Patrick van den Hanenberg – Duo Lebbis en Jansen hoort er nu echt bij

Tegen het eind van het jaar verdringen de bekende en onbekende cabaretiers zich op het podium om nog even hun afrondend zegje te doen. Naast de officiële cabaretier van dienst, dit jaar Youp van ’t Hek, heeft ook Freek de Jonge zich nog fluks aan het front gemeld om zijn hart te luchten voordat hij ruim een half jaar uit beeld verdwijnt. Na een paar tryouts in het Amsterdamse Betty Asfalt Complex is hij op 1 januari voor de VPRO-radio te horen.
Lebbis en Jansen geven al negen jaar in december onafgebroken acte de présence. Via De Engelenbak en Klein Bellevue zijn ze nu met hun oudejaarsconférence doorgedrongen tot de grote zaal van Bellevue. Zelfs de extra rijen stoelen waren tijdens de kerstvoorstellingen bezet. Het tweetal hoort er nu echt bij.
Hun jaaroverzicht kent wel een paar rustige momenten en serieuze overpeinzingen, maar zij moeten het vooral hebben van snelle, harde grappen, die liever uit één dan uit twee zinnen bestaan. Alles van enig belang komt even aan de beurt: de IRT-enquête met een hoofdrol voor het kapsel van Van Traa, het Franse gezeur over het Nederlandse drugsbeleid, de ‘morbi-pop’ met nieuwe cd’s van dode popartiesten als Freddy Mercury en John Lennon, en Rob Scholte die weer helemaal terug is, ‘nou, helemaal..?’
In het verlengde van hun tv-serie voor de TROS geven ze sarcastisch aan dat Nederland een land is om trots op te zijn. Ook al bestaat er een treurig makende middenstandsmentaliteit en lopen we iets te dwaas achter Ajax aan.
Tot nu toe draaiden Lebbis en Jansen hun hand niet om voor een kilo extra grappen. Alles wat maar enigszins gedateerd was of in een recensie was geciteerd, werd de volgende dag verwijderd en vervangen door nieuw materiaal. Nu lijkt hun inspiratie toch een beetje te kort te schieten voor al het radio-, tv- en theaterwerk dat ze aannemen. Maar als er van de tien grappen vier mislukken zitten ze door hun snelheid met hun geslaagde grappen toch nog ruim boven het landelijk gemiddelde per avond.

Lebbis en Jansen jakkeren in 60 minuten door 1995. Bellevue Amsterdam t/m 31 december 1995

De Volkskrant, 29 december 1995, 00:00