UC22xoXLD3Em3Hfl8sxuscTg?sub_confirmation=1

Den Helder – De gemeente Den Helder start de procedure om het voormalige postkantoor te verkopen aan een marktpartij. De overeenkomsten met de huidige gebruikers worden naar verwachting uiterlijk in april 2017 opgezegd. De buitenkant van het gebouw wordt dit jaar al schoongemaakt, volledig opnieuw geschilderd en opgeknapt. Het college meldt: “In februari werd bekend dat het na diverse pogingen niet is gelukt een intentieovereenkomst met Rob Scholte te sluiten over de definitieve vestiging van een Rob Scholte Museum in het gebouw. Al eerder werd besloten dat in dat geval het gebouw aan een marktpartij zou worden verkocht. De gemeente gaat de procedure hiervoor nu starten en ook de bestemmingsprocedure voor passende visie op het pand. Mocht er uit de markt geen interesse zijn, dan zal de gemeente het pand zelf, of samen met anderen, gaan herontwikkelen. De huidige gebruikers kunnen voorlopig nog in het pand blijven zitten.” Na de zomer krijgt het gebouw een flinke opknapbeurt. De buitenkant van het gebouw wordt schoongemaakt, volledig opnieuw geschilderd en waar nodig gerepareerd. Begin 2017 start de aanleg van het nieuwe, groene, stationsplein. Het gebouw moet er dan weer keurig bijstaan. #Gemeente, #knapt, #postkantoor, #start, #voorbereidingen, #verkoop, #HelderActueel

Reacties:

Meer informatie: