Paul Depondt – ‘Afschuwelijk! Absurd! Ik Snap Er Niets Van!’

Paul Groot ‘Ik Zou Het Niet Weten¨’ (foto Mediamatic)

Afschuwelijk! Absurd! Ik Snap Er Niets Van

De Amsterdamse Kunst Wereld heeft Geschokt Gereageerd op de Aanslag op Kunstenaar Rob Scholte. Fons Welters, die Op Honderd Meter van de Plek van de Aanslag een Galerie runt, is Stom Verbaasd

Amsterdam – “Ik Hoorde een Knal en Ging Kijken. Dat Zie je In Libanon of Bij de Maffia. Dat gebeurt toch Alleen in het Criminele Circuit? Je hoort Allerlei Praatjes, maar Ik Durf Niks te Zeggen. Ik Ken Scholte Maar Oppervlakkig.”
Ook Peer Veneman, Met Wie Scholte in The Living Room Exposeerde, Kan Geen Motief Verzinnen. ‘Ik heb Geen Enkel Idee. Het is Toch Ongelooflijk?’ Criticus Paul Groot reageert Liever Niet. Ik Zou Het Niet Weten.’
Leontine Coelewij, Stadsconservator en Opperhoofd van het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam in de JordaanAfschuwelijk. Waanzinnig. Absurd. Ik Snap Er Echt Helemaal Niets Van. Ik Zag Die Auto Vanochtend, en Het is Verschrikkelijk hoe die was Uitgebrand. Iedereen, die Ik Heb Gesproken, Vindt Het Te Gek voor Woorden. Er zijn Misschien Collega Kunstenaars, die Hem Geen Goed Hart Toedragen, Maar Ik Ken Toch Echt Helemaal Niemand, die Zo Iets Überhaupt in zijn Hoofd zou halen.
Ik Vind Het Walgelijk en Verschrikkelijk‘, verzucht Sandra Derks, Drie Jaar met Scholte in de Warmoestraat heeft Gewerkt. ‘Dat Is Intussen Vijftien Jaar Geleden. Wat Er Verder Met Hem is Gebeurd, Weet ik Niet. Ik kan Alleen Maar aan Criminele Dingen Denken. De Misdaad zit Hier om de Hoek.”
Rian van Rijsbergen, Bij Wie Scholte Onlangs Nog Exposeerde, is Ter Neergeslagen. ‘Ik Dacht, dat hij Nog in Japan Was. Dat hij een Week Later Terug Zou Komen Naar Nederland, Maar Hij Wilde Gisteren naar de Uitreiking van die Erasmus Prijs aan Sigmar Polke. Ik Hoorde het Pas Vanmiddag, Ik Werd Opgebeld, Ik Wist Niet, dat het Al de Hele Tijd op de Radio was. Ik Kon Het Niet Geloven, ik heb Fons Welters Opgebeld en die zei ‘Het Is Echt Zo
Ook bij de Rijksacademie van Beeldende Kunsten, waar Scholte heeft Gedoceerd, Overheerst Verbijstering over het Voorval. Els van Odijk ‘Scholte is een Zeer Open Figuur, Niet Iemand, die Bekend Staat om Vijandschappen in de Beeldende Kunst. Een Afrekening om Drugs? Het zou me Zéér Verbazen. Je Hoeft Dat Niet Uit te Sluiten.’
Martin van Nieuwenhuyzen van het Stedelijk Museum in Amsterdam en Bevriend met Scholte zegt Hevig Geschokt te zijn door de Aanslag. ‘Ik zou Niet Weten, waarom Iemand een Aanslag op Hem heeft Uitgevoerd. Woensdag heb ik en Directeur Rudi Fuchs nog een Onderhoud met Hem gehad over zijn Werk. Hij maakte een Rustige Indruk en Liet Niet Merken, dat er Mogelijk Iets aan de Hand Was.”
In de RomanGimmick!‘ beschrijft zijn Voormalige Vriend Joost Zwagerman het Coke Gebruik in de Amsterdamse Kunstenaars Wereld. Volgens Sommige Kunstenaars vertonen de Personages, die Zwagerman op voert, Frappante Gelijkenissen met Schilders als Scholte. Het Boek, waarin Zwagerman de ‘Jonge Helden‘ uit de Jaren Tachtig beschreef, heeft Scholte Naar Eigen ZeggenUiteindelijk Geen Goed Gedaan‘.
Scholte is een Hollandse Andy Warhol. Hij houdt van Glamour en Glitter. ‘Het Enige Echte aan Kunst is de Prijs‘, zegt hij Altijd. Zijn Paradijs is Tenerife, Waar hij een Huis Heeft.
Niet Lang Geleden zei hij nog ‘Ik Ga Mode Doen.’ Scholte is een Soort Trademark. Hij wil met zijn Company, Zijn Assistenten, Mode Koning worden. Ook Warhol had een Company, Zijn Bekende en Beruchte Factory.
Zoals ook Warhol is Scholte in ‘Afbeeldingen van AfbeeldingenGeïnteresseerd. Het maakt Niet Uit Wat. Hij maakt Geen Onderscheid tussen High en Low, maar Citeert, Onverschillig Wat een TapijtjeMens Erger Niet‘, een Napoleontische Veldslag, een Schilderende Mechanische Clown, de Signatuur van Bekende Schilders of Edouard Manet’s Olympia. ‘Ik Lees Met Even Veel Plezier de Donald Duck als een verhaal van Vladimir Nabokov‘, heeft Scholte gezegd.
Hij is de Wonderboy van de Amsterdamse Grachtengordel. Voor zijn Schilderijen worden Grote Sommen Betaald. Zijn Magnum Opus is de Beschildering van de Koepel vormige Oranje Zaal in de Replica van het Paleis Huis ten Bosch in het Japanse Nagasaki, een Gigantisch Panorama met Verenigde Oost Indische Compagnie (VOC) taferelen. Het is een Soort Virtual Reality, een Schildering van de Vroegere Hollandse Handel met Japan.

De Volkskrant, 25 november 1994, 00:00